Placering af runde hjørner
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 15-06-04 22:24

På mit site har jeg sat runde hjørner på de to menuer. Det virker fint i
IE6.0, men i Opera 7 og IE5.0 ved jeg at det ser forkert ud. Hjørnerne
bliver simpelthen skubbet én pixel, så de sidder udenfor menu-kanten.

Hvad gør man ved den slags problemer? Griber jeg det helt forkert an?

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 15-06-04 23:02

Kasper Katzmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> bliver simpelthen skubbet én pixel, så de sidder udenfor menu-kanten.
>
> Hvad gør man ved den slags problemer? Griber jeg det helt forkert an?

Jeg ville nok lave de to menufelter som baggrundsbilleder. Med et
ordentligt grafikprogram ville du så også slippe for 'takkerne' og
hjørnerne ville blive på deres respektive pladser.
Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Anskjær

Dato : 15-06-04 23:21

"inga schmidt" <ingainga_schmidt@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ordentligt grafikprogram ville du så også slippe for 'takkerne' og
> hjørnerne ville blive på deres respektive pladser.

Det synes jeg er en forholdsvist dårlig idé, lige så snart man vil have et
ekstra menupunkt skal man ændre i grafikken. Jeg har lavet det samme nummer
her:
http://www.koeleindustrien.dk
Der har jeg i stedet for kun at lave hjørner lavet top og bund og så lavet
en stribe som jeg gentager ned igennem hele menuen.
Jeg havde også problemer med kantede cirkler til at starte med, jeg forsøgte
mig først med det indbygge værktøj til firkanter med runde hjørner i
Photoshop, det fungerede dårligt. Jeg endte med at tegne en cirkel og klippe
kvarte ud af den, meget besværligt og de er stadigvæk en lille bitte smule
kantede, men det er nok ikke til at undgå med en radius på 10px.

Mvh
Peter

Fra : inga schmidt

Dato : 16-06-04 13:45

Peter Anskjær wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> kvarte ud af den, meget besværligt og de er stadigvæk en lille bitte smule
> kantede, men det er nok ikke til at undgå med en radius på 10px.

Ja, det er da helt klart bedre - og med f.eks Adobe Illustrator kan det fint
laves uden at man behøver 'klippe/klistre.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 15-06-04 23:25

"Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver simpelthen skubbet én pixel, så de sidder udenfor menu-kanten.
>
> Hvad gør man ved den slags problemer? Griber jeg det helt forkert an?

Jeg kan ikke se nogle problemer i Opera 7.5, men i IE5.0 er meget
fuldstændigt rykket. Dette kan måske skyldes at IE 5.x opfatter width som
den totale bredde og ikke bredden uden margin, padding og border.

Mvh
Peter

Fra : //anne

Dato : 15-06-04 23:49

> Jeg kan ikke se nogle problemer i Opera 7.5, men i IE5.0 er meget
> fuldstændigt rykket. Dette kan måske skyldes at IE 5.x opfatter width som
> den totale bredde og ikke bredden uden margin, padding og border.

prøv at kikke på denne side, den forklarer om boksmodellen, som jeg tror er
dit problem

http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/index.php

//anne

Fra : Peter Anskjær

Dato : 16-06-04 08:20

"//anne" <soj@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at kikke på denne side, den forklarer om boksmodellen, som jeg tror
er
> dit problem
>
> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/index.php

Ja, nu har jeg godt nok set siden før, men den kunne til gengæld nok være
interessant for KK

Mvh
Peter