Historisk ? om IP klasser
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-04 20:53

Hvorfor var det lige man fandt på at opdele IPv4 i klasser ? (a,b,c)
Var det bare fordi man mente at det var det smarteste eller er det en
mere saglig grund ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-06-04 12:54

Henrik Stidsen wrote:

> Hvorfor var det lige man fandt på at opdele IPv4 i klasser ? (a,b,c)
> Var det bare fordi man mente at det var det smarteste eller er det en
> mere saglig grund ?

Der findes i hvert fald også klasserne D (multicast) og E (reserveret
til fremtidig brug). Deres adresse felt starter henholdsvis med 1110 og
11110. Den oprindelige argumentation kan jeg dog ikke hjælpe dig med.

MVH
Mads

Fra : Erik Klausen

Dato : 16-06-04 16:37

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in

> Hvorfor var det lige man fandt på at opdele IPv4 i klasser ? (a,b,c)
> Var det bare fordi man mente at det var det smarteste eller er det en
> mere saglig grund ?

Man mente det var smart. Først senere opfandt man subnet masken.
Man ser stadig rester af den gamle klasseopdeling, for eksempel når man
taster IP-adresse på nogle maskiner. Taster man en adresse der hører til i
A-klassen foreslås en 255.0.0.0-subnet maske.

mvh. Erik Klausen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-06-04 21:06

Erik Klausen <ekl@psykiatri.aaa.denmark> wrote in

> Man mente det var smart. Først senere opfandt man subnet masken.

Utroligt man ikke kunne se det ikke var særlig fremtidssikret - men
det er nok fordi man ikke havde fantasi til at forestille sig den
udvikling der er sket.

Win2K og WinXP gør det svjh.