Ål, hvor, hvornår og hvordan
Fra : Michael

Dato : 16-06-04 12:47

Hejsa´

Hvordan fanger man de bæster, Hvor "Østsjælland" og hvornår er der sæson
????.

Takker på forhånd.

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 16-06-04 13:13

Hej Michael,

sæsson er NU. Steder .. søer, moser og åer på bunden......

Hu skriver du ikke om det er salt eller ferskvand, men det er "sort arbejde"
de er mest aktive om aften og natten.. om natten trækker de in på lavt vand
og spiser og i fersk vand er regnorm gode.. alm. bund tackel er fint til
alm. str. dette fælder også o åer. De lidt størrer exemplarer er vilde med
små skaller, hork og aborre i str. fra 5 - 10 cm... disse fiskes bedst med 2
enkelt kroge .. en i mund og en i ryggen. gerne løs line eller hvis man
kender dybden under et lille flåd. Med levende eller døde fisk skal man
bare huske at Ålen tager byttet og går inden den spiser.

Så lad den tager line 1 gang.. vent og når den igen tager line skal der
gives modhug..... og køres ind.

Med orm lader man den bare hugge lidt.. det er når man opdager det .. når
den igen piller gives modhug.

jeg har tidligere fisket ål ofte i sø og de bider efter min mening bedst
mellem 18 og 24 efter 24 har jeg ikke fået mange.

Somme tider har vi taget dem om morgenen - specielt de størrer fra ved 4
tiden til ca.9 på lavt vand hvor man kunne se dem jage stimer af småfisk.

God fornøjelse ... og husk at have en del forfang parat .. de vikler sig let
ind, så forfang på ca. 50 cm er godt... og så en hægte .. så hægter man bare
det hele af Ålen ned i balje .. sætter ny på og kaster ud.. så kan man
afkroge fisken og gøre forfanget klart igen.

Håber det hjalp...

Lars

Fra : Michael Boysen

Dato : 16-06-04 22:50

Michael wrote:
> Hvordan fanger man de bæster, Hvor "Østsjælland" og hvornår er der sæson
> ????.

Hej Michael

Jeg har postet den før - på vores hjemmeside har vi en rigtig god
artikel om ålefiskeri i New Zealand af Jens Bursell.

http://www.rokkerne.dk/artikler31.shtml

Håber du kan hente inspiration til dit "Østsjællandske" fiskeri, om ikke
andet er det en ganske spændende historie

Hug og hygge
Michael Boysen