MS Windows
briani 27239
Servicepackfiles i winxp
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 15-06-04 21:26

hejsa
I min windows Xp ligger der en mappe "servicepackfiles" under windows
mappen. Det er tydeligvis servicepack 1, men er det backup af tidligere
filer eller selve service pack1 filer, og kan man bare slette den. den
fylder jo en del.

--
Jan Damkjær Dahl
tlf. 2962 5011

Fra : Edmund

Dato : 15-06-04 23:26

Jan Damkjær Dahl skrev:

> [...]
> mappen. Det er tydeligvis servicepack 1, men er det backup af
> tidligere filer eller selve service pack1 filer, og kan man bare

Mappen C:\WINDOWS\ServicePackFiles har samme funktion som
C:\WINDOWS\system32\dllcache.

Har man en XP cd med integreret SP1 har man slet ikke ServicePackFiles
mappen.

Bliver en vigtig fil overskrevet et eller andet sted i windows henter
den en orginal kopi fra disse mapper.
Sletter man filerne i mapperne bliver man bedt om at indsætte sin WinXP
cd, når en fil forsøges overskrevet, men man får ikke at vide hvilken
fil det drejer sig om.

Din XP cd er ikke med SP1, så du bør lave en, hvis du ønsker at slette
ServicePackFiles mappen, det er ikke nok bare at have backup af selve
mappen.
Man kan selvfølgelig kopiere filene ind, inden man installerer
programmer, men man ved jo aldrig hvilke programmer der overskriver, så
en XP SP1 cd synes jeg er mere smart.

http://www.wintip.dk/xp/guides/spcd/index.htm

Jeg har slettet mapperne ServicePackFiles og dllcache for lang tid siden
uden problemer. XP kommer så efterhånden nogle få filer i dllcache
mappen som man så bare kan slette. Men det er småting, i dag var der 21
MB, og det er lang tid siden jeg sidst så efter.

Du vil gerne sparre på pladsen, så kan du også slette undermapperne til
C:\WINDOWS\Help\Tours
Prøv det inden du sletter filerne i ServicePackFiles og dllcache, så kan
du se hvordan sikkerheden virker.
Nogle gange ligger der kopier både i ServicePackFiles og dllcache, så
man skal være hurtig til at slette. Lav en søgning i Windowsmappen på
den fil du vil slette, så står de i samme liste, og kan slettes hurtig.
--
Mvh Edmund