Hvor hårdt slår 17 mm store hagl?
Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-04 18:35

http://www.dmi.dk/dmi/hagl_og_torden_over_midtjylland nævner

|Fra Herning blev der ligeledes meldt om hagl og torden. Der faldt ca. 25 mm
|nedbør og haglene, der var op til 17 mm, ødelagde en del jordbær

Og så er det jeg tænker på, hvor hårdt slår sådan nogle krabater hvis man
bliver ramt af dem?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 11-06-04 19:18

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.dmi.dk/dmi/hagl_og_torden_over_midtjylland nævner
>
> Og så er det jeg tænker på, hvor hårdt slår sådan nogle krabater hvis man
> bliver ramt af dem?

Energien i haglet kan beregnes som følgende:

E = 1/2 * m * v^2

hvor

E = energien i [Joule]
m = haglets masse i [kg]
v = haglets hastighed i [m/s]

Jeg ved så ikke lige hvad vægten og hastigheden for haglet er, men det kan
være at der er andre der har et bud på dette.

"Hårdheden" af haglslaget er afhængig af hvor hurtigt det nedbremses, dvs.
hvor mange Joule/sekund (Watt) der omdannes fra bevægelsesenergi til
varmeenergi.

Til sammenligning kan nævnes at et riffelprojektil ved løbets munding
indeholder en energi på 1500 til 6/7000 Joule for de kraftigste.

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : armor

Dato : 25-06-04 13:30

Der er visse ting man ikke kan regne sig til men kun kan måles. Ved at regne
udfra nogle antagede værdier samt evt. glemme visse parametre kommer man
sikkert til et resultat der kan være ligså godt som et rent gæt.

rAnders.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-06-04 19:23

Ivar Madsen wrote:

> Og så er det jeg tænker på, hvor hårdt slår sådan nogle krabater hvis man
> bliver ramt af dem?

Tja, man kan vel gå ud fra at de falder med en konstant hastighed hvor
tyngdekraften og friktionen altså ophæver hinanden. Tyngdekraften er
nem at finde ud fra is' densitet. (Vi antager vel at haglende er kugle-
formede.)

Spørgsmålet er så bare hvilken model for friktionen der er mest egnet
her.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 19:30

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> Og så er det jeg tænker på, hvor hårdt slår sådan nogle krabater hvis
man
> bliver ramt af dem?

På en kanotur i Sverige blev vi en gang ramt af store hagl af næsten den
størrelse. En enkelt uden tilstrækkeligt med regntøj fik blødende sår på
lårene fra haglene. Så de kan slå hårdt.

hilsen
Uffe

Fra : Anders Lund

Dato : 11-06-04 21:50

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.dmi.dk/dmi/hagl_og_torden_over_midtjylland nævner
> hvor hårdt slår sådan nogle krabater hvis man
> bliver ramt af dem?

Først kan vi prøve at regne dens fart ud.
I min model vil jeg antage at haglet er en kugle med radius 17mm
Dermed er volumen: V=4/3*r^3*pi=4/3*(8,5*10^-3 m)^3*pi=2,57*10^-6 m^3
Vægten kan da udregnes udfra is's densitet som jeg har fundet i min databog
til 0,917 kg/L
m=rho*V=2,57*10^-3 L * 0,917 kg/L = 2,36 *10^-3 kg

Nu regner jeg med at haglet har faldet i så lang tid, at den ikke
accelerere, dvs at den resulterende kraf på haglet er 0N. De 2 krafter der
påvirker haglet er tyngdekraften og luftmodstanden. Da den resulterende
kraft er 0N, og da F_luft og F_t er modsatrettede er de lige store, altså:
F_luft=F_t
Nu kommet det sværeste tidspunkt. For, for at udregne haglets fart, skal vi
vide hvordan denne hænger sammen med luftmodstanden. Jeg har fra et gammelt
forsøg følgende formel:
F_luft=½*C*pi*r^2*rho*v^2
Hvor C er modstandstallet (databog siger ved luft 0,4) og rho er luftens
densitet (databogen siger 1,293 g/L)
Derved kan vi opstille følgende formel for farten:
m*g=½*C*pi*r^2*rho*v^2 <=>
m*g*2 / (C*pi*r^2*rho)=v^2 <=>
v=sqrt( m*g*2 / (C*pi*r^2*rho) )=
sqrt(2,36 *10^-3 kg * 9,82N/kg*2 / (0,4*pi*(8,5*10^-3 m)^2*1,293 kg/m^3)=
19,9 m/s

Altså har den en fart på ca 20m/s eller ca 72km/h
Hvis du vil vide hvilken kraft den rammer noget med, så kan vi kikke på
haglets impuls. Hvis nu vi siger den bliver stoppet på 10ms (gætværk) og den
impuls er P=19,9 m/s * 2,36 *10^-3 kg =46,9*10^-3 m*kg/s.
Da er den gennemsnitslige kraft haglet skal påvirkes med (altså svarende til
den der ødelægger jordbærne) F=dP/dt = 46,9*10^-3 m*kg/s / (10*10^-3s)=4,69N
Altså små 5 newton., et tal som dog er behæftet med en del gætværk. Farten
er bedre

mvh
Anders Lund

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 11-06-04 23:02

"Anders Lund" <anders@zaim.dk> skrev i en meddelelse

Flot !

Decellerationen er
19.9 [m/s] / 0.01 [s] = 1990 [m/s^2]
Da Newtons 2. lov F = m * a

F = 0.00236 [kg] * 1990 [m/s^2] = 4.69 Newton

> F_luft=½*C*pi*r^2*rho*v^2
Denne er særlig interessant synes jeg.
Hvorfor indgår rho, der vel er densiteten, i denne formel ?

Torben W. Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-06-04 23:22

"Torben W. Hansen" wrote:

> Denne er særlig interessant synes jeg.
> Hvorfor indgår rho, der vel er densiteten, i denne formel ?

Tja, populært sagt vel fordi tyk luft øver større modstand end tynd.
Det er jo *luftens* densitet, ikke haglets.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 11-06-04 23:57

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> "Torben W. Hansen" wrote:
> Tja, populært sagt vel fordi tyk luft øver større modstand end tynd.
> Det er jo *luftens* densitet, ikke haglets.

OK - det var det jeg misforstod - Tak...

Torben W. Hansen

Fra : LR

Dato : 12-06-04 13:27

> haglets impuls. Hvis nu vi siger den bliver stoppet på 10ms (gætværk) og
den

Vi kan også antage, at den har en standselængde på fx 1 cm. Så bliver
standsetiden 0,005 ms.

Når vi taler ødelæggelse er det også bedre at se på haglets tryk end kraft.

Mvh,

Lasse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-06-04 14:07

LR skrev:

> Vi kan også antage, at den har en standselængde på fx 1 cm. Så bliver
> standsetiden 0,005 ms.

Mener du 5 milli sekunder, eller 5 micro sekunder?

> Når vi taler ødelæggelse er det også bedre at se på haglets tryk end
> kraft.

Ja, jeg tænkte mere på hvor stort et tryk der slår med, men Uffe K. skrev at
det er hårdt nok til at give blødene sår på ubeskyttet lår.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-06-04 16:33

Ivar Madsen wrote:
> [...]

1 cm? Det tror jeg ikke man kan sige... Så haglet bevæger sig 1 cm ind i
huden før det standser? nej...

> Mener du 5 milli sekunder, eller 5 micro sekunder?

ms = milli-sekunder.
us (my) = mikro-sekunder.

0,005 ms = 5 us = 5 mikro-sekunder...

> Ja, jeg tænkte mere på hvor stort et tryk der slår med, men Uffe K. skrev at
> det er hårdt nok til at give blødene sår på ubeskyttet lår.

Ja, jeg har tænkt det samme med tryk istedet for kraft. Store hagl vejer
mere og samtidigt er arealet de rammer med større. Tryk = kraft/areal,
og når både massen (kraften) og arealet forøges, hvem kan så forklare
sammenhængen mellem trykket for et lille hagl, f.eks. 5 mm og et stort
hagl, f.eks. 15 mm?

Hvordan ser trykfordelingen ud som funktion af haglets areal (og dermed
vægt)?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-06-04 01:06

Anders Lund wrote:

> I min model vil jeg antage at haglet er en kugle med radius 17mm

Prøv med diameter i stedet for radius

-Rune