Pony problemer
Fra : J

Dato : 16-06-04 08:57

Hej
Jeg har lovet en bekendt at spørge alle I hestemennesker herinde om
følgende:

De har købt en araber pony til deres datter, som er 13 år, (hun er vant til
at ride og har indtil nu gået til ridning et sted, hvor hun også passer en
hest. Hun har også deltaget i stævner det sted).
Denne pony har de nu på prøve i 8 dage, og efter et råd fra en med egen
hest, har de haft en dyrlæge til at tjekke denne pony. Han siger at den
halter lidt, at den ikke vil kunne starte store stævner, men kan bruges til
skovturshest. Når pigen har redet lidt, så kan man ikke se at den halter.
Nu siger hendes ridelærer (der også er datter på stedet) at den heller ikke
kan starte klubstævner, for der er regler om at første gang man opdager at
en hest er halt, så får man advarsel og også anden gang, men tredie gang så
bliver den hest udelukket fra at deltage i alle stævner fremover.
Ponyen er 13 år - 145 cm. i stang - hvilken pris er rimelig for sådan en fyr
efter Jeres mening?
Kan pigen (der jo er meget ked af det) overhovedet bruge den pony til noget?
Hvor meget tror I den kan holde til som skovturshest, og hvad mener dyrlægen
med det?
Er det rigtigt at reglerne er som jeg skrev ovenfor?
Hvad er iøvrigt Jeres mening om at sælge den til pigen?

Jeg kigger efter Jeres svar og sender dem videre til de frustrerede forældre
og pigen.
På forhånd tak
Venlig hilsen Jette

Fra : Britta Larsen

Dato : 16-06-04 09:48

"J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> skrev i en meddelelse
> [...]

> bliver den hest udelukket fra at deltage i alle stævner fremover.
> Ponyen er 13 år - 145 cm. i stang - hvilken pris er rimelig for sådan en

Efter min mening skal man ikke engang tænke på at købe en sådan hest ;)

> Kan pigen (der jo er meget ked af det) overhovedet bruge den pony til
noget?

Slet ikke hvis hun har tænkt sig at ride stævner på den, det vil være synd
for hesten fordi halter den lidt nu hvad gør den så ikke om et år?

> Hvor meget tror I den kan holde til som skovturshest, og hvad mener
dyrlægen
> med det?

Det kan man ikke bare sådan lige sige uden at man kender til hvilken skade/
slitage der gør at hesten den halter.

> Er det rigtigt at reglerne er som jeg skrev ovenfor?

Kender jeg desvære ikke til, men det skulle ikke undre mig hvis det er
sådan, og det er da heller ikke mere end rimeligt, fordi man ridder ikke en
hest til stævne hvis den er halt.

> Hvad er iøvrigt Jeres mening om at sælge den til pigen?

For min skyld skulle der ikke værer noget galt i at sælge en hest til en ige
på 13, fik også min hest da jeg var ti men den kunne så først rides da jeg
var blevet konfirmeret, da det var et føl.
Så længe pigen er ansvarsbevist og ved det er et levede dyr man har med at
gøre og ikke et stykke legetøj, gør det ikke noget.

Lad være med at købe denne hest, så heller brug mere tid på at finde den
rigtige hest til pigen i stedet for at købe en hest der måske vil koste
meget ekstra i dyrlægeregninger, som de så kan bruge på at få en bedre hest
måske :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : news.tele.dk

Dato : 16-06-04 10:51

J wrote:
> Denne pony har de nu på prøve i 8 dage, og efter et råd fra en med egen
> hest, har de haft en dyrlæge til at tjekke denne pony.

Udemærket idé :)

> Han siger at den
> halter lidt, at den ikke vil kunne starte store stævner, men kan bruges til
> skovturshest. Når pigen har redet lidt, så kan man ikke se at den halter.

Det er lidt svært at vurdere problemets omfang alene på ovenstående
grundlag. Men hvis dyrlægen mener, at det er forsvarligt at ride
skovture på den må man jo antage, at det passer.

> [...]
> en hest er halt, så får man advarsel og også anden gang, men tredie gang så
> bliver den hest udelukket fra at deltage i alle stævner fremover.

Hvad skulle hesten overhovedet lave til et stævne, hvis den halter?
Afslappet (=skånende) hyggeridning og deltagelse i et stævne er vel
sjældent det samme?

> Ponyen er 13 år - 145 cm. i stang - hvilken pris er rimelig for sådan en fyr
> efter Jeres mening?

Aner ikke hvad prisniveauet er for den slags, men hvis de skal købe den
skal de nok betragte den som en nedslidt/skadet hest der skal på
"pension". Og sætte prisen derefter.

> Kan pigen (der jo er meget ked af det) overhovedet bruge den pony til noget?

Tjah. Hygge med og lidt skovture? Det er vel også godt nok. Men hvis hun
vil noget mere på længere sigt, er det næppe en hest for hende.

> Hvor meget tror I den kan holde til som skovturshest, og hvad mener dyrlægen
> med det?

Det bør de nok spørge dyrlægen om i stedet for en nyhedsgruppe :)

> Hvad er iøvrigt Jeres mening om at sælge den til pigen?

Det er vel fair nok, hvis den sælges som halt, og som en hest der kun
kan bruges til let ridning.

> Jeg kigger efter Jeres svar og sender dem videre til de frustrerede forældre
> og pigen.

Bemærk, at det er væsentligt at finde ud af hvorfor hesten halter. Hvis
de køber den, vel vidende at den halter, kan de ikke senere kræve
handlen hævet på dét grundlag.

En halt hest kan hurtigt gå hen at koste seriøse dyrlægeregniner, eller
måske ligefrem kræve aflivning. Det kan også være et problem at få
forsikret en halt hest.

-dennis

Fra : Mette

Dato : 16-06-04 11:11

> Tjah. Hygge med og lidt skovture? Det er vel også godt nok. Men hvis hun
> vil noget mere på længere sigt, er det næppe en hest for hende.

Der rider mange piger i den aldersgruppe i den skov, hvor jeg rider, og jeg
har da også selv for maaange måner siden været en sådan ung pige med egen
araber. Min erfaring er, at man ikke kan forvente, at en pige i den alder
holder sig til skånsom hyggeridning (og arabere skåner ofte ikke sig selv,
hvis man beder dem om at gå ud over deres grænser). Der kommer lige et godt
galopsted, et godt spring osv. Hvis hun allerede nu ved, at hun ønsker at
ride stævner, er det vel heller ikke den bedste ide at købe en pony, der
ikke kan det. Så bliver hun hurtigt meget ked af det og måske af den også.

Få pigen ud at se på andre ponyer hurtigst muligt, så hun ser, at der er
mange andre søde ponyer uden de samme begrænsninger. Jeg forstår godt, at
hun er ked af det, men hun vil blive lige så glad for en anden pony, det er
bare et spørgsmål om at lede længe nok.

Det er i hvert fald mit råd. Jeg ville personligt aldrig købe en hest, der
var halt, med mindre jeg havde en anden ridehest og kun ville købe den som
selskab/hyggehest ved siden af.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 17-06-04 06:23

"J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> skrev i en meddelelse

(klip alt væk)

Køb aldrig en hest/pony der er noget i vejen med. Man kan tids nok komme til
at punge store summer ud til dyrlægeregninger. Og hestens bevægeapperat er
jo en væsentlig del af en ridehest, så jeg forstår slet ikke, at man kigger
så interesseret på den pågældende hest. Skulle hesten kun bruges som
avlshoppe, så kan jeg godt se at lidt urenhed i gang er af mindre betydning.
Retur med hesten i en fart. Der er et helt land af ponyer/heste at kigge på
og købe af.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 17-06-04 13:09

"J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> wrote in message news:<40cffd60$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> skovturshest. Når pigen har redet lidt, så kan man ikke se at den halter.

Her ville mine alarmknapper blinke højt. Dels fordi hesten halter og
dels fordi det forsvinder efter et stykke tid. Det kan være tegn på at
det er slitage når hesten skal varmes op inden det bliver bedre. Der
vil gå længere og længere tid inden den er haltfri for hver gang den
rides og til sidst vil den være kronisk halt og helt uanvendelig.

> [...]
> bliver den hest udelukket fra at deltage i alle stævner fremover.
> Ponyen er 13 år - 145 cm. i stang - hvilken pris er rimelig for sådan en fyr

Man bliver i hvert fald bortvist fra konkurrencen hvis hesten er
halt..og iøvrigt er det jo synd at den halter. Der er en grund til
det. Prisen på sådan en fætter vil være slagteprisen og ikke en krone
mere. Den vil ligge på omkring 1500 kr. +/-

> [...]
> med det?
> Er det rigtigt at reglerne er som jeg skrev ovenfor?
> Hvad er iøvrigt Jeres mening om at sælge den til pigen?

Jeg synes de skal se sig om efter en sund pony som pigen kan have
glæde af i mange år. En pige i den alder vil/kan ikke nøjes med en
hyggehest, der kun kan skridtes ture i skoven og hesten kan gå hen og
blive dyr i diverse dyrlæge- og medicin-regninger. Hun vil sikkert
være ked af det hvis hun skal af med ponyen nu, men det er ingenting i
forhold til hvad hun vil være, hvis hun bliver nødt til at sende bud
efter dyrlægen om et år for at få den aflivet.

Folk der sælger sådan en hest uden at informere om det vil jeg betegne
som utroligt uærlige og ikke tilrådelige at handle med.

> Jeg kigger efter Jeres svar og sender dem videre til de frustrerede forældre
> og pigen.
> På forhånd tak
> Venlig hilsen Jette

Selv tak og vi vil da også gerne høre hvordan historien ender.

Fra : ST

Dato : 23-06-04 22:00

Nu ved jeg ikke hvor I bor, og dermed ikke omstændighederne for
opstaldning( læs penge)- men det alene at anskaffe en pony på 13 år til en
pige på 13 år. Pigen er på vej opad - ponyen er på vej nedad i deres
livsforløb. Pigen skal bruge sin hest til hun er 18 år - dvs i 5 år endnu,
så mit tip er at hun skal have en hest på omkring 8 år, så er den også 13 år
når de er færdige med hinanden! Er det også den tidligere historie på
hesten?
Så mit råd er: køb en god pony på max 8 år, den koster mere i anskaffelse,
men det er hurtigt tjent på dyrlægeregninger samt opstaldning og hele
familiens frustrationer. Så mit bedste råd er, tænk langsigtet, lad være med
at lade jer rive med - tålmodighed - gå til lokale stævner, spot en god pony
ud, måske er ejeren ved at være for gammel. Det tager ca. 1 år at finde en
god makker i hestefaget - og det er vel ikke så ringe endda, for
makkerskabet skal holde i laang tid - helst til hesten ikke kan mere, men
det er jo en helt anden historie.
hilsen Susanne,

Fra : nuser

Dato : 24-06-04 10:10

"ST" <cfs10802@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
KLIP
> pige på 13 år. Pigen er på vej opad - ponyen er på vej nedad i deres
> livsforløb. Pigen skal bruge sin hest til hun er 18 år - dvs i 5 år endnu,

Man kan kun starte ponyklasser det kalenderår ud hvori man fylder 16, så det
vil sige at pigen max har 3 år tilbage i ponyklasser.

Derforuden er en pony på 13 ikke en gammel pony. Min datter rider LB og LA
dressurklasser på en pony på 20

Fra : Louise

Dato : 25-06-04 10:08

Jeg synes nu også at alderen er ok. Det værste man kan gøre er at købe
en pony der er så ung at den ikke er "færdig i sit hovede" og så tro
at børn og hest har godt af at vokse op sammen og lære sammen. Det er
nu det bedste, hvis en af dem har erfaringen til at supplere
"forholdet" med.

Hun må ride pony på den til hun er 16 og så er ponyen stadig kun 16.
Der kan de så vælge at beholde den og lade den gå på aftægt eller lade
den gå videre til en anden ung rytter, der har brug for at blive lært
op af en god, stabil pony.

Man skal selvfølgelig gøre sig klar at med den alder er det ikke en
pony, der stiger i værdi, men den er jo heller ikke købt for at tjene
penge til familien ved evt senere salg og en yngre pony med samme
kvalifikationer kan være umulig at komme i nærheden af økonomisk.

Held og lykke med foretagendet uanset hvad de vælger.

Louise

www.malinoise.dk