TDC Siemens ExpressLink modem og FreeBSD g~
Fra : foppa

Dato : 17-06-04 04:20

Jeg er ved at sætte en FreeBSD maskine op som gateway for min TDC ADSL. ADSL
linien har hidtil kørt med et Siemens Expresslink modem og en Trendnet
tw100-brf114 router jeg selv har købt.

Mit problem er, at når jeg tilslutter Siemens modemet til enten FreeBSD
eller Windows 2000 og forsøger at få en DHCP IP sker der ingenting.
Maskinerne kan godt "se" forbindelsen, 10baseT/UTP, så det er ikke kabel
eller lign.

Routeren får med sikkerhed sin IP fra TDC via DHCP for man kan følge med i
lease time (som iøvrigt kun er en time..) inde i routerens webinterface. Det
er også med sikkerhed en almindelig ethernet port; for hvis jeg sætter den
IP m.v., som TDC's DHCP server tildeler routeren, statisk på netkortet så
virker det.

Jeg kan altså med statisk ip få forbindelse til TDC fra FreeBSD maskinen og
den fungerer fint som gateway, jeg kan bare ikke få dhcp klienten til at
snakke med TDC. Det betyder så også at det kun virker en time indtil leasen
udløber. Hvis jeg så sætter routeren til, fornyer den leasen og jeg kan køre
en time mere.

Hvis nogen har erfaringer fra et lignende setup så fyr løs :)

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-04 12:33

"foppa" <spam@foppa.org> wrote in message
> Jeg er ved at sætte en FreeBSD maskine op som gateway for min TDC ADSL.
ADSL
> linien har hidtil kørt med et Siemens Expresslink modem og en Trendnet
> tw100-brf114 router jeg selv har købt.

problemet er at udstyret på centralen låser den IP-adresse til mac-adressen
på din router... eftersom du sikkert kun har én IP fra TDC, nægter centralen
at give dig en før DHCP-leasen fra din router timer ud..

mit forslag er: unplug din router, vent en times tid, sæt din BSD-box til og
prøv igen at få en IP. dette burde virke...

/j