Sendmail eller ?
Fra : Søren Christensen

Dato : 16-06-04 11:07

Hej

Jeg er ved at gå bort fra Evolution som mail-program til mutt. Men
hvilken MTA er smartest at bruge?

Sendmail er indstalleret (på mandrake 10) men /etc/sendmail.cf findes
ikke, og overalt siger vejledningerne at sendmail er både usikker og
farlig og svær at sætte op.

Jeg skal ikke køre egen mail-server, så jeg har blot brug for et program
der kan levere min udgående post til min ISP, jeg vil bruge fetchmail til
at hente fra de forskellige POP-konti.

Er postfix overkill?

Andre alternativer?

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-06-04 17:11

On Wed, 16 Jun 2004 12:06:34 +0200, Søren Christensen wrote:

> [...]
> der kan levere min udgående post til min ISP, jeg vil bruge fetchmail til

Du kan nemt sætte postfix op til at sende alt indgående mail videre til
din ISP. Tag et kig på: http://www.postfix.org/postconf.5.html#relayhost

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-06-04 09:19

Søren Christensen wrote:
> Er postfix overkill?
>
> Andre alternativer?

Der er jo altid qmail og exim.
De er vel ligeså meget overkill.

Peter

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-06-04 11:09

Søren Christensen <pastor@hvam-hvilsom.dk> wrote in

> Jeg skal ikke køre egen mail-server, så jeg har blot brug for et program
> der kan levere min udgående post til min ISP, jeg vil bruge fetchmail til
> at hente fra de forskellige POP-konti.

Jeg spurgte om det samme og fik svar:

som lød:

Hvad med nullmailer eller mini-qmail?

http://untroubled.org/nullmailer/
http://cr.yp.to/qmail/mini.html

Jeg har endnu ikke fået afprøvet nogen af dem, så du er meget velkommen til
at fortælle om dine oplevelser.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 17-06-04 23:17

> Sendmail er indstalleret (på mandrake 10) men /etc/sendmail.cf findes
> ikke, og overalt siger vejledningerne at sendmail er både usikker og
> farlig og svær at sætte op.

Hvis sendmail kun skal sende mails ud der skrives direkte på maskinen,
så er der jo intet problem. Sikkerheds problematikken opstår udelukkende
i forbindelse med sendmail som server. Evt. endda som relay server.

Desuden er jeg ret overbevist om, at al den snak man hører om
usikkerheder i sendmail er stærkt overdrevne.....mon ikke der er en
GRUND til at sendmail inkluderes i stort set alle distros? Den grund er
nok ikke at "den er svær at sætte op og er meget usikker" - tror du ?

Hvis det blot er til at sende lokale emails videre med på en
workstation/standalone maskine, så synes jeg da at sendmail lyder som et
fremragende valg.

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-06-04 19:35

Den Thu, 17 Jun 2004 17:16:51 -0500. skrev Kasper S Nielsen:

> [...]
> GRUND til at sendmail inkluderes i stort set alle distros? Den grund er
> nok ikke at "den er svær at sætte op og er meget usikker" - tror du ?

Nej, egentlig ikke -- jeg undrer mig blot over den tilsyneladende
modsætning mellem de mange advarsler og at det alligevel er så udbredt.

Oså må jeg indrømme, at jeg nok skulle have set mig bedre om inden jeg
begyndte at stille mærkelige spørgsmål om ting jeg ikke kan finde ud af.

whereis sendmail

gav en række svar, bl. a. at der er en manual side, og

man sendmail

afslørede forbindelsen til postfix, så nu da det i virkeligheden er
postfix, der er installeret, så prøver jeg at sætte den op i stedet.

Tak for hjælpen.

Søren

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 30-06-04 01:10

Søren Christensen skrev:

> [...]
> der kan levere min udgående post til min ISP, jeg vil bruge fetchmail til

Ja
> Andre alternativer?

nullmailer og ssmtp

--