MS Windows
briani 27239
tilslutning til domæne i w2k pro
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-06-04 16:06

Jeg har en w2k-server som jeg leger lidt med i huset. Den benyttes til de
mange maskiner vi har - 18 stks, hvoraf de 5 er aktive stationære maskiner
til beboerne i huset (bo-fællesskab) samt tre styks bærbare - alle med hhv.
wxp og w2k.

Problemet er her den sidste bærbare med w2k pro: jeg forsøger at tilslutte
den til domænet, men ligemeget hvad jeg foretager mig , så nægter den at
gøre det.

Jeg har den sat til ARBEJDSGRUPPE som default.

Følgende metoder angives (idet jeg her anonymiserer domænet med x'er)

I w2k pro-

Egenskaber for system - computernavn angives (fulde computernavn
brugernavn.domænenavn)
Medlem af -knappen aktiveres - domænenavnet angives: X

ny boks: domænenavn + adgangskode for den, der har adgang til at tilslutte
et domæne - administrator og password angives.

Den tygger lidt på de oplysninger og så kommer meddelelsen:

Følgende fejl opstod under forsøget på at tilslutte computeren:
netværksstien blev ikke fundet.
Netværksplaceringer kan ikke nås - (og der henvises til hjælpemenuen, som
desværre ikke er meget bevendt)

Forsøger jeg i stedet at benytte mig af guiden til netværksid, så får jeg
efter proceduren følgende fejl:

Der blev ikke fundet en konto på domænet "X" -

Jeg synes at jeg har forsøgt alt undtagen re-installation - så ethvert
råd er velkomment.

Det skal tilføjes at de øvrige maskiner har ingen problemer med tilslutning.

--
ahw
-

Fra : Kenneth Mortensen

Dato : 12-06-04 16:12

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> råd er velkomment.
>
> Det skal tilføjes at de øvrige maskiner har ingen problemer med

Får din maskine tildelt en IP af en evt. DHCP-server? Mon ikke du skulle
kigge forbi enhendshåndteringen og se om dit netkort er korrekt installeret?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-06-04 16:23

"Kenneth Mortensen" <spamtrap@vidur.dk> skrev i en meddelelse

> Får din maskine tildelt en IP af en evt. DHCP-server? Mon ikke du skulle
> kigge forbi enhendshåndteringen og se om dit netkort er korrekt
installeret?

ja- og der er intet problem med netkortet- jeg kan sagtens finde serveren
hvis jeg søger efter den, men jeg kan ikke tilføje computeren til
domænet -og det er en bærbar computer, ligesom jeg - via vores
adsl-forbindelse - har adgang til internettet via den bærbare
maskine -selvom den er på peer-to-peer-niveau (arbejdsgruppe) - jeg vil
simpelthen gerne ændre dens status fra at være medlem af en arbejdsgruppe
til at være medlem af et domæne.

--
ahw

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 12-06-04 16:22

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

> [...]
> maskine -selvom den er på peer-to-peer-niveau (arbejdsgruppe) - jeg vil
> simpelthen gerne ændre dens status fra at være medlem af en arbejdsgruppe

Jeg tror du skal være på Domænets LAN for at få den tilmeldt domænet !

Det brugernavn med tilhørende password der har ret til at tilmelde den
domænet er en lokalbruger af maskinen med administratorrettigheder !

mvh
Henrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-06-04 16:36

"Henrik Rask Mortensen" <henrikrask@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du skal være på Domænets LAN for at få den tilmeldt domænet !
>
> Det brugernavn med tilhørende password der har ret til at tilmelde den
> domænet er en lokalbruger af maskinen med administratorrettigheder !

Vær sød at forklare det nærmere, jeg er dum som en dør i forhold til dit
svar: skriver fx fra den ene bærbare i øjeblikket og kan sagtens sende til
denne gruppe via internettet og vor adsl-forbindelse.
jeg kan endvidere vælge at tilslutte den til domænet X ved opstart og vupti
kommer jeg på domænet.

Flytter jeg nu fra samme position netværkskablet over til den anden bærbare,
den med w2k-problemerne, og logger mig på, får jeg straks adgang til
maskinen og til internettet via samme forbindelse (ethernetadapteren), der
er altså "hul" igennem. Men da jeg ikke her kan vælge at benytte domænet, da
det ikke har ladet sig indstille, forsøger jeg via den beskrevne procedure
at få ændret programmet til at fungere på domænet akkurat som den ene
bærbare maskine - den eneste forskel på de to maskiners bestykning (udover
fabrikatet og ram-hw) er at den fungerende maskine er anvender wxp og den
anden - den med problemerne - har w2kpro installeret. Det er ikke videre
attraktivt at skulle reinstallere det hele til fx xp for at få det til at
lykkes, så ´du er mere end velkommen til at forklare dig lidt tydeligere
hvordan du forestiller at jeg skal gøre det anderledes end det, jeg allerede
har gjort.

--
ahw

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 12-06-04 16:44

> [...]
> svar: skriver fx fra den ene bærbare i øjeblikket og kan sagtens sende til
> denne gruppe via internettet og vor adsl-forbindelse.

Hej igen -

Desværre er jeg nødt til at henvise dig til en søgning f.eks. hos microsoft:

http://support.microsoft.com/search/default.aspx?InCC_hdn=true&QuerySource=gASr_Query&Catalog=LCID%3D1033%26CDID%3DEN-US-KB%26PRODLISTSRC%3DON&Product=win2000&Queryc=add+to+domain&Query=add+to+domain&KeywordType=ALL&maxResults=25&Titles=false&numDays=&InCC=on

Denne søgning gav en mængde muligheder, som jeg vil anbefale dig at skimme
igennem og evt. afprøve.

Henrik Rask Mortensen
www.danecomputer.dk og www.raskdata.dk
IT-Sikkerhed er en lille smule teknik og en stor del planlægning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-06-04 17:01

> [...]
>

> Denne søgning gav en mængde muligheder, som jeg vil anbefale dig at skimme

det vil jeg prøve - tak!
--
ahw