Softwarefirewall ved brug af firewall i ro~
Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 19:27

Jeg synes ikke i OSS at kunne finde et klart svar, så derfor har jeg
forstået det rigtigt at jeg ikke behøver softwarefirewall nu hvor jeg har
fået router Linksys WRT54G og der har enabled firewall.

Det drejer sig om standalone computere på TDC BB PRO med Windows XP PRO DK,
hvor ISS ikke er installeret.

Jeg ville gerne kunne afinstallere nuværende Norton firewall, da vi synes
den bruger mange kræfter og vi ikke har brug for hver spamfiltret eller
forældrestyring i den (ingen af delene er aktiveret).

Jeg håber på en forståelig forklaring på dansk

Bjarne

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 14-06-04 19:38

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes ikke i OSS at kunne finde et klart svar, så derfor har jeg
> forstået det rigtigt at jeg ikke behøver softwarefirewall nu hvor jeg har
> fået router Linksys WRT54G og der har enabled firewall.

Umiddelbart ja, men nu kender vi jo hverken dit behov eller konfigurationen
af routeren.

> Det drejer sig om standalone computere på TDC BB PRO med Windows XP PRO
DK,
> hvor ISS ikke er installeret.

Det modul vil jeg ellers gerne have aktiveret, idet jeg formoder det gør
rent i hele hytten :)

> Jeg håber på en forståelig forklaring på dansk

Fik du det?

/Brian

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 20:25

Brian R. Jensen <brjensen@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> konfigurationen af routeren.

> Det modul vil jeg ellers gerne have aktiveret, idet jeg formoder det

Hej Brian
Tak for dit svar, men jeg forstår ikke det du skriver om ISS, jeg har jo
tidligere her i gruppen læst om at det anbefales ikke at have den
installeret, når man bruger en ren standalonemaskine ...................
Kan du forklare nærmere?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 14-06-04 22:11

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.dk> writes:

> [...]
> tidligere her i gruppen læst om at det anbefales ikke at have den
> installeret, når man bruger en ren standalonemaskine ...................

Jeg tror Brian spøgende henviser til at ISS er en dansk virksomhed,
der bl.a. beskæftiger sig med rengøring og at du formodentlig mener
IIS, en webserver fremstillet af en vis softwaregigant.

Vær i øvrigt rar at fjerne de dele af det citerede indlæg, som du ikke
svarer på. Det gør det meget hurtigere for alle os, der læser dit
indlæg, at finde ud af, hvad det er du svarer på.

- Jacob Atzen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-06-04 05:34

Jacob Atzen wrote:

> Jeg tror Brian spøgende henviser til at ISS er en dansk virksomhed,
> der bl.a. beskæftiger sig med rengøring og at du formodentlig mener
> IIS, en webserver fremstillet af en vis softwaregigant.

For nu lige at gøre forvirringen total, så er ISS også
"Internet Security Systems" som vi sidst hørte om, da
deres software firewall blev udnyttet af en orm:
http://isc.sans.org/diary.php?date=2004-03-20

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-04 06:11

Kasper Dupont <abuse@wfbtxutyalwrmianeanaimlqcc.skrammel.yaboo.dk>
wrote:

> For nu lige at gøre forvirringen total, så er ISS også
> "Internet Security Systems" som vi sidst hørte om, da
> deres software firewall blev udnyttet af en orm:
> http://isc.sans.org/diary.php?date=2004-03-20

Jeg mente MS IIS. Den du giver link til her kendte jeg ikke
Få en god dag.

Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-04 20:16

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.dk> wrote:

>Jeg synes ikke i OSS at kunne finde et klart svar, så derfor har jeg
>forstået det rigtigt at jeg ikke behøver softwarefirewall nu hvor jeg har
>fået router Linksys WRT54G og der har enabled firewall.

Det er ikke såmeget Linksys'en firewall som NAT funktionen der beskytter dig - Når du sidder bag routeren, har din maskine en
lokal ip-adresse, der ikke kan 'ses' ude fra nettet.

Den eneste måde du så kan få vira / trojanere på, er ved selv at hente / downloade den fra nettet.

Så du kan roligt fjerne din softwarefirewall.

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 20:28

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
> hente / downloade den fra nettet.
>
> Så du kan roligt fjerne din softwarefirewall.

Hej Michael

Tak for svaret, så vil jeg straks gå i gang med at afinstallere den, men kan
trojaner ikke også komme blot ved surfing på diverse hjemmesider? Jeg
downloader meget sjældent, noget jeg er det mindste usikker på, men kan da
finde på at gemme et foto af feks. diverse fotoudstyr som er beskrevet osv.
fra diverse sider.

Bjarne

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-06-04 20:38

> [...]
> downloader meget sjældent, noget jeg er det mindste usikker på, men kan da
> finde på at gemme et foto af feks. diverse fotoudstyr som er beskrevet

Nogle hurtige tips til at undgå trojanere:

- vær varsom med hvad du installerer og anvender af software (herunder P2P
programmer)
- lad være med at besøge alt for suspekte sider (free warez, porn eller hvad
man nu kunne finde på)
- lad være med at anvende Internet Explorer som browser
- lad være med at være logget på som administrator når du bare skal surfe,
maile, spille eller hvad du nu normalt foretager dig

/Lars

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 20:53

Lars Hansen <lh@nospam.com> wrote:

> [...]
> - lad være med at være logget på som administrator når du bare skal
> surfe, maile, spille eller hvad du nu normalt foretager dig

Hej Lars

tak for råd. Jeg kan fortælle dig jeg aldrig benytter P2P eller nogen som
helst form for spil på vore computere og free warez programmer downloades og
kontrolleres for virus inden installering.

Jeg må indrømme at jeg indtil videre forsat vil anvende Internet Explorer
som browser. Jeg har ikke mod til at skifte, for både min hustru og jeg er
vokset op med den og vi er ved at være for gamle pensionister til at turde
vove os ud i for meget nyt

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-04 21:19

Den Mon, 14 Jun 2004 21:52:53 +0200 skrev Bjarne:

> [...]
> vokset op med den og vi er ved at være for gamle pensionister til at turde

Det kan jo så undre, for os unge mennesker der er vokset op før
Microsoft opdagede at Netscape lavede en god browser, og købte
Internet Explorer for at få en konkurrent til den.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-04 20:44

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.dk> wrote:

>Tak for svaret, så vil jeg straks gå i gang med at afinstallere den, men kan
>trojaner ikke også komme blot ved surfing på diverse hjemmesider?

Du har ret - Du kan få ubehageligt besøg ved at besøge hjemmesider med fjentlige scripts.

Men det kræver stadig at du selv gør noget, altså besøger mindre seriøse sites

Når jeg en sjælden gang (sic !!) laver den slags, smider jeg altid sitet ind i Internet Explorers 'Klassificerede Websteder'
inden. På den måde er jeg ganske sikker på der ikke sker ulykker.

Foreslår du kigger på Internet Explorer sikkerhedsindstillinger - Man kan komme langt med dem, og de trækker ikke resourcer fra
maskinen i samme grad som en egentlig softwarefirewall.

>Jeg downloader meget sjældent, noget jeg er det mindste usikker på, men kan da
>finde på at gemme et foto af feks. diverse fotoudstyr som er beskrevet osv.
>fra diverse sider.

Grafik filer er helt uskyldige - Det er eksekverbare filer man skal passe på.

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 20:56

> [...]
> samme grad som en egentlig softwarefirewall.
>
> Grafik filer er helt uskyldige - Det er eksekverbare filer man skal

Hej Michael

Tak for disse råd, jeg har straks noteret mig dem og vil gå i gang med at
lære min grand old lady også at gøre det med de klassificerede sider. Vedr.
..exe filer se mit svar ovenstående de bliver aldrig installeret uden at
være scannet først.

Bjarne

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-06-04 21:03

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ind i Internet Explorers 'Klassificerede Websteder'
> inden. På den måde er jeg ganske sikker på der ikke sker ulykker.

Sikker?

http://www.theregister.com/2004/06/10/ms_inpatched_ie_flaw/

Lars

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 21:17

> [...]
> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> ind i Internet Explorers 'Klassificerede Websteder'

ups....... Nu var jeg lige så glad for jeres klare svar, så kom denne på
engelsk, som ....... jeg er ikke god til computerengelsk

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-04 21:21

Den Mon, 14 Jun 2004 22:16:37 +0200 skrev Bjarne:

> ups....... Nu var jeg lige så glad for jeres klare svar, så kom denne på
> engelsk, som ....... jeg er ikke god til computerengelsk

Og vi andre fatter ikke en meter computerdansk.

"Den angivne ændring er ikke gyldig" - hvad mener den med det? Kan vi
ikke bare få det på engelsk i stedet for de forfærdelige undersættelser?

Mvh
Kent

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-06-04 21:31

> ups....... Nu var jeg lige så glad for jeres klare svar, så kom denne på
> engelsk, som ....... jeg er ikke god til computerengelsk

Det er diskuteret nærmere i tråden "Ny cross-zone vulnerability i IE6". Det
betyder noget i retning af, at man kan narre Internet Explorer til at tro,
at noget er fra den lokale "sikre" zone, og ikke fra en mindre sikker zone.
Mao. kan man tilsyneladende omgå den sikkerhed der ligger i at placere
forskellige sider i forskellige sikkerhedszoner. Det var faktisk ellers en
af de mere brugbare features i IE.

Lars

Fra : Bjarne

Dato : 14-06-04 21:55

> [...]
> sikkerhed der ligger i at placere forskellige sider i forskellige
> sikkerhedszoner. Det var faktisk ellers en af de mere brugbare

Tak Lars
Jeg vil gennemlæse tråden, som jeg ellers ikke har fulgt
Godnat for nu

Bjarne