/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
GS500 olielampen lyser, nægter at starte
Fra : tom nielsen


Dato : 16-06-04 18:47

Hejsa,

Et lyn hurtigt spørgsmål. Da jeg skulle hjem fra arbejde idag slukkede
olielampen ikke... underligt tænkte jeg, og prøvede lige at trykke på
starten - der sketet intet.

Så ville jeg tjekke oliestanden, men skruelåget havde sat sig så godt fast
at jeg ikke kunne få det op - og uden en tang i nærheden måtte jeg tage DSB
hjem.

Så nu må jeg snuppe en tang med på arbejde i morgen og en bøtte olie, så jeg
(forhåbentligt) kan komme ud og køre igen.

Kan det være andet end manglende olie ?

Jeg købte den for en uge siden, har kørt små 300km men har slet ikke fået
tjekket olien på den - dumt gjort

Er der nogen specielle krav, eller kan den klare sig på en fuldsyntetisk
10W40 ?

- Tom




 
 
tom nielsen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 16-06-04 18:57

kan forresten lige tilføje at jeg glemte at tjekke om nogen havde aktiveret
døde-mands-knappen.... kan det være noget så banalt ?

- Tom



Ukendt (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-06-04 20:03

> kan forresten lige tilføje at jeg glemte at tjekke om nogen havde
aktiveret
> døde-mands-knappen.... kan det være noget så banalt ?

Ja, muligvis. Ellers kunne det måske være en evt. støttebens-,
koblingskontakt eller at maskinen står i gear?
Det er jo gerne doh-fejlene, som man sidst tænker over!

Hilsen
Lars



tom nielsen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 16-06-04 21:02

> Ja, muligvis. Ellers kunne det måske være en evt. støttebens-,
> koblingskontakt eller at maskinen står i gear?
> Det er jo gerne doh-fejlene, som man sidst tænker over!

Nu er jeg hjemme igen - og raceren står her hjemme, men nu stå madkassen
inde på arbejde
Du har gættet rigtigt, det var noget så "simpelt" som at den stod i gear...
æv, at spilde 70,- på en dsb billet pga. sådan en bagatel.

Men den glemmer jeg nok ikke en anden gang

Tak for ideerne.
- Tom



Armand (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-06-04 03:09


tom nielsen <toms.news2@boholte.dk> skrev i en
news:40d0a712$0$283$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Ja, muligvis. Ellers kunne det måske være en evt. støttebens-,
> > koblingskontakt eller at maskinen står i gear?
> > Det er jo gerne doh-fejlene, som man sidst tænker over!
>
> Nu er jeg hjemme igen - og raceren står her hjemme, men nu stå
> madkassen inde på arbejde
> Du har gættet rigtigt, det var noget så "simpelt" som at den stod i
gear...
> æv, at spilde 70,- på en dsb billet pga. sådan en bagatel.
> Men den glemmer jeg nok ikke en anden gang

Næh!
"Erfaring" er, når man gennem slige oplevelser lærer ting!
Specielt dødemandsknappen der er tillokkende let at benytte som
"sluk-knap" kan være et træls bekendtskab for nybagte mc-ejere
Ungerne i vores lokale RR-projekt må også lære dét på den hårde måde:
Racerne skal skubbes igang (á kickstarteren er sparet væk p.g.a. mer-risiko
ved styrt) og når de skiftes til at køre, sker det at den forrige bruger har
slukket v.h.a. dødemandsknappen, og den bedste måde at lære dem om dén
mulighed er at lade dem skubbe rundt med den døde racer til sveden springer,
før man nochelant tænder for dødemandsknappen

Til gengæld har du nu haft bøvlet med gear/støttebens -idiotsikringen inde
på livet, så du har en chance for at kunne ræssonere i den retning hvis
støttebenskontakten en dag begynder at lave knurrer på tråden, hvilket er
ofte set qua det miljø den befinder sig i (=lige under venstre fodhviler, i
vind og vejr) :-/

"Spilde 70,-"?
Du har da vist glemt at det kommer til at koste endnu 70,- at få hentet
bilen?

--
Armand.






tom nielsen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 17-06-04 05:30

> "Spilde 70,-"?
> Du har da vist glemt at det kommer til at koste endnu 70,- at få hentet
> bilen?

Nej, for jeg har et klippekort herjemme

Tom



Ukendt (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-06-04 16:38

Hej Tom,

> Nu er jeg hjemme igen - og raceren står her hjemme, men nu stå madkassen
> inde på arbejde
> Du har gættet rigtigt, det var noget så "simpelt" som at den stod i
gear...
> æv, at spilde 70,- på en dsb billet pga. sådan en bagatel.

Personligt slukker jeg altid MC på dødmandsknappen (for at holde undgå, at
den gror sammen og bliver træls), men derved har jeg den altid med på
"listen" over mulige fejlkilder. At trække koblingen inden brug af starteren
og efterlade MC'en i frigear burde IMO være en sikker refleks, der derved
kunne man spare ulempen med disse "halvtrælse" sikkerhedsforanstaltninger.

> Men den glemmer jeg nok ikke en anden gang

Netop: Erfaring! - Kan man ikke lære teorien, så må man lære det på den
hårde måde.

Hilsen
Lars



Jens Jacob Bager Jen~ (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-06-04 21:01

> kan forresten lige tilføje at jeg glemte at tjekke om nogen havde
> aktiveret døde-mands-knappen.... kan det være noget så banalt ?

Ja. Husk på en GS 500 skal olieproppen kun LÆGGES på gevindet ved kontol.
Den skal ikke skrues i! Det er helt normalt at en GS'er bruger lidt olie,
selv som ny, så olien skal chekes ofte. Minimum hver 1000km, eller efter
hver 300km ved højhastighedstouring. Det eneste der kan slå en GS 500 E
ihjel er en for lav oliestand, men det er desværre også alt for tit det
sker.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



tom nielsen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 16-06-04 21:21

> selv som ny, så olien skal chekes ofte. Minimum hver 1000km, eller efter
> hver 300km ved højhastighedstouring. Det eneste der kan slå en GS 500 E
> ihjel er en for lav oliestand, men det er desværre også alt for tit det

Hvad dækker højhastighedstouring over for en GS500 ? en høj hastighed for
den er vel en 130-140km/t, korrekt ?
Pendler nemlig 100km hver dag med omkring de 120km/t, så jeg må nok hellere
holde godt øje med den indtil jeg lære dens forbrug at kende.

Tom



Armand (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-06-04 03:09


tom nielsen <toms.news2@boholte.dk> skrev i en
news:40d0abb8$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> Hvad dækker højhastighedstouring over for en GS500 ? en høj
> hastighed for den er vel en 130-140km/t, korrekt ?
> Pendler nemlig 100km hver dag med omkring de 120km/t, så jeg må
> nok hellere holde godt øje med den indtil jeg lære dens forbrug at
> kende.

At holde olieforbruget nøje overvåget i starten efter at have erhvervet sig
et hvilketsomhelst brugt køretøj, er den eneste måde at sikre sig mod dyre
erfaringer !!
Ret hurtigt vil man derefter så kunne tilpasse sin kontrol efter "forventet
forbrug"

--
Armand.






Thomas Jensen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-06-04 18:58

> Et lyn hurtigt spørgsmål. Da jeg skulle hjem fra arbejde idag slukkede
> olielampen ikke... underligt tænkte jeg, og prøvede lige at trykke på
> starten - der sketet intet.
>

lyser olielampen ikke altid indtil motoren er startet som kontrol for at den
virker ?

Dødemandsknappen er et rigtig godt bud

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Eg Egemarke (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 16-06-04 19:30

Dødemands knappen er Nr 1 at tjekke, og jeg ville vælge alm minerals olie
til den 10-40w.
Olie lampen "burde" slukke efter et par omgange på starteren, og SKAL slukke
hurtigt efter start dvs ikke mere end ½-1 sec efter start.


--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265


Thomas Jensen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 16-06-04 19:34

> Olie lampen "burde" slukke efter et par omgange på starteren, og SKAL
slukke
> hurtigt efter start dvs ikke mere end ½-1 sec efter start.

jow, men eftersom starteren ikke kører er det vel ok at den lyser hele tiden
?

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Hekto (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-06-04 21:39

tom nielsen wrote:

>
> Kan det være andet end manglende olie ?
>
> Jeg købte den for en uge siden, har kørt små 300km men har slet ikke fået
> tjekket olien på den - dumt gjort

Ja, ærligt talt!

Der kan have været meget lidt på, den kan bruge meget og der kan have
været vand i som nu er fordampet!
En GS500 stamper derudaf, indtil krumtappen er mørkeblå, hvis ikke der
er olie nok på!

Kryds fingre for at oliestanden er OK, og det 'kun' er dødemandsknappen
som er blevet foreslået.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste