Kikkert
Fra : J.B.

Dato : 15-06-04 17:19

Hej gruppe!

Jeg går ikke på jagt og mit spørgsmål er udenfor emnet men i må trods alt
være eksperterne:

Jeg skal på sommerferie i Sverige og mangler i den forbindelse en kikkert!
Vi skal primært sejle i kano og på elg-safari. Jeg er totalt uvidende om
hvad jeg har brug for men vil dog ikke ofre alt for mange penge. (læs: ikke
over 1000 kr).
Hvad betyder x25 og den slags? Jeg er desuden medlem af Danmarks
Naturfredningsforening som ofte har nogle tilbud men jeg har jo ingen chance
for at regne ud om de er gode eller ej.
Skal man gå efter nogle bestemte mærker? Følger prisen kvaliteten?

M.v.h.
J.B.

Fra : Tobester

Dato : 15-06-04 17:52

>Jeg er totalt uvidende om
> hvad jeg har brug for men vil dog ikke ofre alt for mange penge. (læs:
ikke
> over 1000 kr).

Afgør med dig selv om det skal være en kompakt kikkert eller full size. Læs
derefter nedenstående...

>Hvad betyder x25 og den slags?

Hhv 8x25 og 8x40 er gode allround forstørrelser til de to slags. Det første
tal står for forstørrelsen, 8x = 8xforstørrelse, det sidste tal for
diameteren på kikkerten, der hvor lyset kommer ind og er et mål for
lysstyrken i kikkerten. Desto større værdi, jo mere kan du se ved lave
lysintensiteter (groft sagt).

> Jeg er desuden medlem af Danmarks
> Naturfredningsforening som ofte har nogle tilbud men jeg har jo ingen
chance
> for at regne ud om de er gode eller ej.

De plejer at være udemærkede, men du kan jo selvfølgelig altid finde det
bedre, hvis du leder...

> Skal man gå efter nogle bestemte mærker? Følger prisen kvaliteten?

Med optik følger kvaliteten næsten stensikkert prisen. Og indenfor det samme
land/region kan det for almindelige mennesker være svært at opnå rabatter
etc. Hvis man køber online fra udlandet eller via parallelimportør ser det
helt anderledes ud.
Mærkevarer er altid dyrere, men ikke altid markant bedre. Eks. er prisen på
Nikon-kikkerter af den billigere slags (relativt) MEGET dyre i DK, men ikke
specielt bedre end andre billige kikkerter.

Mit råd er at du skal købe en billig kikkert indtil du ved, om du har brug
for det. De fungerer fremragende. Prøv Harald Nyborg, Bilka, Biltema etc.
Der er der fine kikkerter fra et par hundrede kroner. Skal du have en dyr
kikkert, så køb den i USA, du sparer 40-75%.

God fornøjelse!

Tobester

Fra : J.B.

Dato : 15-06-04 18:48

Mange tak for hjælpen Tobester, jeg blev en del klogere!!!

M.v.h.
J.B.

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 15-06-04 21:18

On Tue, 15 Jun 2004 19:48:19 +0200, "J.B." <batmandenFJERN@hotmail.com> wrote:

>Mange tak for hjælpen Tobester, jeg blev en del klogere!!!

Aldi sælger en 10x25 imorgen for 60 kr. fra i morgen (16/6). Jeg kan af gode
grunde ikke udtale mig om dens kvalitet, men overvejer da selv at anskaffe en
hvis der er flere tilbage når jeg kommer forbi. Ruineret bliver man jo ikke.

--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : J.B.

Dato : 16-06-04 16:36

> [...]
en
> hvis der er flere tilbage når jeg kommer forbi. Ruineret bliver man jo

Jeg har købt ovenstående kikkert i Aldi idag. Da det er min føste kikkert
kan jeg af gode grunde ikke udtale mig seriøst om dens kvalitet kun have en
personlig mening, og den kommer her.
Umiddelbart under udpakningen af kikkerten måtte jeg trække på smilebåndet;
jeg blev nemlig mødt af følgende overskrift: "Tillykke med dit nye køb af en
høj-kvalitets kikkert". Hehe.. til 60kr eller hvad?!?

Nå, men kikkerten overraskede mig positivt specielt på 4. sal med udsigt
over Limfjorden - der er sq kræs for øjnene!! Det gummi som den er indpakket
i virker også af fin kvalitet. Den største ulempe er helt klart den tynde
nylon-snor som man skal have rundt om halsen. Det svarer sig lidt til at
hænge en 1/2 L piskefløde i en fiskesnøre av, av, der skal lige
hjemme-bikses lidt på den front.
Alt-i-alt: Et fint køb til pengene!

Ps. Bog&Ide har den samme kikkert i denne uge til 99 kroner hvis man gerne
vil smide 39 kr væk.

Hvis nogen af jer bliver udsat for den klassiske
Aldi-tilbud-udsolgt-på-5min-selv-om-vi-havde-bestilt-en-hel-palle eller hvad
de nu påstår så kan jeg oplyse at der stadig er en hel kasse kikkerter i
Aldi på Svendsgade i Aalborg.

M.v.h.
J.B.

Fra : Olfot

Dato : 08-07-04 10:36

Har lige købt en Eagle Eye Hunter 10x48 til 1100, den vil være perfekt til
kano turen idet den er gummiarmeret og nitrogen fyldt (vandtæt hvis ikke der
er for dybt)

/jr