Postfix med mailbox størrelse warning
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 14-06-04 07:53

hej ng

er det muligt at få postfix til at sende en mail til mine brugere når de er
ved at være tæt på max størrelsen af deres mailbox ? har googlet lidt, og
synes det eneste jeg kan finde er noget med quota på selve brugerens
homedir, og det kan jeg ikke bruge da homediret bliver brugt til andet også.

jacob

Fra : Kim Emax

Dato : 15-06-04 23:30

Jacob d'Andrade wrote:

> [...]
> googlet lidt, og synes det eneste jeg kan finde er noget med quota på
> selve brugerens homedir, og det kan jeg ikke bruge da homediret

Der er et par parametre, du kan justere på, hvis du har en 2.0.x:

mailbox_size_limit
message_size_limit

Jeg fandt desuden en masse filer ved at lave 'locate quota'

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 16-06-04 09:02

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in message

> Der er et par parametre, du kan justere på, hvis du har en 2.0.x:
>
> mailbox_size_limit
> message_size_limit
>
> Jeg fandt desuden en masse filer ved at lave 'locate quota'

Jæbs, de parametre har jeg allerede sat, men hvis nu jeg sætter mailbox size
til 10MB og brugeren har brugt 9.5MB og en anden sender en mail på 1MB, så
får afsender besked om at postkassen er fyldt, mens modtager ikke får nogen
besked... Det er det jeg godt vil ha lavet om på.

Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-06-04 09:03

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob d'Andrade:
> [...]
> får afsender besked om at postkassen er fyldt, mens modtager ikke får nogen
> besked... Det er det jeg godt vil ha lavet om på.

Lav et cronjob der gør det for dig.
Postfix finder ikke selv på email normalt. Heller ikke warnings..

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 16-06-04 09:54

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Lav et cronjob der gør det for dig.
> Postfix finder ikke selv på email normalt. Heller ikke warnings..

Okay jeg må se hvad jeg kan få smidt sammen i et shell script så.

Jacob

Fra : Kim Emax

Dato : 16-06-04 10:54

Jacob d'Andrade wrote:

> [...]
> en mail på 1MB, så får afsender besked om at postkassen er fyldt,
> mens modtager ikke får nogen besked... Det er det jeg godt vil ha

hmm... bliver mailen så ikke leveret alligevel? Det ville ligne postfix
dårligt at smide den ud i noget /dev/null lignende noget.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-06-04 11:02

I dk.edb.system.unix, skrev Kim Emax:

> hmm... bliver mailen så ikke leveret alligevel? Det ville ligne postfix
> dårligt at smide den ud i noget /dev/null lignende noget.

Det gør den heller ikke, som han skriver, så får afsender den retur.

Fra : Kim Emax

Dato : 16-06-04 11:35

Jesper Krogh wrote:

> Det gør den heller ikke, som han skriver, så får afsender den retur.

Det er vel også hensigten? Ellers har mailbox ejeren jo ingen grund til
at rydde op (mange af mine brugere henter kun en kopi)