Cesky Terrier
Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 15-06-04 20:55

Hej
Er der nogen der har erfaringer med Cesky Terrier?
Eller kender nogen der har det??

Hilsen Charlotte

Fra : shadow

Dato : 17-06-04 19:46

"Charlotte Sylvia Jensen" <safira@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen der har erfaringer med Cesky Terrier?
> Eller kender nogen der har det??
>
> Hilsen Charlotte

Hej Charlotte
Her er lige lidt til dig om racen hvis du ikke vidste det i forvejen.

Den kendte kynolog, Frantisek Horak, søgte en terrier til jagt på harer,
ræve og grævlinge. Han forsøgte sig med skotske og sealyham terriere, som
dengang endnu var arbejdsdygtige. Horak værdsatte skottens jagtpassion, men
den var ham for aggressiv og stivsindet. Den medgørlige sealyham terrier med
den fortræffelige lugtesans havde ikke tilstrækkelig begejstring for vildt,
og så krydsede han de to racer og fik en medgørlig terrier fuld af
jagtglæde. 1 1963 blev racen officielt anerkendt.

I mellemtiden er ceskyen blevet kendt langt ud over sit lands grænser. Men
ikke som jagthund, snarere som hus- og familiehund. Ceskyen er en ideel
lejlighedshund, renlig,
lille og vagtsom, men ikke skarp. Den rolige, tilpasningsdygtige, kærlige og
lydige hund er en ideel ledsager for ældre mennesker, som ikke kan gå så
lange ture.
Ceskyen tumler sig gerne med artsfæller og med bolde og pinde. Motion er
nødvendig for den madglade hund, der ellers hurtigt bliver fed og doven. Da
den i almindelighed er let at opdrage og meget hengiven, giver dens
interesse for jagt næppe nogen problemer.
Den silkeagtige, fine pels skal klippes regelmæssigt, så er den lettere at
pleje. Hyppig børstning er nødvendig. Hvalpene fødes sorte eller
chokoladebrune, og først senere bliver de lysere.
Skulderhøjde: 30 cm, vægt: 9 kg, farver: grå i alle afskygninger, somme
tider med lyse aftegninger. Dansk Terrier Klub under DKK.
Og hunden stammer fra Tjekkoslovakiet.

--
M.V.H
Jimmy

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 17-06-04 20:23

Hej!

Tak for indslaget, det var godt at læse, jeg håber stadig på at få
personlige erfaringer, kunne godt tænke mig sådan en til at gå med min kerry
blue, men det eneste jeg kender til racen er dens dejlige udseende, men det
vigtigste for mig er temperamentet, og det kender jeg intet til på lige den
race og der findes ikke så mange i DK der har dem så vidt jeg kan forstå, så
det er lidt svært at finde en ejer af den race som jeg kan udspørge

Fra : Søs

Dato : 21-06-04 00:12

Hejsa
Vi har en halv césky halv westi (den blanding kan man vel kalde wisky? ;P)
selv om det jo "kun" er en "halv" césky vil jeg lige fortælle vores erfaring
med den...

Vi har altid haft cairn terrier, men da de skal trimmes ville min mor have
en der ikke skulle, og håbede på at en blanding ville have mindre allergi
end en ren race..
Derfor faldt vi for blandingen her..

Vores hund er en tæve, Toffy, hedder hun, hun er en meget sød og kærlig hund
og legesyg, hun kan det ene øjeblik løbe og lege men kalder du hende hen vil
hun gladeligt kæles for så længe du gidder.
Hun er meget lærenem og lydig, hvis jeg beder hende "blive" kan hun blive
sidende det samme sted i flere minutter.. hun lære hurtigt og sys alle
udfordinger er sjovt, så det er en fornøjelse at arbejde med hende...

Så er der lige et par minusser, for pelsen er lang og skal børstes hver dag,
den kan ikke trimmes, men kan med fordel blive klippet et par gange om året
(især her i sommer)
Hun er også meget dominerende over for fremmede, mest andre hunde, vi har en
cairn sammen med hende og det går fint, men fremmede hunde kan hun nogen
gange virke lidt agresiv overfor, mest store, men kun indtil de har hilst på
hindanden, så er der ingenting..

Så må du lige sammenligne med westien, noget af det komme jo fra den..

MvH

Søs

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 21-06-04 12:56

"Søs" <soes@fjerndettehornstrup.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> hindanden, så er der ingenting..
>
> Så må du lige sammenligne med westien, noget af det komme jo fra den..

Tusind tak for din henvendelse, det var rigtig dejligt at læse, og sjovt, ja
Wisky er det rette navn til din blanding
Jeg er hundefrisør og kender westi og cairn, westies har mange hudproblemer
og nogen gange ik et helt så heldigt temperament, men de cairner jeg kender
er sunde og raske og meget søde, jeg har arbejdet hos en cairnopdrætter i 4
år og kender racen derfra.
Jeg har læst mig til at Czeskyen skal klippes, og de har en skæg frisyre
synes jeg, det og så den blå/sølv farve den har, har gjort at jeg er helt
solgt i racen, og det lyder som en rigtig dejlig hund i har fået jer, den
lyder meget som kerry blue, sådan en har jeg selv, og hun stemmer næsten
overens med beskrivelsen af jeres hunds temperament.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se et billede af jeres hund, er det
muligt?

Jeg håber jeg hører fra dig igen

Hilsen Charlotte