unik nummer
Fra : pepss

Dato : 14-06-04 12:06

Hejsa NG

jeg har en tabel med en masse poster hvor jeg gerne vil havde et unik
tilfældig nummer til hver post på 10 ciffere.
det skal bruges til et kunne nummer.
hvordan klare jeg det?
det er en MySQL database hvis det har noget at betyde.

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : VagnT

Dato : 14-06-04 16:40

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> det skal bruges til et kunne nummer.
> hvordan klare jeg det?
> det er en MySQL database hvis det har noget at betyde.

Hej Pepps

Jeg vil foreslå at bruger autonummerering på et felt i tabellen. Så er
du helt fri for selv at lave kode.

1. Opret en tom kopi at tabellen.
2. Tilføj et felt med autonummerering i kopien og sæt startværdien til
det første tal der skal bruges.
3. Indsæt data fra den oprindelige tabel i kopien med en select into og
alle dine poster får nu et unikt nummer.
4. omdøb den oprindelige tabel til et eller andet med_old
5. omdøb kopien til det navn den oprindelige tabel havde.
6. når du er sikker på at alle data er der kan du slette den med_old

ps. i Mysql sætter du startværdien på et autonummerfelt med denne SQL
komando: ALTER TABLE tabelnavn AUTO_INCREMENT=x

x må ikke være mindre end største eksisterende værdi.
Hvis x=højest brugte værdi, fortsættes nummereringen uden huller.

mvh.

VagnT

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 14-06-04 18:01

"VagnT" skrev
> pepss

> Jeg vil foreslå at bruger autonummerering på et felt i tabellen. Så er
> du helt fri for selv at lave kode.

tak for dit svar! det virker som en god måde at gøre det på men jeg vil
gerne have et tilfældig nummer for at man ikke skal kunne gætte det.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-06-04 01:40

pepss wrote:
> tak for dit svar! det virker som en god måde at gøre det på men jeg
> vil gerne have et tilfældig nummer for at man ikke skal kunne gætte
> det.

Prøv at kigge på GUID, hvis der er Windows Script Host på serveren er der
mulighed for at generere disse alternativt findes der
tredjepartskomponenter.

--
Jakob Andersen

Fra : pepss

Dato : 17-06-04 17:38

"Jakob Andersen" skrev

> Prøv at kigge på GUID, hvis der er Windows Script Host på serveren er der
> mulighed for at generere disse alternativt findes der
> tredjepartskomponenter.

takker for dit svar men jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det....

Fra : VagnT

Dato : 18-06-04 07:07

> [...]
>
> tak for dit svar! det virker som en god måde at gøre det på men jeg vil
> gerne have et tilfældig nummer for at man ikke skal kunne gætte det.

Så tror jeg du skal lave et gammeldags nummerark i elektronisk udgave.

Overvej en hjælpetabel med et ID felt(autonummerrering + primary key), et
unik_nummer felt med et unikt index, et den_her_er_brugt felt med et index
og måske et taget_i_brug_den dato felt.

Lav en for next sløjfe der fylder en masse rekords i tabellen ved at bruge
rnd() funktionen, det unike index sikrer mod dobbeltoprettelser.

Når du skal bruge et nyt nummer henter du næste ledige nummer i
hjælpetabellen og markerer at det er brugt. Prøv med noget i retning af
select unik_nummer ... where not den_her_er_brugt order by ID LIMIT 1
herefter en update .. den_her_er_brugt = True where unik_nummer = den sidst
hentede.

Denne konstruktion kræver kun et opslag i hjælpetabellen for hver nyt nummer
du skal bruge, og ved at bruge numrene i samme rækkefølge som de er lagt ind
i tabellen burde det ikke være til at gætte næste nummer. Start med at lægge
data ind til et par års forventet forbrug.

God fornøjelse.

Fra : pepss

Dato : 19-06-04 09:03

"VagnT" skrev
> [...]
lægge
> data ind til et par års forventet forbrug.

hejsa og tak for dit svar som jeg da bestemt kan bruge noget af!