Græs i flere farver?
Fra : Anders Houmark

Dato : 15-06-04 10:45

Hej..
Ved ikke heeelt om dette hører sig til i videnskabsgruppen, men jeg har
undret mig en del over hvordan fodboldbaner bliver lavet i flere farver
grøn..
Hvis i så kampen i går mellem Danmark og Italien ville i have set der var
horisontielle linier med ca. 5-10 meters bredde, hver anden var lysegrøn og
hver anden mørkegrøn.. Hvordan gør de dette? Der er vel ikke tale om
forskellige sorter græs og det kan vel heller ikke have noget at gøre med
hvilken retning græsset klippes?
Glæder mig til at få mysteriet opklaret

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-06-04 11:11

Der er såmænd tale om, at plæneklipperen kører frem og tilbage på banen.
Og i den forbindelse 'lægges' græsset forskelligt, så du ser hhv. for- og
bagside på stråene. Og de har forskellig 'farve.

Sidder du i en sofa med plys-betræk, ruskind el.lign, kan samme effet ses
ved at stryge henover stoffet i forskellige retninger.

mvh

Krabsen

Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-06-04 18:19

Gert Krabsen wrote:
> [...]
>
> Sidder du i en sofa med plys-betræk, ruskind el.lign, kan samme effet
> ses ved at stryge henover stoffet i forskellige retninger.

OK.. Men hvorfor kan jeg ikke opnå samme effekt når jeg selv klipper plænen?
Burde græs ikke også rette sig op efter at blive klippet? Ligesom når man
klipper håret på hovedet kort, så er det også umuligt at få lagt i en
bestemt retning, uden at man tyer til snyderi i form af gelé eller hårvoks
:)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-06-04 20:24

Formentlig fordi du klipper med en rotorklipper - med vandret roterende
kniv. Og den hvirvler jo græsset rundt i alle retninger.

Stadioner og parkvæsener bruger derimod ofte cylinderklippere - altså en
maskinel udgave af den gamle Ginge hånddozer.

Og her bliver græsset jo altid lagt i samme retning.

At bredden af banerne er så stor skyldes, at de kører med en traktor,
påmonteret 5-6 cylinderklippere.

mvh

Krabsen

Tue, 15 Jun 2004 19:19:11 +0200, Anders Houmark

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Is

Dato : 16-06-04 21:17

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr9nhiagc0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
>
> Og her bliver græsset jo altid lagt i samme retning.
>
> At bredden af banerne er så stor skyldes, at de kører med en traktor,

Bliver det ikke også tromlet under klipningen ??

det vil jo så rigtig få græsset til at lægge sig alt efter slåretningen .

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-06-04 21:52

Anders Houmark wrote:

> OK.. Men hvorfor kan jeg ikke opnå samme effekt når jeg selv klipper plænen?

Gør du det på samme måde.? Klipper din plæneklipper, eller tromler du,
så alle græsstrå er i samme retning.?

Nej vel.

De der gør den slags har samlet erfaring over mange år.

Men du kan sikkert finde tips på internet.

Noget helt andet er at det kan være lettere at se fra afstand.
Prøv en dag at kravle op på naboens tag. Så kan du måske se det...!

Mvh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-04 21:26

Gert Krabsen wrote:

> Der er såmænd tale om, at plæneklipperen kører frem og tilbage på banen.
> Og i den forbindelse 'lægges' græsset forskelligt, så du ser hhv. for- og
> bagside på stråene. Og de har forskellig 'farve.

Jeps, og fænomenet kaldes "lawn striping". Man kan selv købe sådan nogle
ruller til at sætte bag på egen plæneklipper og derpå skotskterne
baghaven.

Se fx http://www.bigleaguelawns.com/
--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : webhiker

Dato : 21-06-04 15:53

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in

> [...]
> ikke tale om forskellige sorter græs og det kan vel heller ikke have
> noget at gøre med hvilken retning græsset klippes?

Ja , jeg har selv været ved at vridde hovedet
af led over de striber. !
Umiddelbart burde græsset rejse sig op igen rimeligt hurtigt , selv om
det bliver lagt ned i 2 retninger.
Jeg er dog med på at græsstrå kan være mere blank på den ene side , og så
mere mat i det på den anden side.
Uanset hvad , så holder stilen på plænen uanset om der bliver spillet
bold , sparket og trampet rundt osv.
Udmærket ellers , og græsset blæser på solen og holder stilen. !
Jeg er stadig lidt usikker , pga. at jeg ved et tidligere tilfælde har
set en bane hvor de tilsvarende striber var en realitet.
Dog var græsset også "klippet" på den lange led i striber , hvilket
leverede en tredje nuance der hvor stegerne krydsede hinanden. ?
Nu er der pludselig en ny vinkel , eller ny side - dog meget spinket i

Det er ikke et dødt bøffelskind med græs i bevægelse. !
Men okay , jeg køber historien - græsset har muligvis et knæk på stilken
og holder derfor positionen i et x antal dage. !

Webhiker.........