Erfaringer med katalysatorovn
Fra : HKN

Dato : 16-06-04 12:57

Hej,

Er der nogen herinde, som bruger en sådan i båden? Jeg har en sådan, men har
aldrig brugt den. Desuden er den beregnet til renset benzin, som jeg ikke
bryder mig om at skulle anvende - regner med at den også kan bruges med
sprit....?

Mvh

Henrik

Fra : Klaus

Dato : 16-06-04 15:18

"HKN" <henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> bryder mig om at skulle anvende - regner med at den også kan bruges
Jeg brugte en sådan til min gamle bil for 25 år siden. Det virker ganske
udmærket - bare ikke på sprit.
Klaus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-06-04 23:55

Uheldigvis faldt HKN over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> men har aldrig brugt den. Desuden er den beregnet til renset benzin,
> som jeg ikke bryder mig om at skulle anvende - regner med at den

Jeg ved ikke noget om den specifikke ovn, men jeg ville aldrigt bruge
en ovn uden aftræk i en båd. Du får smidt en frygtelig masse fugt ud i
luften. Jeg er heller ikke vild med hverken ekstraktionsbenzin eller
sprit til opvarmning. Det er en tand for hidsigt for mig, og jeg trude
aldrig bruge det i forbindelse med opvarmning på en båd.

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 17-06-04 13:46

> [...]
>
> Claus
>
> I "gamle" dage var katalysatorovne ret almindelige til brug i biler, for
at holde dem varme om vinteren.
Har selv brugt en sådan.
Den SKAL køre på såkaldt extraktionsbenzin.
Vær opmærksom på, at den afgiver giftige dampe under forbrænding.
I 60erne forekom der dødsfald blandt bilister, der sov i bilen med tændt
ovn.
ALTSÅ: Efter min mening og erfaring: Aldeles ubrugelig i en båd.
Se hellere på Origo varmeovn.

MVH
Egon.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-06-04 07:29

> [...]
> aldrig brugt den. Desuden er den beregnet til renset benzin, som jeg ikke
> bryder mig om at skulle anvende - regner med at den også kan bruges med

Da jeg var soldat, brugte vore sergenter sådanne ovne, en af dem valgte at
påfylde brændstofet på den, inde bag i en lastbil, der slog en stikflammo op
under denne operation, og sergenten blev let svitset i ansigtet, og pr.
reaktion smed han så dunken han fyldte med... det hele resulterede at vi fik
ham ud... og lastbilen brændte fuldstændig af da brændstoffet fra den smidte
dunk blev antændt... (det gav naturligvis en mindre krig, da det løse krudt
der var i bilen blev varmt nok)

Jeg turde bestemt IKKE bruge en sådan i en båd...

PS. Sergenten overlevede, men var tydeligt chocket af oplevelsen... Det
fortog sig da osse... 1 uge efter råbte og skreg han som han altid havde
gjort!!!