Gammelt netkort
Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-04 08:08

Hej!

Jeg har fået foræret en gammel computer, som jeg vil forsøge at sætte
en server op på, men jeg kan ikke rigtig komme i gang. Jeg vil gerne
installere via ftp, men hverken Mandrake eller Fedora (jeg kan sagtens
bruge andre distributioner!) vil finde netkortet. Der er tale om et dlink
dlt-2518 (isa), og jeg har forgæves forsøgt at finde en driver.

Jeg har fået at vide, at kortet sandsynligvis er ne2000-kompatibelt, men
jeg har stadig ikke kunnet finde noget. Er der nogen, der kan hjælpe?

--
Michael Knudsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-06-04 08:17

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> bruge andre distributioner!) vil finde netkortet. Der er tale om et dlink
> dlt-2518 (isa), og jeg har forgæves forsøgt at finde en driver.

Er du sikker på, at kortet hedder sådan?

Er det ikke chippen på kortet, der har dette navn?

Kortet hedder nok noget i retning af de-220, måske
med nogle flere bogstaver efter.

Mange gange skal man med isa kort kører en lille DOS utility, som
sætter IO adresse og interrupt nr.

De skal selvfølgelig vælges, så de ikke kolliderer med
anden hardware.

Tallene skal så tilføjes som options, når driveren bliver loaded.

Meget besværligt; har kassen ikke PCI slots, så du kan
købe et billigt PCI kort og proppe i?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-04 08:26

On Mon, 14 Jun 2004 09:17:26 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Er det ikke chippen på kortet, der har dette navn?

Jeg er ved at nå til den konklusion efter at have surfet efter drivere i
en rum tid.

> Kortet hedder nok noget i retning af de-220, måske med nogle flere
> bogstaver efter.

Jo, jeg har lige haft kortet ude. Der står "DE220-PCT".

> Mange gange skal man med isa kort kører en lille DOS utility, som sætter
> IO adresse og interrupt nr.

Hvordan foregår sådan noget?

> Meget besværligt; har kassen ikke PCI slots, så du kan købe et billigt
> PCI kort og proppe i?

Der *er* pci-slots, men jeg vil helst have det her til at virke, thi det
er ikke meningen, at jeg vil poste penge i maskinen

--
Michael Knudsen

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 14-06-04 08:54

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 14 Jun 2004 09:17:26 +0200, Mogens Kjaer wrote:
>...snip...snap...
> Der *er* pci-slots, men jeg vil helst have det her til at virke, thi det
> er ikke meningen, at jeg vil poste penge i maskinen

Ærlig talt - gå ned til den lokale PC pusher, og køb et billigt PCI netkort
til 50-60 kr. De er alligevel baseret på alm. chipset, som er generelt
genkendt af div. Linux distr.
Eller spørg en bekendt om du må prøve at låne et.

Du slipper for en *masse* bøvl (som du måske ikke har en chance for at
fixe - når du ikke kender netkortet) - og får hurtigt en succes oplevelse
med din Linux box.

Måske kunne det endda være rart med et ekstra netkort som reserve når du
bakser med din egen eller andres PC'ere.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-04 10:53

On Mon, 14 Jun 2004 09:53:57 +0200, Anders Larsson (fjern ikke noget fra
email adr.) wrote:

> Du slipper for en *masse* bøvl (som du måske ikke har en chance for at
> fixe - når du ikke kender netkortet) - og får hurtigt en succes
> oplevelse med din Linux box.

Nu har jeg prøvet med pci-kortet fra min egen stationære. Det har hidtil
fungeret fint med RedHat 6.2 - 8.0 og Mandrake 7.2 - 10.0. I
installationen af Fedora får jeg nu lov til at gå et skridt videre, men
når jeg så skal konfigurere netværket, finder den intet på eth0, når
jeg beder den gøre det ved hjælp af dhcp (som jeg plejer), og så jeg er
lige vidt...

--
Michael

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 14-06-04 12:41

> [...]
> når jeg så skal konfigurere netværket, finder den intet på eth0, når
> jeg beder den gøre det ved hjælp af dhcp (som jeg plejer), og så jeg er

Har du prøvet at skrive "ifconfig -a" ?
Så skulle du da gerne se andet end lo - altså lad os lige konstatere om
kortet er genkendt & installeret, eller kører fast IP.
.... og kortet sidder ikke i et shared ISA/PCI slot vel ?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-04 14:19

On Mon, 14 Jun 2004 13:41:24 +0200, Anders Larsson (fjern ikke noget fra
email adr.) wrote:

> Har du prøvet at skrive "ifconfig -a" ?

Nej, det kan jeg jo ikke, når der ikke er installeret noget på maskinen
endnu

> altså lad os lige konstatere om kortet er genkendt &
> installeret, eller kører fast IP.

Jeg ved ikke, om det kan tjekkes, når der ikke er installeret noget, men
jeg kan da konstantere, at installationsprogrammet gav mig lov til at
fortsætte med en ftp-installation, hvilket det ikke gjorde med det gamle
kort. Det tyder på, at programmet har opdaget netkortet.

> ... og kortet sidder ikke i et shared
> ISA/PCI slot vel ?

Hvad vil det sige?

--
Michael Knudsen

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 14-06-04 15:16

> Nej, det kan jeg jo ikke, når der ikke er installeret noget på maskinen
> endnu

Øhh ... hvorfor skrev du så at du havde prøvet at køre dhcp på eth0 ????

> [...]
> fortsætte med en ftp-installation, hvilket det ikke gjorde med det gamle
> kort. Det tyder på, at programmet har opdaget netkortet.

Jeg fatter ikke en dyt
Du kan ikke installere netkortet, men installationen sker via ftp på
netkortet - er det rigtigt opfattet ?
Og hvis det er rigtigt forstået - hvad er så problemet (helt specifikt) ?

> Hvad vil det sige?

Mange ældre PC'ere har PCI & ISA. Heraf er et enkelt delt mellem et ISA og
PCI slot - disse er naturligvis ved siden af hinanden. Desværre kan shared
PCI/ISA slots sommetider give problemer. Så det var blot for at udelukke en
fejlmulighed.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-04 15:27

On Mon, 14 Jun 2004 16:16:21 +0200, Anders Larsson (fjern ikke noget fra
email adr.) wrote:

> Øhh ... hvorfor skrev du så at du havde prøvet at køre dhcp på eth0
> ????

Den distribution, jeg er kommet længst med er Fedora. Første gang, med
isa-kortet, kunne jeg ikke vælge "ftp install". Den brokkede sig over, at
der ikke var nogen egnet enhed (netkort) til stede.

Så prøvede jeg i stedet med et pci-kort. Denne gang fik jeg lov til at
gå videre efter at have trykket på "ftp install". Nu blev jeg så bedt
om at indtaste ip-adresse eller vælge at lade den ordne det hele selv via
dhcp (hvilket jeg er vant til). I en brøkdel af et sekund kan jeg se, at
den skriver noget i stil med "trying ... eth0", men det fejler
tilsyneladende.

Det tyder altså på, at den sagtens kan se netkortet, men den er
åbenbart ikke så glad for at snakke med min router...

> Jeg fatter ikke en dyt
> Du kan ikke installere netkortet, men installationen sker via ftp på
> netkortet - er det rigtigt opfattet ?

(se ovenfor) Installationen er aldrig gået i gang, da der ikke kan opnås
forbindelse til omverdenen.

Sådan et har jeg ikke brugt.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-06-04 09:01

On 2004-06-14, Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:
> Der *er* pci-slots, men jeg vil helst have det her til at virke, thi det
> er ikke meningen, at jeg vil poste penge i maskinen

Køb et realtek kort til 50-75,- og kom videre med dit liv
Livet er for kort til grå hår og ISA bus problemer.

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-06-04 10:46

Michael Knudsen wrote:
> Jo, jeg har lige haft kortet ude. Der står "DE220-PCT".

Det er NE2000 kompatiblet. Har selv en del. De fungerer ok, men du skal
have sat IRQ og port til noget kendt .(forbandede jumperless ISA kort).

Der er en DOS-utility, der følger med kortet.

Hvis du ikke har den, så kig evt. her:
http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download/LAN+Adapters?openview

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-06-04 10:51

On Mon, 14 Jun 2004 11:46:08 +0200, Peter Mogensen wrote:

> Der er en DOS-utility, der følger med kortet.

Skal jeg køre den DOS-utility og derefter boote installationen af min
distribution igen?

> Hvis du ikke har den, så kig evt. her:
> http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download/LAN+Adapters?openview

Når man klikker på DE220-PCT kommer der flere forskellige drivere.
Hvilken skal man vælge?

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-06-04 16:22

Michael Knudsen wrote:
> Skal jeg køre den DOS-utility og derefter boote installationen af min
> distribution igen?

Nej. Du skal boote i DOS og køre den og stille IRQ/IO-port på kortet.
Derefterkan du starte dit rigtige operativsystem og indstille det til at
benytte den IRQ som du nu kender.

> Når man klikker på DE220-PCT kommer der flere forskellige drivere.
> Hvilken skal man vælge?

Det ved jeg ikke. Jeg har de originale disketter. Jeg har ikke kigget
mere på det.

Peter