Ronni <rhessellund2_spamaway@hotmail.com> skrev i en
news:cavm11$e54$1@abbeden.bunk.cc...
> Armand wrote:
> > Nu ér jeg jo notorisk Honda-hader (med enkelte skeletter i skabet), så
det
> > er med tilfredshed at jeg har noteret mig at flere F4-ejere har haft
bøvl
> > med 2.gearet.
>
> Må man have lov at spørge hvorfra dette had stammer?
> Som naiv og uskyldig Honda-ejer virker det ret umotiveret.
Ak, det er en lang historie, og noget der ligger tilbage til mine unge år,
hvor jeg, som ligeledes naiv og uskyldig 18-årig, købte mig den billigste
nye motorcykel jeg kunne finde, og hastigt derefter blev Yamaha-fanatiker
De samme år var den danske Honda-importør så arrogant at henholde sig til at
Hondas kvaliteter solgte sig selv hvorfor man ikke udlånte til test's(*) i
hvad der forekom af dansksprogede mc-blade.
Set i bakspejlet er det tydeligt at Honda levede stort på CB750's gode
rygte, men at det i årene efter hurtigt begyndte at halte:
- I '77fremkom Kawa Z650 som et lyn fra en klar himmel med en 750'ers
ydelse, og Honda's eneste forsvar sidenhen var en ikke særligt vellykket
upgrade af den da allerede lidt bedagede CB500/550 four.
- De samme år løb den sidste af de japanske mc-fabrikker, Suzuki, fra
totaktsprincippet og lancerede med stort held og dermed som hård
konkurrence, den solide GS-serie, der ligesom Kawasakierne var teknisk oppe
på mærkerne qua vippearmsfri topstykker (DOHC med direkte tråd på
ventilerne)!
- Først næsten 10 år efter at Kawasaki på samme måde havde trumfet CB750 med
den voldsomme Z900 kom man med svar på tiltale: Bol d'Oren, der havde et
uhørt teknisk topstykke med hele 16 ventiler
Som jeg husker det er Bol'd Oren den første model, som den danske importør
lod teste - Måske af nød, fordi de viste sig at have et uforholdsvis stort
bensinforbrug (bennsinpriserne var voldsomt stigende dengang!), samt en
kedelig tendens til at brænde ventiler (ventilsæder blev fræset bredere i
største hemmelighed ved de tidlige service's, og end ikke ejerne fik at vide
at motoren havde været åbnet!)
- Efter Bol d'Orene kom VF-serien, som ihvertfald havde deres problemer at
slås med, og hvis ikke før, så var dét udslagsgivende for Honda-DK's udlån
til test.
Men meget tidligt inde i dét hændelsesforløb havde mit unge og nu
Yamaha-elskende hjerte lidt en svær brist overfor såvel importørens
arrogance som Honda som mærke - En tilstand som de solide og velkørende
VFR's og CBR600's ikke har kunnet røre meget ved, og som nu nærmere er vendt
til trods mod mærket der stadig importeres af samme firma som i 70'erne!
(*):
Jeg kan huske at jeg kun erfarede om Honda's nye, og dengang skelsættende,
Goldwing fordi MC-Revy havde lånt en af de først solgte af ejeren og ganske
enkelt kørte en tur rundt om blokken på den!
Og på samme måde fandt jeg mig i en mc-forretning i Flensborg, pludseligt
stående ved siden af, i mine øjne, verdens flotteste motorcykel: CB900F Bol
d'Or, som jeg i modsætning til min MOTORRAD-læsende kammerat ikke anede en
skid om selv om den rent faktisk vár kommet på markedet :-|
--
Armand.