Måske hvalpe
Fra : Snasse

Dato : 14-06-04 12:42

Hej

Vi har en D/S gårdhund, som vi overvejer at skulle have hvalpe på.
Der er ca 2 månederhendes næste løbetid, jeg mener vi skal til at finde ud
af hvordan og hvorledes det hele foregår.

Jeg ved tæven skal til et dyrlægetjek inden hun skal passes, for at finde ud
af om hun i det hele taget er eget.
Men hvad ellers, skal der andre dyrlægebesøg til under graviditetet.?
Hvad når hvalpene kommer, skal man så ned til dyrlægen dagen efter eller
hvornår skal man det.?

Hvad skal vi ellers være opmærksomme på.?

Vi vil naturligvis lave hende en fødekasse i god tid, og finde et godt sted
uden al for meget uro omkring kassen.

Håber der er nogen der kan hjælpe os.

--
Susanne

Fra : shadow

Dato : 14-06-04 23:20

Fra fødslen til 2 uger:
Ved en normal hvalpefødsel skal tæven ordne det hele på egen hånd. Gerne
under tilsyn, men man skal ikke ved at lægge hvalpen til moderens die vorter
ødelægge dens muligheder for at optræne evnen til selv at finde føde. Kampen
for føden er væsentlig for hvalpens udvikling. I denne tid gør opdrætteren
klogt i at lade tæven passe hvalpene, hvis der da ikke indtræder sygdom.
Det vigtigste for hvalpen i denne periode er at spise og at holde sig varm.
Ved at være hos tæven og søskendeflokken opfyldes disse krav. På trods af,
det centrale nervesystem på det nærmeste er uden aktivitet, foregår der en
vis tilpasning af medfødte systemer, bl.a. indtagelse af føde, som indirekte
er en forberedelse på opsøgning af bytte. Hvalpens sanser, som er
mangelfuldt udviklede, har dog en vis funktion. Hvalpen reagerer på varme,
kulde og lugte. Hvalpene udvikler nu det system, som har at gøre med at
finde føde, og de optræner hurtigt evnen til at komme til die vorterne i en
fart, når tæven kommer for at give dem mad. Hvalpe, som flaskes op og aldrig
har faet lejlighed til at opøve en søgen efter mad, er handicappede for hele
livet i at anvende deres næse at rationelt.
Omstillingsperiodens kendetegn er ud vikling af sanserne samt træning af
fysiske aktiviteter som at gå, stå og røre sig. Hvalpens hjerne er stadig
i "sovende" tilstand, men den er modtagelig for visse informationer
formidlet af tævens sindsstemning, såsom frygt, aggressivitet og uro. Nogen
indlæring i egentlig forstand forekommer ikke.

Det 21. døgn:

Ved 21 dages alderen sker der en pludselig forandring. Hvis kuldet var født
i et hundehus, ville hvalpene nu gå ud for første gang. Den sociale
tilpasning er begyndt. I begyndelsen af denne periode foregår en vigtig
indlæringsproces, som af tyske forskere kaldes "prægningsperiode". Hvalpen
skal lære sig, hvilken art den tilhører. Et fælles træk hos alle dyr, der "
lever" på lugtesansen er, at selv om de i prægningsperioden helt isoleres
fra deres egen art, viser de dog en vis bundethed til den, Hvalpen er nu
nysgerrig og søger kontakt.
For at systemet kan blive rigtigt udformet i socialt samarbejde, fordres der
omgang med andre hunde. Nu må hvalpen også i nær kontakt med mennesket.

3-5 uger:

Perioden domineres af flokprægning. Mennesket skal i denne tid sørge for at
komme i regelmæssig kropslig kontakt, individuelt med hver hvalp. Dvs. at
hvalpen skal tages fra kuldet og bringes et andet sted hen, og der skal man
beskæftige sig med hvalpen i mindst et kvarter hver dag. På den måde skaber
man en positiv tilknytning til mennesket. Hvis dette gøres senere, opnår man
et betydelig dårligere resultat.
I løbet af denne tid kan du konstatere, om hvalpen har høje tærskelværdier
for dette at tage kontakt (dvs. har svært ved at tage kontakt). En sådan
hvalp søger ofte væk fra de andre hvalpe, tager et hjørne i rummet i
besiddelse og beskæftiger sig helst på egen hånd. Den hvalp må man tage sig
særlig meget af, for at den kan overvinde sin reservation, men ikke ved al
påtvinge den sit selskab. Man må udnytte dens nysgerrighed. I denne alder er
hvalpens interesse for lugte betydelig, og en leg med lækkerbidder i
bevægelse vil direkte stimulere hvalpens interesse, så den bliver motiveret
for at overvinde sin usikkerhed og selv tage kontakt. På denne tid opfatter
hvalpene hinanden og begynder at lege. Synsindtryk har ringe betydning i
forhold til den interesse, som lugte vækker. Lugte er vigtige nu, da hvalpen
skal lære sig at indtage anden føde end moderens mælk.

5-7 uger:

I denne periode begynder interessen for jagtlege at vågne (træning i at
fange føde). Hvalpens evne til at forfølge og fange ting i bevægelse bliver
sikrere og sikrere. Det er vigtigt, at disse lege styres i samarbejde med
mennesket. Eksempelvis triller du en bold, og når hvalpen har fanget bolden
og samlet den op, forsøger du at påvirke hvalpen til at komme tilbage med
bolden. Hvis bolden er uinteressant, så bruger du et æble eller et løg i
stedet.
Lugt betyder meget. Lugtesansen far større og større betydning, og hvalpen
tager ud på sine egne små udflugter, som tydeligt viser dens trang til at
undersøge. Hvalpen skal have lov til at gøre sine egne opdagelser og
erfaringer uden at blive forstyrret og uden hjælp.
Legene imellem hvalpene begynder at blive mere heftige og dominansbetonede.
Tævens leg med hvalpene har nu et opdragende formål, som til dels går ud på
at træne dominansen og forsvarslysten. Hun begiver sig gerne på opdagelses
ture sammen med hvalpene. På dette tidspunkt er det fordelagtigt, at
hvalpene får lejlighed til i større udstrækning at møde voksne hunde. Selv
om de voksne hundes "tilrettevisninger" ind imellem kan synes hårdhændede,
så er de dog velegnede til at bibringe hvalpen nye erfaringer. Desværre
findes der dårligt tilpassede hunde og også gamle senile hunde, der ikke
forstår sig på "børneopdragelse". Find de rigtige.

7-12 uger

Omkring ved 7 uger overgår prægningen til, hvad man kunne kalde
lederprægning, dvs. at hvalpens aktiviteter skal styres og ledes af
mennesket. Hvalpens hjerne er nu så udviklet, at egentlig indlæring kan
finde sted. Oplevelserne bliver til bestående erindringsbilleder.
De medfødte adfærdsformer er under tilpasning. Anlæggene er modtagelige for
udvikling. Det er i denne periode, at hvalpen i vild tilstand ville have
fået en effektiv tilknytning til flokken. Derfor er 7-8 ugers alderen den
mest hensigtsmæssige alder for hvalpen at flytte til sin fremtidige ejer
(flok).

Hvalpen bliver din 8-12 uger
For hvalpen er 8 ugers alderen altså et godt tidspunkt at flytte til sit nye
miljø på. Nu er det meget vigtigt, at hvalpens første oplevelser i nye
situationer bliver positive.
Naturligvis kan fly og togtransport blive nødvendig. Den, som er klog, vil
dog gøre alt for at undgå, at hvalpens første indtryk udenfor
kuldsammenholdet bliver et snævert, mørkt og rystende bur. Du kan uden megen
brug af fantasien sætte dig ind i, at ikke alle hvalpe klarer dette uden
men. Køresyge, skræk for at gå ind i små rum, osv. Den første køretur skal
helst foregå i favnen hos far eller mor, hvor hvalpen får hjælp i sving og
kurver. Ofte skyldes køresyge uforstandig placering af hvalpen i bilen i den
første tid. Længst bagude bliver en bil en ren gynge.

Håber dette kan hjælpe di lidt på vej.
Hilsen Jimmy
www.dch-skagen.dk

Fra : Snasse

Dato : 15-06-04 08:04

Hej Jimmy

Nej det var nu ikke helt det jeg eftersøgte.

Tænkte mere på hvilke forberedelser man skal gøre i tiden op til, fra den
første tanke om hvalpe og frem til fødslen.

Susanne

Fra : shadow

Dato : 15-06-04 10:18

> [...]
>
> Tænkte mere på hvilke forberedelser man skal gøre i tiden op til, fra den
> første tanke om hvalpe og frem til fødslen.

Hej Susanne
Prøv lige at kigge på www.dch-skagen.dk under dyrlægen og under F der er
noget du kan bruge, og med det andet indlæg er du godt på vej tænker jeg,
jeg har ikke selv prøvet at avle et kuld hvalpe
Hilsen Jimmy