Spørgsmål vedr. Dual channel RAM
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 16-06-04 10:32

Jeg har kig på to typer af dual channel RAM fra Corsair, men er i tvivl om
hvilken der er bedst:

1) Corsair XMS Extreme Memory Speed Series, (Twin Pack) 184 Pin 1GB
(512MBx2) DDR PC-4000PRO

eller

2) Corsair XMS Extreme Memory Speed Pro Series, Low Latency (Twin Pack) 184
Pin, 1 GB (2 x 512 MB) DDR PC-3200PRO

1 er altså lidt hurtigere end 2, men 2 har så til gengæld low latency - hvad
får størst betydning, hvilke RAM bør man vælge og yder de lige meget?

På forhånd mange tak!

Morten Munk-Jensen

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-04 11:02

"Morten Munk-Jensen" <munk-jensen@FJERNESofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> får størst betydning, hvilke RAM bør man vælge og yder de lige meget?

Hvilket system skal de bruges i Intel eller AMD?

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 16-06-04 12:21

> Hvilket system skal de bruges i Intel eller AMD?

Det er til et Intel system (P4)

Mvh
Morten

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-04 16:33

> Det er til et Intel system (P4)

Skal der OC'es eller ej?

Hvis der skal, vil jeg anbefale PC4000, da de kan køre 250 MHz (500 DDR)
PC3200 modulerne kan sikkert køre 210-230 MHz(420-460 DDR)
Bemærk dog at PC4000 kører med dårligere timings end PC3200 modulerne, det
er nødvendigt ved en så høj hastighed.
Dette er dog af mindre betydning på et P4 system.

Hvis der ikke skal OC'es, vil jeg anbefale PC3200, da man så kan drage lidt
nytte af de lavere timings.

Jeg vil have sagt det modsatte hvis det var et AMD system.
Eller rettere, jeg ville nok have anbefalet noget PC3500 i stedet for.

Fra : John Hinge

Dato : 17-06-04 14:31

On 16 jun 2004 Martin Johansson was heard to say:

> Hvis der ikke skal OC'es, vil jeg anbefale PC3200, da man så kan
> drage lidt nytte af de lavere timings.

Mjaa, et stykke hen af vejen har du nok ret.. Jeg har dog oplevet
stabilitetsproblemer i en ikek overclocket maskine med følgende combo :
Gigabyte 8KNXP + 2*256Mb Corsair TwinX XMS3200
Det skal siges at RamGuy på Corsairs forum var meget hjælpsom, men at
man ku se at jeg ikek var den eneste som oplevede problemer med den
kombination..
Nu har jeg skiftet til 2*512Mb TwinX 4000'ere og har ikke set en
eneste af de fejl jeg havde før, bluescreens, underlige programfejl..
I begge tilfælde har jeg ikke været ude og overclocke, RAM, CPU etc.
kører ved normal hastighed, dvs dual channel 800 Mhz

I mit tilfælde betyder det nok bare at tolerancerne i timing imellem
mit bundkort og så 3200 chipsene var lidt for snæver.

At andre så synes jeg skulle købe alt muligt andet en Corsair, ja
det er nok et spørgsmål om religion :) Corsair var sidst jeg kiggede
ikek det billigste, men heller ikke det dyreste mærke, og jeg var
glad for den support de gav, det tæller i min bog.
(og så ser de pæne ud med de der sorte alu skjolde og funky små
hologram stickers)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-06-04 14:57

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I begge tilfælde har jeg ikke været ude og overclocke, RAM, CPU etc.
> kører ved normal hastighed, dvs dual channel 800 Mhz

Det hedder nu stadig 200 reelle MHz, 400 MHz DDR.

> I mit tilfælde betyder det nok bare at tolerancerne i timing imellem
> mit bundkort og så 3200 chipsene var lidt for snæver.

Var det LL (Low Latency) moduler?
Altså moduler med særligt lave timings, en del bundkort kan ikke lide dem.
Ærgeligt for bundkortet, der så går glip af fremragende ram.

> [...]
> glad for den support de gav, det tæller i min bog.
> (og så ser de pæne ud med de der sorte alu skjolde og funky små

Huh hvem søren synes du skulle købe andet end Corsair?
Man får faktisk ikke bedre ram end Corsair, prisen er dog også derefter.
Corsair bruger som regel langt de bedste chips på deres moduler,
sammenlignet med andre producenter.

Fra : John Hinge

Dato : 18-06-04 11:21

On 17 jun 2004 Martin Johansson was heard to say:

> Det hedder nu stadig 200 reelle MHz, 400 MHz DDR.

Jeg ved godt den sådan ude omkring soklen kører 200 og så
laver noget quadpumping eller andet sjovt for at ramme de 800
Slutresultatet er glæde og regnekraft :)

> Var det LL (Low Latency) moduler?
> Altså moduler med særligt lave timings, en del bundkort kan ikke
> lide dem. Ærgeligt for bundkortet, der så går glip af fremragende
> ram.

Hmm det tror jeg ikke, som sådan.. Deres fulde titel er :
CMX256A-3200C2
Nedeunder det står der så
XMS3200 256MB 400MHz CL2

Jeg tror det er 'almindelige' matchede PC3200 rammer
Men det er nu også sekundært, ligenu ligger de i en fin indpakning
og passer sig selv.. Forsøget på at have både de nye rammer og
de gamle i maskinen gjorde den endnu mere ustabil, men med kun
de nye i, er densom sagt blevet stabil.. Til min store glæde

> Huh hvem søren synes du skulle købe andet end Corsair?
Kolleger, kættere, den slags.. :)

> Man får faktisk ikke bedre ram end Corsair, prisen er dog også
> derefter. Corsair bruger som regel langt de bedste chips på deres
> moduler, sammenlignet med andre producenter.

Hmm som tidligere antydet er det vidst også lidt religion..
Jeg hører også pæne ting om f.eks Geil, og deres Golden Dragon ser
da kæk ud, hvis man går op i den slags.. (jeg gør ikke, der er ikke
nogen plexiglas ruder i mit kabinet.. Så det er ikke for synets skyld
at jeg har puttet runde kabler i.. :)

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-06-04 15:11

> On 17 jun 2004 Martin Johansson was heard to say:

> Jeg ved godt den sådan ude omkring soklen kører 200 og så
> laver noget quadpumping eller andet sjovt for at ramme de 800
> Slutresultatet er glæde og regnekraft :)

Nix, det er båndbredde intet andet.
PIV's implementering af dual channel giver +5-10% på hele systemets ydelse.
At PIV så ikke kan klare sig uden den ekstra båndbredde er en helt anden
snak.

Og unanset hvor meget der pumpes er den reelle hastighed stadig 200 MHz.
DDR vil så være 400 MHz og QDR vil være 800 MHz, IMHO er tallene kunstige
men det lyder jo godt i brochuren.

P.S Jeg er ikke tilhænger af PIV's ineffektive arkitektur og intels
netburst.

> Hmm det tror jeg ikke, som sådan.. Deres fulde titel er :
> CMX256A-3200C2
> Nedeunder det står der så
> XMS3200 256MB 400MHz CL2

Næh så er det ikke LL moduler, så skulle der nemmerlig stå LL på etiketten.

> [...]
> de gamle i maskinen gjorde den endnu mere ustabil, men med kun
> de nye i, er densom sagt blevet stabil.. Til min store glæde

Det plejer ikke at være en god idé at blande ram med forskellig hastighed.
I dette tilfælde er der også stor forskel på timings.

> Kolleger, kættere, den slags.. :)

Tsk tsk, dem skal man ikke høre på.

> [...]
> da kæk ud, hvis man går op i den slags.. (jeg gør ikke, der er ikke
> nogen plexiglas ruder i mit kabinet.. Så det er ikke for synets skyld

Hehe, en del steder bliver Geil også kaldet noget billigt lort.
Men de laver jo også forskellige moduler, kan ikke lige huske hvilke
ovenstående var møntet på?