? Hastighed på PCI
Fra : Jakob

Dato : 14-06-04 11:02

Hej

Forventer at købe Q-Tec 340R IDE RAID 133 PCI Card og sætte to IDE133 Maxtor
diske på i RAID stripe.

Men hvor meget kan PCI reelt overføre af data?

Med det spørgsmål tænker jeg på, om man faktisk får 100% udbytte af
2xIDE133, eller om man skal regne med en lavere udnyttelse af de 2 stk.
IDE133 diske, fordi PCI ikke kan overføre de 2x133MB/s.....

Jeg er nok uvidende, for _måske_ kan PCI sagtens klare større overførsler
end 2x133mb/s? Håber, en venlig person kan give et hint eller relevant link
:)

På forhånd tak!

Mvh
Jakob

Til orientering skal raid controlleren enten sidde på et ældre ASUS A7V266-E
eller et - til lejligheden indkøbt - nyt Asrock mobo.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-06-04 11:48

On 2004-06-14, Jakob <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

> Men hvor meget kan PCI reelt overføre af data?

32 bit bredde og kører med 33Mhz. Dvs. 133Mb/s TEORETISK MAX hastighed!

Da dine nye ultra hurtige smarte diske nok kun ligger på 40Mb/s, så passer
det meget godt.

Thomas

Fra : MVP

Dato : 14-06-04 12:03

"Thomas S. Iversen" < skrev i en meddelelse
> Da dine nye ultra hurtige smarte diske nok kun ligger på 40Mb/s, så passer
> det meget godt.

Jep - det er præcist hvad mine ~tilsvarende diske sat i et RAID 0 performer,
dog er disse med S-ATA interface.

Mads

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-06-04 12:01

"Jakob" <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> crashed Echelon writing

> Forventer at købe Q-Tec 340R IDE RAID 133 PCI Card og sætte to IDE133
> Maxtor diske på i RAID stripe.
>
> Men hvor meget kan PCI reelt overføre af data?

133MB/s er max hastigheden for PCI bussen, og husk dette er en samlet
båndbredde alle enheder på bussen skal deles om.

> Med det spørgsmål tænker jeg på, om man faktisk får 100% udbytte af
> 2xIDE133, eller om man skal regne med en lavere udnyttelse af de 2
> stk. IDE133 diske, fordi PCI ikke kan overføre de 2x133MB/s.....

Du ville sagtens kunne udnytte 2 harddisken i RAID. Harddisken reelle
hastighed er ikke 133MB/s, faktisk ligger det mere nær 30-40MB/s for selv
de bedste diske.

Så med 2 diske kommer du op i 60-80MB/s og vil stadig have båndbredde til
resten af dine enheder (netkort, lydkort osv.)

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob

Dato : 14-06-04 12:57

Hej Thomas, MVP og Bjarke.

Rigtig mange tak for den præcise og hurtige info :D

For sjov skyld prøvede jeg lige mine Maxtor diske af med SiS Sandra 2003.
Diskene sidder i raid stripe på min ASUS A7V266-E (promise "lite" raid
controller).

Meget overraskende for mit vedkommende, så sagde SiS, at diskene performede
25368kb/s. Filstruktur, driver og styresystem har jo nok noget at sige. Men
uanset hvad, så kan det vist godt betale sig at investere i et raid
controller kort og et nyt mobo :)

Det, jeg tænker på nu, er hvordan dælen de diske har performet uden raid -
for jeg syntes godt nok at mærke et performance-hop, da jeg satte dem i
raid.

Nå, pyt. Jeg er taknemmelig for Jeres respons - jeg skal have et controller
kort, heh!

Mvh
Jakob :D

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-06-04 13:07

On 2004-06-14, Jakob <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:
> Rigtig mange tak for den præcise og hurtige info :D

np.

> Meget overraskende for mit vedkommende, så sagde SiS, at diskene performede
> 25368kb/s. Filstruktur, driver og styresystem har jo nok noget at sige. Men

Til sammenligning, så kan jeg sige, at mit eget setup er en Diamond Max 9+
disk (ATA133 på et nforce2 kort). Der flytter jeg ~40Mb/s (under linux) fra
disken (sustained). Nyere diske kan flytte lidt mere, men der er et stykke
op til de 133Mb/s med 2 diske

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-04 16:16

Jakob skrev:

> Forventer at købe Q-Tec 340R IDE RAID 133 PCI Card og sætte to IDE133

Ved du hvad forskellen er på 330D og 340R ?
- Jeg har nemlig en 330D (det er også en ATA133 RAID-controller).

> Maxtor diske på i RAID stripe.

Og hvis én disk fejler er alle data væk - det er du godt klar over,
ikk'?

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 14-06-04 16:57

Hej Jesper

Så vidt jeg kan se, er forskellen raid funktion eller ej.
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=12995
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13237

Er du sikker på, det er et 330D kort, du har - og ikke et 340R?

Tak for notitsen om raid stripe. Netop pointen med en evt. diskfejl var en
grundig overvejelse, jeg gjorde mig, før jeg satte det op.

I øvrigt var jeg noget skuffet over, at WinXP Pro ikke tilbød software raid,
så jeg kunne mirror dele/ hele min promise raid stripe partition.
Paradoksalt nok, er det nøje beskrevet i WinXP help-file, men systemet har
ikke de funktionaliteter. Så min konklusion var, at hjælpefilen sikkert var
copy-pastet fra Win2K. Og derfor købte jeg et software raid/mirror program
(kaldet Idem) for både at have stripen's hastighed pga. 2 diske på min
nuværende onboard promise controller og - når jeg ville det - lave et mirror
af hele partitionen. Bare surt, jeg skulle bruge et par dage på at finde ud
af en funktion, som WinXP ikke havde alligevel.

Om et par dage har jeg så fornøjelsen af at lege med et helt nyt board og en
raid controller :D

Fortsat god dag!
/Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-04 19:48

Jakob skrev:

> Er du sikker på, det er et 330D kort, du har - og ikke et 340R?

Ja, jeg er sikker. Item no. 12995.

> Tak for notitsen om raid stripe. Netop pointen med en evt. diskfejl
> var en grundig overvejelse, jeg gjorde mig, før jeg satte det op.

Okay. Så sparer vi tudekiksene når det går galt

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 15-06-04 00:14

> Okay. Så sparer vi tudekiksene når det går galt

Hehe - ja, det er et godt trick med hardware raid og software, når du vil
have det. F.eks. periodisk mirroring, så tab begrænses. Og bare rolig, jeg
skal nok undlade at belemre NG, hvis/når det går galt :)

Mvh
Jakob

Fra : Peter Pan

Dato : 15-06-04 21:06

> I øvrigt var jeg noget skuffet over, at WinXP Pro ikke tilbød software
raid,
> så jeg kunne mirror dele/ hele min promise raid stripe partition.

WinXP og W2K pro kan kun lave raid 0. Alle featurene hvor der er redundans
(raid 1 og 5) er kun i server versionerne (NT4, 2000, 2003)

Mvh
Anders

Fra : Jakob

Dato : 16-06-04 12:26

Hej Peter

Det lyder meget interessant. Måske er det lidt OT i gruppen for bundkort.
Men kan du ikke lige finde det link, der forklarer, hvordan man laver raid i
WinXP Pro?

WinXP hjælpefilen har som sagt ikke været til meget gavn. Den fortæller en
masse gode ting om en masse fede raid funktioner, som WinXP desværre ikke
har. Men som de andre OS'er har, af dem du nævner.

Det kan selvfølgelig godt være, jeg har overset noget. Men jeg går nøjagtigt
frem, som beskrevet i hjælpefilen og kan ikke finde hjælpefilens omtalte
funktioner i: Denne computer --> Administrer --> Diskhåndtering etc.. Og jeg
ved, det er lidt kringlet mht. kovertering af diske og oprettelse af diverse
partitioner for at have software raid, men jeg synes bare, jeg har gjort
alt, hvad hjælpefilen forklarer.

Any way, det er måske et OT input, jeg skriver her. Så jeg skal bare
konkludere, at jeg er godt tilfreds med Idem løsningen "ovenpå" min onboard
raid stripe. Idem giver mig den sikkerhed, som stripe raid ikke kan give, og
så beslutter jeg selv, hvornår og hvad der skal mirrors :)

Og hvis det er OT, håber jeg på forståelse for, at jeg besvarer et andet
indlæg i tråden og vil forfølge en evt. diskussion om software raid i WinXP
ad andre veje :)

Mvh
Jakob

Fra : N_B_DK

Dato : 16-06-04 00:57

Jesper G. Poulsen wrote:

> Og hvis én disk fejler er alle data væk - det er du godt klar over,
> ikk'?

Du mister da også alle data, hvis du kun kører med en disk, men
sandsynligheden for at den ene dør i et RAID 0 setup er større end hvis man
kun kører med en (der er jo 2 disk som kan fejle)

Antager vi at man tager backup jævnligt, ser jeg ingen grund til ikke at
vælge et RAID 0 Setup, men uden man tager backup ville jeg vælge en enkelt
disk.

--
MVH.
N_B_DK