lille problem med vpopmail/courier/qmail
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 16-06-04 17:33

Hej

Jeg har min egen lille mailserver stående med ovenfor nævnte setup. Jeg kan
pt. ikke tjekke mail på 2 ud af 15 domæner.

Jeg kan se i processlisten at selv om jeg stopper courier så er det stadig x
antal courier processer som ikke stoppes og ikke kan slås ned, har prøvet
med sig 15 og sig 9, og kan se at hver gang jeg forsøger at tjekke på disse
domæner kommer der en ny courier process som bliver hængende.

Findes der en som kunne tænkes ud vide hvad der sker og hvorfor, så jeg kan
afhjælpe problemet.

/Sonni

Fra : Claus Alboege

Dato : 16-06-04 17:55

"Sonni Skammelsen" <news@sonni.org> writes:

> [...]
> hængende.
>
> Findes der en som kunne tænkes ud vide hvad der sker og hvorfor, så jeg

strace, truss, ktrace eller lignende kan maaske give lidt mere
information om hvad der sker. Hvilken version af courier og vpopmail
benytter du?

/Claus A

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 16-06-04 18:31

Claus Alboege wrote:

> strace, truss, ktrace eller lignende kan maaske give lidt mere
> information om hvad der sker. Hvilken version af courier og vpopmail
> benytter du?

Nu kender jeg ikke rigtigt til noget af det, så det bedste jeg kan gøre er
at paste den information jeg tror/mener er det der fortæller fejlen og den
er som følger:

select(6, [5], NULL, NULL, NULL) = 1 (in [5])
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], [], 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_SETMASK, [], [CHLD], 8) = 0
accept(5, {sin_family=AF_INET, sin_port=htons(2312),
sin_addr=inet_addr("10.10.100.101")}}, [16]) = 4
fcntl(4, F_SETFD, 0) = 0
fcntl(4, F_SETFL, O_RDONLY) = 0
setsockopt(4, SOL_SOCKET, SO_KEEPALIVE, [1], 4) = 0
setsockopt(4, SOL_SOCKET, SO_LINGER, [0], 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], [], 8) = 0
fork() = 10522
close(4) = 0
rt_sigprocmask(SIG_SETMASK, [], [CHLD], 8) = 0

for den der fejler

select(6, [5], NULL, NULL, NULL) = 1 (in [5])
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], [], 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_SETMASK, [], [CHLD], 8) = 0
accept(5, {sin_family=AF_INET, sin_port=htons(1025),
sin_addr=inet_addr("101.10.100.101")}}, [16]) = 4
fcntl(4, F_SETFD, 0) = 0
fcntl(4, F_SETFL, O_RDONLY) = 0
setsockopt(4, SOL_SOCKET, SO_KEEPALIVE, [1], 4) = 0
setsockopt(4, SOL_SOCKET, SO_LINGER, [0], 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], [], 8) = 0
fork() = 10528
close(4) = 0
rt_sigprocmask(SIG_SETMASK, [], [CHLD], 8) = 0
select(6, [5], NULL, NULL, NULL) = ? ERESTARTNOHAND (To be restarted)
--- SIGCHLD (Child exited) ---
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, [CHLD], [CHLD], 8) = 0
wait4(-1, [WIFEXITED(s) && WEXITSTATUS(s) == 0], WNOHANG, NULL) = 10528
wait4(-1, 0xbffff468, WNOHANG, NULL) = 0
rt_sigaction(SIGCHLD, {0x804adcc, [], SA_RESTART|0x4000000}, {0x804adcc, [],
SA_RESTART|0x4000000}, 8) = 0
rt_sigprocmask(SIG_SETMASK, [], [CHLD], 8) = 0
sigreturn() = ? (mask now [])

en der virker

Jeg kører med vpopmail version 5.3.6 og courier version 1.4.6

Fejlen opstod forøvrigt uden fysisk indblanden af undertegnede. Virkede fint
for alle domæner mandag aften inden jeg gik på køjen, tirsdag morgen da jeg
stod op var fejlen der og ifølge loggen er har ingen været logget på
maskinen i mellemtiden.

/Sonni

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 16-06-04 19:03

Sonni Skammelsen wrote:

> [...]
> tirsdag morgen da jeg stod op var fejlen der og ifølge loggen er har
> ingen været logget på maskinen i mellemtiden.

Glemte lige at det er output fra strace som er den eneste jeg har
tilgængelig på maskinen.

/Sonni

Fra : Claus Alboege

Dato : 16-06-04 19:43

[snip output fra strace]

Der skal nok lige en -f (og sikkert ogsaa -F) paa dit kald til
strace. Altsaa noget ala:

strace -o /tmp/strace.log -tfF -p <hanging-courier-pid>

Det var da en gammel sag du har der :) - Ikke at vpopmail burde have
noget med naervaerende problem at goere, men der er rettet adskillige
fejl i vpopmail de sidste 2 aar...

Hmm, der er vist ogsaa en gammel sag - nyeste stable er 3.0.5!

Kunne man taenke at en malformateret mail trigger en fejl i den version
af courier-imap? Maaske en opgradering til seneste stable er den
hurtigste loesning?

/Claus A

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 16-06-04 22:12

Claus Alboege wrote:
> [snip en masse]
> Der skal nok lige en -f (og sikkert ogsaa -F) paa dit kald til
> strace. Altsaa noget ala:
>
> strace -o /tmp/strace.log -tfF -p <hanging-courier-pid>

Takker der fandt jeg jo en fejl så stor så selv jeg kunne se det.
der er en i/o error på lastauth for det/de pågældende domæne(r)
Så er det bare hvordan jeg får den fikset, gerne uden at gerne starte
maskinen, hvis det kan undgåes.

> [...]
> fejl i vpopmail de sidste 2 aar...

> Hmm, der er vist ogsaa en gammel sag - nyeste stable er 3.0.5!

Systemet er sat op og installeret, i øvrigt på anbefaling og med lidt hjalp
af dig, tilbage i februar 2001 og har kørt 24/7, med undtagelse af et lille
strømafbrud når det nu var passende, siden der.
Men måske man skulle kigge lidt på noget opdatering.
I den forbindelse, hvis jeg nu vælger at lagre password mv. i database i
stedet for filer, kan jeg så tage password fra filen og ligge direkte ind i
mysql ?

> Kunne man taenke at en malformateret mail trigger en fejl i den
> version af courier-imap? Maaske en opgradering til seneste stable er
> den hurtigste loesning?

Nu fandt jeg fejlen, kan dette være grund til det, eller vil en opdatering
bare være mere fordi jeg kan nyere versionsnumre ?

/Sonni