Rideskole ved København?
Fra : mtc

Dato : 14-06-04 08:00

Hej .
Jeg vil høre om der er nogle der kan anbefale en rideskole nær København, en
der evt. kan nås med S-tog.

VH Marianne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-06-04 08:44

mtc wrote:
> Hej .
> Jeg vil høre om der er nogle der kan anbefale en rideskole nær København, en
> der evt. kan nås med S-tog.

Det kommer lidt an på hvor i København du kommer fra. Er det amager,
køgebugt, vest, nordvest, eller nord der er tale om?
Umiddelbart kunne jeg forestille mig:
Ørholm ryttergård der ligger midt imellem nærum og virum.
Der går linie B til Jægersborg station og derfra kan du tage
nærum grisen. Tiderne passer med hinanden. Du står så af i ørholm,
og går 200-300 meter rundt om den gamle vand-elværk, over åen, og 100
meter op igennem skoven.
Det er et dejligt sted hvor de passer pony'erne godt, og de kommer
på fold. Der er ridehus, og de rider i skoven en gang imellem.

Andre muligheder kunne være Mattsons der skulle ligge lige ved
klampenborg station, men de har vist ingen folde, og ellers ved
jeg ikke noget om stedet.

Så er der lyngby-tårnbæk ridecenter der ligger 500-1000 meter fra
jægersborg station.

Men det hele kommer an på hvor du bor.

JonB

Fra : Mette

Dato : 14-06-04 08:55

> Andre muligheder kunne være Mattsons der skulle ligge lige ved
> klampenborg station, men de har vist ingen folde, og ellers ved
> jeg ikke noget om stedet.

Hestevelfærden er bestemt ikke i top på Mattssons, og det samme måtte
desværre siges om sikkerheden, da jeg red der indtil for 1-1½ år siden. Jeg
havde indtryk af, at der kom ny ledelse for knap to år siden, for tingene
skiftede meget dengang - til det værre. Ingen mennesker i stalden til at
guide de små piger, der skulle sadle op, og til at checke, at sadler osv. lå
ordentligt. Der var altid en førhen, men hun blev vel sparet væk. Osv. i den
dur.

Hestene fik lov at gå, selvom man havde erkendt, at de var for
depri/slukkede til at gå som skoleheste. En af dem blev uhyggeligt mager af
bare depression, men han gik alligevel hele skoleåret, mens han var til
salg - hvorefter han fik lidt sul på kroppen og så ikke blev solgt
alligevel. Tydeligt slukket hest. En anden har lige været i Equipage, hvor
redaktøren har fortalt om Magic, at han også slukkede og derfor skulle
sælges. Han var brugt op i en meget tidlig alder (ni år, tror jeg) og måtte
aflives, inden han kunne blive solgt. Magic var en skøn hest, rigtig
gadedreng. Meget stærk stærk og robust, køn hest, glad og ikke specielt
respektfuld altid. Men man kunne kun holde af hans livsglæde. At høre, at
han var slukket, var uhyggeligt.

Men de står i spiltov uden foldmuligheder med mange undervisningstimer hver
dag i et lille ridehus, så hvad kan man næsten forvente.

Mvh,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-06-04 11:47

Mette wrote:

> [...]
> ordentligt. Der var altid en førhen, men hun blev vel sparet væk. Osv. i den

okay, det vidste jeg ikke. Jeg synes dog selv at sikkerheden er i orden
på Ørholm, men jeg har ikke redet på rideskolen, jeg har kun min egen
hest opstaldet på stedet, lidt endnu, da jeg mangler et sted med
fuldpension pr. 1/7-2004 (ørholm bliver til selvpasser).
Men jeg synes det er et godt sted, og jeg har ikke set eller hørt om
grimme uheld i de 2,5 år jeg har stået der.

> [...]
> gadedreng. Meget stærk stærk og robust, køn hest, glad og ikke specielt
> respektfuld altid. Men man kunne kun holde af hans livsglæde. At høre, at

okay, det ville aldrig være sket på Ørholm, der kører hun rask væk
rideskole hestene til dyrlæge bare der er det mindste.

> Men de står i spiltov uden foldmuligheder med mange undervisningstimer hver
> dag i et lille ridehus, så hvad kan man næsten forvente.

på ørholm får kommer de på fold hver dag, og de står i bokse.
Men tag ud og se på stederne, og snak med folk.

JonB

Fra : Mette

Dato : 14-06-04 11:59

> hest opstaldet på stedet, lidt endnu, da jeg mangler et sted med
> fuldpension pr. 1/7-2004 (ørholm bliver til selvpasser).

Der er et sted i Høsterkøb, hvor de har annonceret ledig plads for et stykke
tid siden, og hvor der vist er fuldpension, så vidt jeg har forstået. Hvis
det ligger interessant i forhold til dig, kan jeg da prøve at finde deres
hjemmeside igen. Jeg kender ikke stedet personligt, men jeg kender dem, der
ejer det, og de går i hvert fald op i opgaven.

> okay, det ville aldrig være sket på Ørholm, der kører hun rask væk
> rideskole hestene til dyrlæge bare der er det mindste.
<snip>
> på ørholm får kommer de på fold hver dag, og de står i bokse.

Det lyder som et rigtigt godt sted. Jeg ville ønske, der var flere
rideskoler af den type.

> Men tag ud og se på stederne, og snak med folk.

Det er det bedste, man kan gøre.

Mvh,
Mette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-06-04 16:16

Mette wrote:

> [...]
> hjemmeside igen. Jeg kender ikke stedet personligt, men jeg kender dem, der
> ejer det, og de går i hvert fald op i opgaven.

Tak, men jeg synes det er for langt ude. Jeg skal med det offentlige
da jeg ikke har en bil.

JonB

Fra : mtc

Dato : 14-06-04 16:25

Tak for de hurtige svar.
Vi bor inde i København, Vesterbro, lige ved enghave St.
Det er min datter der er 12 år, hun har reddet i ca.4 år, men skolen hun gik
på har været lidt rodet det sidste år, på grund af sammenlægning af 2
skoler.
Tidspunket hun nu har fået tilbudt, vil højst sandsynligt være mellen 19-20,
så vil hun først være hjemme kl 21, det er for sent.
Så derfor leder vi efter en anden hun selv kan komme til.
Jeg vil kigge på de forskellige forslag.

VH Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 18:01

"mtc" <nospam@nospazm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så derfor leder vi efter en anden hun selv kan komme til.
> Jeg vil kigge på de forskellige forslag.

Der ligger faktisk rigtig mange rideskoler i københavns omegn, hvoraf de
fleste kan nås meget let med tog og et par stop med bussen. Det kan en
12-årig sagtens klare selv

Der vil altid være nogen der er for og imod, ligegyldigt hvilken rideskole
der kommer på banen. Hvad én synes er verdens bedste rideskole, synes en
anden er verdens værste rideskole.

Tag selv ud og kig på de forskellige rideskoler, få en prøvetime og bedøm
fra sidelinien, om du synes, underviseren er ansvarlig og lærer eleverne
noget, eller om de bare sjosker rundt efter hinanden med en ridelærer der
enten ikke er til stede eller sidder i et hjørne og uddeler kommandoer ned i
en mikrofon..
Snak med de andre forældre og de voksne der også rider der, og dan selv dit
indtryk af rideskolen.

Det er muligt I skal besøge en hel række af rideskoler før I finder en, der
er den helt rette.

En liste over rideskoler i københavns omegn:

Rideklubber og rideskoler på Amager

Amagerland Sportsrideklub - Rideskole
Dragør - Store Magleby Rideklub
Kastrup - Tårnby Rideklub - Rideskole
Tømmerup Sportsrideklub - Rideskole
Artillerivej - Rideskole
Christiania - Rideskole

Og der er mange små stalde med privat-heste.

Rideskoler og klubber i stor Kbh. Og medlem af DRF se:
www.distrikt1.rideklub.dk

I københavnsområdet:

Aagaardens Rideklub - Rideskole
Albertslund Rideklub - Rideskole
Ballerup Rideklub - Rideskole
Brøndby Ny Rideklub - Rideskole
Gentofte Rideklub - Rideskole
Glostrup Rideklub - Rideskole
Herlev Rideskole
Holte Rideklub - Rideskole
Hvidovre Rideklub - Rideskole
Lundtofte Rideklub - Rideskole
Mattssons Rideklub - Rideskole
Rideklubben "Egene" - Rideskole
Rideklubben Jægersborg/Tattersal- Rideskole
Sportsrideklubben
Sportsrideklubben Vallensbæk - Rideskole
Vestegnens Rideklub - Rideskole
Vestskovens Rideklub - Rideskole
Værløse Rideklub - Rideskole

Der er også en del rideskoler som ikke er medlem af DRF, som ikke er på
listen her.

De fleste rideskoler har en lille hjemmeside, brug google til at finde dem.
Ellers hjælper jeg gerne med links

Tina

Fra : Malene P

Dato : 14-06-04 23:33

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hestene fik lov at gå, selvom man havde erkendt, at de var for
> depri/slukkede til at gå som skoleheste. [SNIP]

Føj for satan!!!!!

mvh
Malene P