Sort afføring
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 14-06-04 18:40

En af mine venners mor har lige fortalt mig at hvis man har sort afføring er
det noget alvorligt som man skal til lægen med straks.Hendes mand havde
det...

Jeg kan dog ikke rigtigt for google til at fortælle mere om emnet end at man
skal til lægen.

Men hvad er der egenligt - eller kan der - være galt med en hvis man har
sort afføring?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-06-04 19:09

On Mon, 14 Jun 2004 19:39:45 +0200, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@hotmail.com> wrote:

>Men hvad er der egenligt - eller kan der - være galt med en hvis man har
>sort afføring?

Blod som frigives i tarmene - det bliver sort før det når igennem.
Hvis det er rødt er det fra endetarmen, og derfor ikke så kritisk.

Men det kan også være hvis man får meget jern - enten fra f.eks. lever
eller via jernpiller / vitaminer med jern.

Ellers kan jeg ikke lige kommet i tanke om noget.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 14-06-04 21:03

> [...]
>
> Men det kan også være hvis man får meget jern - enten fra f.eks. lever
> eller via jernpiller / vitaminer med jern.

Okay... personen har indtaget følgende ting i går som han ikke gør normalt:

Vodka
Cola
Rødvin
Snaps
Div. sprut

Kan det have noget at sige?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-06-04 21:19

On Mon, 14 Jun 2004 22:03:02 +0200, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@hotmail.com> wrote:

>Okay... personen har indtaget følgende ting i går som han ikke gør normalt:

Det ved jeg ikke, men hvis der ikke sker normalisering indenfor 36
timer så ville jeg nok tale med lægen. Det samme gælder hvis der
kommer det mindste smerter fra maven.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Michael-7500

Dato : 14-06-04 21:37

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay... personen har indtaget følgende ting i går som han ikke gør
normalt:
Rødvin
Kan det have noget at sige?

I allerhøjeste grad. Får selv sort afføring dagen efter indtagelse af større
mængder rødvin.

Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 22:29

Hej Martin

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay... personen har indtaget følgende ting i går som han ikke gør
> [...]

Det sker tit efter en druktur...

Og det sker også hvis du drikker meget røde og mørke saftevand'er, alt hvad
der har en meget kraftigt farve, vil farve din afføring...

Har prøvet det tit, men som andre skriver, går det ikke over i løbet af en
dags tid, hvor der spises normalt, så er det afgang til lægen...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : G.B.

Dato : 15-06-04 00:03

"Bevidst" <bevidst[snabel a]mailS-L-E-T.dk> skrev i meddelelsen

> Det sker tit efter en druktur...

Du er måske typen, som varmer op med en flaske vodka hjemmefra og
fortsætter med shots i et par dage?

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 22:33

> Okay... personen har indtaget følgende ting i går som han ikke gør
> [...]

Rødvin er en klassiker. Lyder bare som en bytur, hvor han har fået godt med
rødvin. Der er ikke noget unormalt i at få sort fæces så.
Men hvis det ikke bliver bedre efter et par defækationer kan han overveje at
få det undersøgt.
Men det kunne selvfølgelig også være blødning fra maven eller de øvre dele
af tarmen og i så fald er det en god ide at få det undersøgt.
Hvis han skal til lægen, så få ham til at gemme en lille klat fæces, da
lægen i så fald skal bruge det til undersøgelse. (Ja det lyder nasty og er
også nasty, men alternativet er at lægen selv henter en prøve fra dybet
eller får ham til at lægge en lille prøve)

Mvh Ragnar / stud.pharm

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-04 23:14

"Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev

> Rødvin er en klassiker. Lyder bare som en bytur, hvor han har fået godt
med
> rødvin. Der er ikke noget unormalt i at få sort fæces så.

Ligesådan med store mængder lakrids.

Mvh.

Fra : G.B.

Dato : 14-06-04 20:15

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Men hvad er der egenligt - eller kan der - være galt med en hvis man
> har sort afføring?

Blødning i mave-tarmsystemet. Og ja - afsted til lægen med det vuns!

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 14-06-04 21:04

> Blødning i mave-tarmsystemet. Og ja - afsted til lægen med det vuns

Jeg forstår ikke hvordan det kan være et akut problem hvis personen ikke
føler nogen form for ubehag... eller hvad?

Se evt mit andet svar vedr indtagelse af sprut....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-04 21:35

Martin / Fårevejle wrote:

> Jeg forstår ikke hvordan det kan være et akut problem hvis personen ikke
> føler nogen form for ubehag... eller hvad?

Det gør ikke nødvendigvis ondt, fordi det bløder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : G.B.

Dato : 15-06-04 00:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Det gør ikke nødvendigvis ondt, fordi det bløder.

Ikke i første omgang, nej...

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-06-04 12:01

Nå der er vist ikke noget galt.

Først normaliserede det sig, så testede vi lig med rødvinen igen = det samme
skete.

Så det er vist bare rødvinen der farver.

Fra : Hans Henrik Johansen

Dato : 03-08-04 04:23

Man får sort afføring hvis man spiser jern tilskud f.eks. tablet
Jern c som fås i håndkøb. Sort afføring kan også være symptom på
blødning i mavesæk (mavesår) eller tarme og sortfarvningen stammer
her fra det størknede blod som blandes og kommer med afføringen
ud. Som du selv nævner skal man kontakte sin læge, hvis man har
symptomerne.