56k-modem over GSM-telefon?
Fra : Steen

Dato : 15-06-04 08:08

Hvis dette indlæg er OT beklager jeg meget. Jeg synes umiddelbart denne
gruppe er mest oplagt til mit spm.

Jeg har en laptop med antenne til trådløst netværk i - desværre er der ikke
trådløst netværk i de københavnske S-tog, ikke engang de nye! Til gengæld
har jeg et hun-RJ-11-stik og et indbygget 56k-modem. Desværre har jeg så
ikke nogen fastnettelefon ved hånden i S-toget, men jeg har en
GSM-mobiltelefon. Og her er det, at det - for mig - virker oplagt at
tilslutte min mobilos til 56k-modemstikket på min laptop.

Er det muligt? Hvis nej, hvorfor? Hvis ja, hvordan?

Mvh Steen

Fra : Towli

Dato : 15-06-04 09:42

Er det ikke mere oplagt at få gprs i din mobiltelefon og så en Bluetooth
eller Infrarød enhed i din bærbare, så din bærbare kan "snakke" med din
mobil via denne?

/T

Fra : Steen

Dato : 15-06-04 13:26

Towli wrote:

> Er det ikke mere oplagt at få gprs i din mobiltelefon og så en

Jeg HAR ikke GRPS i min mobiltelefon. Det er en Nokia 3510i.

> Bluetooth eller Infrarød enhed i din bærbare, så din bærbare kan
> "snakke" med din mobil via denne?

Jeg HAR hverken Bluetooth eller IR i min bærbare.

Mvh Steen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-06-04 13:37

"Steen" <virker@ikke.invalid> crashed Echelon writing

> Jeg HAR ikke GRPS i min mobiltelefon. Det er en Nokia 3510i.
´
Nokia 3510i har skam GPRS
http://www.nokia.dk/phones/3510i/features.php

--
Bjarke Andersen

Fra : René Jensen

Dato : 15-06-04 09:44

Steen wrote:
> Er det muligt?

Jeg ved ikke om der findes en slags adapter fra din mobil til et RJ-11
stik, men man kan koble sig på Internettet enten via. en infarød port
eller bluetooth (hvilket forudsætter at både mobil og bærbar
understøtter dette).

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Steen

Dato : 15-06-04 13:27

René Jensen wrote:

> [...]
> stik, men man kan koble sig på Internettet enten via. en infarød port
> eller bluetooth (hvilket forudsætter at både mobil og bærbar

Det gør desværre hverken min mobil eller min bærbare. Øv.

Mvh Steen

Fra : VIP

Dato : 15-06-04 12:00

hej

det kan du ikke !
Du er nødt til at "forbinde" din gsm til din laptop, via kabel, bluetooth
eller IR

--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : Steen

Dato : 15-06-04 13:25

VIP wrote:

> det kan du ikke !

Øv.

> Du er nødt til at "forbinde" din gsm til din laptop, via kabel,
> bluetooth eller IR

Øh - vil det sige, at jeg kan alligevel? Du skriver "via kabel" - hvilken
slags kabel?

Mvh Steen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-06-04 13:38

> Øh - vil det sige, at jeg kan alligevel? Du skriver "via kabel" - hvilken
> slags kabel?

Nokia Data kabel, fortæl forhandleren hvilken telefon da der er flere
forskellige typer og bliv overrasket over prisen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen

Dato : 15-06-04 14:32

Bjarke Andersen wrote:

> Nokia Data kabel, fortæl forhandleren hvilken telefon da der er flere
> forskellige typer

Jeg går så ud fra, at der i den ene ende er et eller andet stik, som passer
ind i min 3510i. Men hvad er der så i den anden ende? USB?

> og bliv overrasket over prisen.

OK - har du et estimat?

Mvh Steen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-06-04 15:02

> Jeg går så ud fra, at der i den ene ende er et eller andet stik, som
> passer ind i min 3510i. Men hvad er der så i den anden ende? USB?

De fåes enten som seriel eller USB

> OK - har du et estimat?

Prisen i fleste forretninger er 399,-

--
Bjarke Andersen

Fra : VIP

Dato : 15-06-04 13:36

USB eller seriel, hvis din telefon kan køre som gsm-modem, hvilket vil sige
max 9600 bps !

Fra : Søren J. Madsen

Dato : 15-06-04 13:39

> Øh - vil det sige, at jeg kan alligevel? Du skriver "via kabel" - hvilken
> slags kabel?
>
> Mvh Steen

Skal lige siges, at det kræver at din mobilos har indbygget modem.

Mvh.
Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-06-04 13:43

> det kan du ikke !
> Du er nødt til at "forbinde" din gsm til din laptop, via kabel, bluetooth
> eller IR

I gamle dage brugte man akustiske koblere mellem telefon og modem. De
virkede fint ved 300 bps og muligvis også 1200 bps, men om man kan putte en
mobiltelefon i sådan en er et godt spørgsmål.

Men GSM kører så vidt jeg kan huske med 9600 bps, så med GSM alene vil du
ikke kunne nå over 9600 bps.

Niels Dybdahl

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 15-06-04 23:42

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> mobiltelefon i sådan en er et godt spørgsmål.
>
> Men GSM kører så vidt jeg kan huske med 9600 bps, så med GSM alene vil du

Den oprindelige GSM-standard var ganske rigtig 9600 bps (TCH/F9.6) men
nu understøttes 14.kbps (TCH/F14.4). En terminal kan bruge op til 5
timeslots; da der skal bruge minimum 1 timeslot i hver retning er den
maksimale hastighed 57.6 kbps (men så kun i den ene retning, hvor den
modsatte retning er på 14.4 kbps).

De fleste selskaber som understøtter brugen af flere time slots (High
Speed Circuit Switched Data - HSCSD) kræver et dataabonnement og evt.
overtaksering af minutterne.

3510i har ikke indbygget modem (og heller ikke HSCSD) og jeg mener ikke
at dens GPRS-understøttelse kan anvendes fra PC (men jeg kan tage fejl).

Knus
Regnar