Blæser til campingvogns køleskab
Fra : HC

Dato : 16-06-04 18:12

Hej NG

Har læst at nogle monterer en blæser på køleskabet i campingvognen når den
skal bruges i de varme lande.

Hvor nødvendigt er dette ? Er det et generelt problem eller kun på
nogle udgaver at skabet ikke kan køle nok ?

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : Hans Jørgen

Dato : 16-06-04 18:20

Ja det er rigtigt, nogle gør det - eks vis mig selv.

> Har læst at nogle monterer en blæser på køleskabet i campingvognen
> når den skal bruges i de varme lande.
> Hvor nødvendigt er dette ? Er det et generelt problem eller kun
> på nogle udgaver at skabet ikke kan køle nok ?

Jeg mener det har hjulpet, andre kan have anden mening.
Du kan evt se et diagram over selvbyg af en ventilator på denne adresse
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=25

--
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Fra : Gismo

Dato : 16-06-04 18:44

HC wrote:
> [...]

> Hvor nødvendigt er dette ? Er det et generelt problem eller kun
> på nogle udgaver at skabet ikke kan køle nok ?

Hvis der er tale om at absobtionskøleskab kan det kun køle 20 grader
under den temp. skabet stå i, hvis man måler temp. i skabet, tror jeg
man vil blive overasket over hvor høj temp. er, selv der kommer
kondens på dåse pilsnerne.

Den rigtige måde at måle temp. på er at stikke et termometer ned i
lille beholder med vand, ellers får man kun spids temp.

Hvis du begiver dig ud i at monterer blæserer i CV, så sørg for
at de er ophængt eller vil der komme en masse resonans i vognen
og det er ikke til at holde ud om natten, og det er der køleskabet
har en chance for at følge med, læg helst nedkølede vare i skabet
ellers læg det i om aftenen.

Gismo.

Fra : Tournesol

Dato : 16-06-04 20:12

Hejsa

> Hvis der er tale om at absobtionskøleskab kan det kun køle 20 grader

Nu spørger jeg nok lidt dumt men så bær over med mig men hvordan ved man
om køleskabet er et absobtionskøleskab ?

MVH
Henriette.

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-06-04 00:03

> Hejsa

> Nu spørger jeg nok lidt dumt men så bær over med mig men hvordan ved
man
> om køleskabet er et absobtionskøleskab ?

Hej Henriette

Det er ikke et dumt spørgsmål.

et absobtionskøleskab kan køre på gas, 12V og 230V, fordi det opvarmer en
væske (amoniak) som så fordamper, og når det gør det bruger det varme som
den trækker inde fra køleskabet.

Så i grove træk er det et absobtionskøleskab når
1 det kan kører på gas, 12V og 230V
2. det ikke larmer (dit køleskab hjemme har en kompressor som kører en gang
i mellem)

Hilsen jørgen

Fra : Tournesol

Dato : 17-06-04 07:44

Hejsa

> [...]
> 1 det kan kører på gas, 12V og 230V
> 2. det ikke larmer (dit køleskab hjemme har en kompressor som kører en

ok tak for forklaringen
det vil vel entlig sige at alle køleskabe som e r i en cv er
absobtionskøleskab.
Hvorfor jeg ville vide det var entlig fordi at vi har ikke oplevet køle
problemer men det kunne jo være for det ikke var et absobtionskøleskab men
det er det jo så
Så vi er bare glade for det virker godt

MVH
Henriette.

Fra : phk

Dato : 17-06-04 07:53

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemer men det kunne jo være for det ikke var et absobtionskøleskab men

Det virker nok ikke bedre end så mange andre. I har bare ikke været ude med
det i varmt vejr (dvs. varmere end det bliver herhjemme ;))

--
Per, Esbjerg

Fra : Tournesol

Dato : 17-06-04 13:32

Hejsa

> Det virker nok ikke bedre end så mange andre. I har bare ikke været ude
med
> det i varmt vejr (dvs. varmere end det bliver herhjemme ;))

Det kan godt være du har ret
Vi har kun camperet her hjemme ( kun 7 gange) så nu må vi se når vi kommer
ned syd over i ferien om det kan køle nok

MVH
Henriette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-04 15:40

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message

> et absobtionskøleskab kan køre på gas, 12V og 230V, fordi det
> opvarmer en væske (amoniak) som så fordamper, og når det gør det
> bruger det varme som den trækker inde fra køleskabet.

Ikke helt rigtigt.
Når ammoniak blandes med vand sker der en nedkøling. Vand/ammoniakblandingen
bliver så varmet op med gas/12V/220V, hvorved ammoniakken fordamper så vand
og ammoniak igen er adskilt. Det varme vand køles ned gennem den lille
radiator og ledes ind i skabet, hvor det igen kan adsorbere ammoniakken med
deraf følgende nedkøling.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Sten Bo

Dato : 17-06-04 17:54

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> vand køles ned gennem den lille radiator og ledes ind i skabet, hvor
> det igen kan adsorbere ammoniakken med deraf følgende nedkøling.

Der er en demo her

http://www.dometic.se/node882.asp

Hilsen Sten Bo

Fra : edob

Dato : 16-06-04 20:14

Jeg er gået et skridt videre og har monteret 3 blæsere. 1 blæser har jeg
monteret i en kanal som trækker luft gennem vognbunden og blæser den op til
køleskabets bagside. 2 blæsere er monteret bag øverste rist og suger luften
ud fra skabets bagside. Til alle 3 blæsere har jeg lavet elektronisk
hastighedsregulering på, så jeg kan sænke omdrejningerne (og dermed
blæserstøjen) om natten. Yderligere er alle 3 blæsere ophængt i gummigjorde
for at forhindre vibrationer i at forplante sig til campingvognen. Støjen
er minimal. Systemet skal stå sin prøve til sommer i Andalusien.

Til inspiration, venlig hilsen Frank

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-06-04 00:05

> [...]
> under den temp. skabet stå i, hvis man måler temp. i skabet, tror jeg
> man vil blive overasket over hvor høj temp. er, selv der kommer

Hej Gismo
Kan du forklare mig hvordan kan min fryser i mit absobtionskøleskab så give
minus 15 grader og 3 grader i kølskabet ved 30 grader i skyggen ?
Køleskabet er et 135 l. med sepperat fryser.

Hilsen Jørgen

Fra : Gismo

Dato : 17-06-04 11:06

Jørgen L. wrote:

> [...]
> så give minus 15 grader og 3 grader i kølskabet ved 30 grader i
> skyggen ? Køleskabet er et 135 l. med sepperat fryser.

Hej Jørgen.

Nu skriver du 30 grader i skyggen, det er temp der er omkring
køleskabet der er vigtig altså inde i vognen, om køleskabet så
kan køle 5-10 grader mere er kun bedre end det som fabrikken
garenterer, men det har selvfølgelig har det stor betydning hvor tit
køleskabet bliver åbnet, 2 voksne og 3 tørstige børn går hårdt ud
over temp.

Når jeg skriver 20 grader under temp. er det selvfølgelig som stanard,
monterer man blæser opnås et bedre resultat, hvis køleskabs udluftning
sidder i fortelts siden eller modsat

Har du prøvet at måle temp. på den måde jeg nævnte i tidligere tråd?

Gismo.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-06-04 12:33

Gismo wrote:

> [...]
> sidder i fortelts siden eller modsat
>
> Har du prøvet at måle temp. på den måde jeg nævnte i tidligere tråd?

Man burde lade omtalte blæsere køre hele natten og få skab med indhold
ned i temperatur mens omgivelserne er kølige, systemet virker.
Kan man bygge et kuldelager op i løbet af natten klarer man sig måske
til det blir nat igen. Frostelementer colaer brændevin på en passende
hylde og hvis der er plads til noget solidt i en frostboks, måske også
en ide.

Vigtigt at vælge store blæsere der kan køre med reduserede omdrejninger
så de støjer mindre.

Og så er det sikkert en god ide med en standard auto køleboks, solo til
ungernes drikkevarer, så de selv kan holde hus med temperaturen i løbet
af dagen.
Vigtige ting der kan fordærves kan så få fred i "madskabet".

Med alle de test vi ser kunne det være morsom at se en temperaturtest i
køl med udendørstemperaturen angivet og hvor tit og hvad køleskabet
bliver anvendt til. En graf i lighede med Nesleins højdekurver.

Kik på http://www.kimberleykampers.com/testtrek.html nederst. Kan gøres.

Hilsen Sten Bo

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-06-04 13:27

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidder i fortelts siden eller modsat
>
> Har du prøvet at måle temp. på den måde jeg nævnte i tidligere tråd?

Nej jeg har ikke målt temp, men der var 35 grader i Cv og du har stadig
ikke forklaret mig hvordan mine -15 grader i fryser kan blive til i 30
graders varme når et sådan køleskab kun kan køle ca 20 grader.
og vi er da enige om at hvis der 30 grader i skyggen, ja så er der meget
varmere bag køleskabet.

Jeg har ikke blæser monteret, men der er et 135 l. så der er meget langt i
mellem ristene, og det giver en god skorstens effekt (træk)

Hilsen Jørgen

Fra : Gismo

Dato : 17-06-04 13:53

Jørgen L. wrote:

> [...]
> stadig ikke forklaret mig hvordan mine -15 grader i fryser kan blive
> til i 30 graders varme når et sådan køleskab kun kan køle ca 20

Køl og frys er ikke det samme, køleagregatet er meget større i fryseren
i forhold til køleskabets størrelse derfor den større effekt.

> og vi er da enige om at hvis der 30 grader i skyggen, ja så er der
> meget varmere bag køleskabet.

selvfølgelig

> Jeg har ikke blæser monteret, men der er et 135 l. så der er meget
> langt i mellem ristene, og det giver en god skorstens effekt (træk)

Det er godt gået af køleskabet, du er heldig.

Jeg bruger ikke fryseren, og lader lågen stå på klem for at hjælpe
køleskabet, det rimer dog til rimeligt hurtigt, og blev træt af at afrime.

Har nu taget det store skridt, og investeret i et alm. køleskab det kan
holde 1 grad under de værste forhold.

Gismo.

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-06-04 23:56

> Det er godt gået af køleskabet, du er heldig.
>
> Jeg bruger ikke fryseren, og lader lågen stå på klem for at hjælpe
> køleskabet, det rimer dog til rimeligt hurtigt, og blev træt af at afrime.

Det gjorde vi også med det gamle køleskab, men det vi har nu er med sepperat
låge til fryseren.

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Olsen

Dato : 16-06-04 21:42

> Hvor nødvendigt er dette ? Er det et generelt problem eller kun på
> nogle udgaver at skabet ikke kan køle nok ?

Jeg har haft flere vogne, men alle har hat køleproblemer sydpå når temp.
nærmer sig 30gr.

Alle campingsvognskøleskabe der kan køre på gas er i øvrigt absobtionsskabe.
(de tænder og slukker ikke som et rigtigt køleskab - men kører konstant og
lydløst)

Jeg har med succes brugt alm. PC blæsere (2.stk) De er stort set lydløse og
giver ikke resonans.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : HC

Dato : 17-06-04 05:19

Hej NG

Tak for jeres svar.

Jeg har bestildt en 120mm støjsvag blæser til en PC og den bliver monteret
i weekenden.
Svaret om det virker må i vente med til efter sommer

Fra : Per

Dato : 17-06-04 18:02

Hej alle.
De køleskabe som kun kan nedsætte temperaturen med ca 20 grader er
Peltier-element køleskabe. De kører normalt på 12 volt og er som regel
udformet som køleboxe med toplåg.
Når man bytter om på plus og minus på disse boxe varmer de istedet for at
køle. De kan ikke køre på gas.
Absorbtionskøleskabet kan køle væsentlig længere ned, og har derfor også
frostbox.
I vores CV har jeg monteret blæserne på en ramme, så de sidder direkte under
de køleribber, som sidder øverst bag på køleskabet. Det er der, der skal
køles ! Rammen til blæserne er placeret på den kant, der er lige under
øverste ventilatorgitter. Så er det nemt at montere/afmontere blæserne/
blæseren. Der er en god ide at lave to hastigheder med en modstand i serie
på strømledningen.

Hilsen Per A.

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-06-04 21:53

Der er en god ide at lave to hastigheder med en modstand i serie
> på strømledningen.
>
> Hilsen Per A.

Hej Per

Med en modstand i serie "brænder" du så ikke bare effekten af i modstanden
og sparer ikke på strømmen.

Os der klarer os med 12 volt, skal jo spare på den, og jeg har i hvert fald
løst det, så man nedsætter hastigheden ved at skifte fra parallelforbindelse
til serieforbindelse af blæserne. Så bruger jeg reelt kun halvt strøm når
blæserne arbejder halv kraft.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Per

Dato : 17-06-04 22:11

Det er rigtigt at man brænder lidt af ved at nedsætte strømmen med en
modstand, men det betyder meget lidt i det store regnskab. Hvis man bruger
to blæsere på hver 1,2 Watt og sætter disse i serie bruger man kun 0,6 Watt,
det er rigtigt. Der er kun et problem: "nye typer af blæsere er med
indbygget AC generator, og starter tit ikke hvis spændingen til disse kommer
under 70 % af den normale spænding". Desuden trækker de ikke maximal strøm
samtidigt og er uegnede til serieforbindelse. Modstandene kan bare være små
½ - 1Watt modstande, og det er let at lave flere hastigheder.
På 10 timer har man brugt 1 Amperetime af batteriets 60 Amperetimer ved fuld
hastighed, så det er nok ikke et større problem

Hilsen Per A.

Fra : Søren

Dato : 23-06-04 09:57

> [...]
parallelforbindelse
> til serieforbindelse af blæserne. Så bruger jeg reelt kun halvt strøm når

de arbejder faktisk kun på 1/4 kraft, du halvere både spæding og strøm når
du sætter dem i serie !!