Nforce kontra VIA KT
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-06-04 00:09

Overvejer en opgradering af mit bundkort (SL-75KAV) med noget nyere til
min AMD XP2400+.

Men vil gerne lige høre nærmere om hvilket chipsæt der er det bedste og
hvorfor. Fx. hvad er fordelene og ulemperne ved VIA KT400/880/600 kontra
Nforce2?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-06-04 06:12

Bjarke Andersen skrev:

> og hvorfor. Fx. hvad er fordelene og ulemperne ved VIA KT400/880/600
> kontra Nforce2?

nForce2 siges at være dårligt til Linux-maskiner.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-06-04 09:07

On 2004-06-16, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> nForce2 siges at være dårligt til Linux-maskiner.

Det stemmer jeg op om! Binære moduler til lyd og net er semi broken.

Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-06-04 12:11

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> crashed Echelon
writing news:xn0djkzv073sl9f002@dtext.news.tele.dk:

> nForce2 siges at være dårligt til Linux-maskiner.

Lige den her vil skulle erstatte min gaming maskine og køre Winnie, so no
probs der.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-04 10:52

> [...]
>
> Men vil gerne lige høre nærmere om hvilket chipsæt der er det bedste og
> hvorfor. Fx. hvad er fordelene og ulemperne ved VIA KT400/880/600 kontra

Men nForce2 har til gængæld agp/pci lås.
Det er godt hvis man skal OC, også ved moderat OC.

Og hvis man vælger et nForce2 bundkort med SoundStorm, får man bedre lyd end
langt de fleste indstiks lydkort.
Der også flere fordele, skriv lige hvis du vil have flere, det kommer jo an
på hvad du skal bruge det til?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-06-04 12:13

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> crashed Echelon
writing news:40d01820$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Men nForce2 har til gængæld agp/pci lås.
> Det er godt hvis man skal OC, også ved moderat OC.

Har ikke lige planlagt at OC'e, men man ved jo aldrig, dog ville det ikke
være balgsfaktor for mig.

> Og hvis man vælger et nForce2 bundkort med SoundStorm, får man bedre
> lyd end langt de fleste indstiks lydkort.
> Der også flere fordele, skriv lige hvis du vil have flere, det kommer
> jo an på hvad du skal bruge det til?

Tja her må jeg så bide i æblet, for det er kun 4 måneder siden jeg
investerede i et Audigy kort, men sagt på anden måde Soundstorm kan
undværes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-06-04 12:19

On 2004-06-16, Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Tja her må jeg så bide i æblet, for det er kun 4 måneder siden jeg
> investerede i et Audigy kort, men sagt på anden måde Soundstorm kan
> undværes.

Soundstorm er ikke nødvendigvis bedre end et eksternt lydkort. Det afhænger
af den DAC der sidder på bundkortet. Hos mig sidder der en realtek dims. Den
er da ok, men ikke noget fantastisk. Det kan selv ikke soundstom opveje :-/

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-04 17:54

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Den
> er da ok, men ikke noget fantastisk. Det kan selv ikke soundstom opveje
:-/

Bemærk så at SoundStorm har D.I.C.E, som det eneste "lydkort", det er
hardware encoding af Dolby Digital.
Alle andre lydkort bruger processoren til dette.

Her er nogle artikler:
http://www.overclockers.com.au/article.php?id=134416
http://www.3dsoundsurge.com/reviews/nForce/ (I denne bruges nærmest
mikroskop)

Det skal også lige siges at Creative altså aldrig har været kendt for super
duper lyd.
Der er andre endnu dyrere producenter, der er noget bedre.
Det jeg nærmere kender Creative for, er dårlige drivere. (Hint SBLive + VIA
chipsæt + Windows 2000)
Bevares noget af det skyldes da VIA, men Creative havde sandelig også del i
problemet.

Bemærk forresten at Realtek chippen ikke laver andet end at sende lyden ud i
til udgangene bagtil, alt arbejde laves af MCP-T (Southbridge)
Jeg ved ikke lige hvilket bundkort du har, men en del producenter sparede
MCP-T væk til fordel for MCP, til lyd brugte de så standard AC'97 codec.
Her varetages alt af cpu'en.

I øvrigt skrev du selv dette i en tidligere tråd jeg deltog i:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=slrnc22fvh.9en.zensonic%40www.zensonic.dk

Citat:
""The onboard sound is the Nvidia Soundstorm not the Realtek codec talked
about here.. or is this the same thing?"

- The nVidia APU does the processing. But, it needs physical routing to the
ports that it works from. That's where the Realtek interface comes in."

Taget fra (googleism):

http://www.xbitlabs.com/discussion/67.html

Mvh Thomas, 2720"

Altså har du selv skrevet at realtek "dimsen" ikke encoder noget som helst,
den står blot for forbindelsen mellem stik og APU.
Derfor kan jeg ikke rigtigt forstå det du skriver i dit indlæg, men måske du
vil uddybe?

Hvis der ikke skal bruges soundstorm, sata eller firewire, bør der kigges på
Abit NF7 i stedet, det er billigere, men mangler dog også disse ting.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-06-04 18:25

Martin Johansson skrev:

> Altså har du selv skrevet at realtek "dimsen" ikke encoder noget som
> helst, den står blot for forbindelsen mellem stik og APU.

Den er faktisk mere vigtig end resten.

> Derfor kan jeg ikke rigtigt forstå det du skriver i dit indlæg, men
> måske du vil uddybe?

DAC = Digital to Analog Converter. Hvis DAC'en er dårlig kan resten
være fuldstændigt ligegyldigt. DAC'en er det vigtigste led i
forbindelse med analoglyd ud af en PC.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-04 20:51

> Den er faktisk mere vigtig end resten.

Ok

> DAC = Digital to Analog Converter. Hvis DAC'en er dårlig kan resten
> være fuldstændigt ligegyldigt. DAC'en er det vigtigste led i
> forbindelse med analoglyd ud af en PC.

Så kan man benytte den digitale udgang, hvis man har mulighed for det. (har
jeg dog ikke selv)
Det siges også en del steder:
Audigy2 hvis det er via analog
SoundStorm hvis det er via digital out

Alle lydkort der har mulighed for 5.1/6.1 med digital udgang vil ofte blive
meget bedre hvis det bruges.
Man udnytter jo ikke lydkortet fuldt ud hvis man bare bruger stereo.

Jeg holder dog stadig fast i at SoundStorm har modtaget utallige rygklap i
diverse anmeldelser. (ved ikke om det er blevet betvivlet?)
En del steder siges det endda at det er på niveau med eller bedre end
Audigy/Audigy2 (ved brug af digital out)
Der er endda en underskriftsindsamling for at få SoundStorm tilbage på
nForce3.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-06-04 22:22

On 2004-06-16, Martin Johansson <> wrote:

> Jeg holder dog stadig fast i at SoundStorm har modtaget utallige rygklap i
> diverse anmeldelser. (ved ikke om det er blevet betvivlet?)

Det har det også. Det er bare synd at parre en god ide med en billig .tw
chip til at lave lyden om til analog. Jeg har desværre ikke pengene til
digital setup :-/

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-06-04 01:09

> Det har det også. Det er bare synd at parre en god ide med en billig .tw
> chip til at lave lyden om til analog. Jeg har desværre ikke pengene til
> digital setup :-/

Det har jeg desværre heller ikke, omend det frister meget når man nu har
SoundStorm.
Men der er ikke lige penge til det i madrassen.

Du har da ret i at det godt kunne være lavet bedre.
Realtek chippen er heller ikke den nVidia brugte i deres reference layout.
Der brugte de en af højere kvalitet, som dog er svær at finde, den findes på
meget få bundkort (kan ikke engang huske hvad den hedder?)
Men SoundStorm certificeringen er ikke nem at få, og den overholder NF7-S
til punkt og prikke, så helt dårligt kan det jo ikke være.
Rent faktisk mistede Asus på et tidspunkt certificeringen, så de ikke måtte
kalde det SoundStorm, de fik den dog tilbage nogle måneder senere.
Kan ikke lige huske hvorfor de blev frataget den?

Bemærk at AN7 bruger en ALC658, den skulle have lidt flere funktioner.
Om den lyder bedre, aner jeg ikke noget om.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-06-04 18:53

On 2004-06-16, Martin Johansson <> wrote:

> Det skal også lige siges at Creative altså aldrig har været kendt for super
> duper lyd.

Det påstår jeg heller ikke.

> Bemærk forresten at Realtek chippen ikke laver andet end at sende lyden ud i

Det er da det allervigtigste for din lydoplevelse at den lyd der bliver
lavet ud fra den digitale bitstrøm er tilfredsstillende. Det synes jeg ikke
at realtek DAC'en formår. Så kan soundstorm gøre nok så meget ved den
digitale side, men hvis det analoge output er noget skrammel, så nytter det
jo ikke noget.

> I øvrigt skrev du selv dette i en tidligere tråd jeg deltog i:
> http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=slrnc22fvh.9en.zensonic%40www.zensonic.dk

Jeps. Der havde jeg også bundkortet

> Altså har du selv skrevet at realtek "dimsen" ikke encoder noget som helst,
> den står blot for forbindelsen mellem stik og APU.

Det er også en af de vigtigste dele, og jeg mener seriøst at lyden der
kommer ud af mit bundkort er meget ringere end det mit aureal vortex 2 kort
kan præstere.

> Derfor kan jeg ikke rigtigt forstå det du skriver i dit indlæg, men måske du
> vil uddybe?

Det har jeg hermed gjort.

Bundkortet er et winfast et eller andet.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-06-04 20:43

> Det påstår jeg heller ikke.

Hehe jeg kan se at du heller ikke har et Creative.
Jeg sagde heller ikke at du har påstået det, det var for at mane evt.
påstande i jorden.

> [...]
det
> jo ikke noget.

Så kan man benytte den digitale udgang, hvis man har mulighed for det.

Men den analoge udgang på SoundStorm med ALC650 er altså ikke meget
dårligere end Audigy2.
Så kan man jo i stedet kigge på prisforskellen. Man kan købe et helt
bundkort med SoundStorm for mindre end hvad Audigy2 koster.

> [...]
>
> Det er også en af de vigtigste dele, og jeg mener seriøst at lyden der
> kommer ud af mit bundkort er meget ringere end det mit aureal vortex 2

Ja nu er det jo heller ikke et Creative, men det Aureal kort har da nogle år
på bagen?
Jeg kan også høre forskel på SoundStorm og mit SBLive 5.1, og det er med
fordel til SoundStorm.
Har du iøvrigt prøvet digital out på SoundStorm og dit Aureal kort?

Øhh ok, så siger vi det.

Fra : MVP

Dato : 16-06-04 12:23

> Men vil gerne lige høre nærmere om hvilket chipsæt der er det bedste og
> hvorfor. Fx. hvad er fordelene og ulemperne ved VIA KT400/880/600 kontra
> Nforce2?

Kort fortalt frit efter egen erfaring:
nVidia nForce2 er bedre til OC, har flere faciliteter til dette, og kører
meget stabilt.
KT600 bords da udemærkede allround'er og en streg billigere.

Jeg har ingen erfaring for kørsel i Linux-miljøer

Mads