Hvorfor går katte ude?
Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 22:16

Godaften

Jeg har lige læst en hjemmeside, hvor tre af hjemmesidens katte er
døde i trafikken.

Det rystede mig.

Vi har to somali-katte, som aldrig får lov at gå løs udenfor.

Dels dør 1/3 af kattene her i området af katteleukæmi, dels er der
trafikken, som er en dræber. Vores katte kommer ud i snor, og det er
de godt tilfreds med. Hvis de ind imellem drister sig til at smutte ud
af døren i et ubevogtet øjeblik, løber de aldrig længere end til det
sted i haven, hvor de plejer at blive tøjret. De har sådan nogle
hundesnore, hvor længden ændres automatisk.

Vi ser de katte, der bor i området. En vinter lå en af dem uden for
vores dør, tydeligvis frysende og misundte vores katte, som var
indenfor i lunheden. I foråret var samme kat endnu engang tung med
killinger. Andre ser usle og forkomne ud.

I går da jeg skulle hente min mand på arbejdet, kunne jeg se en kat på
fortovet. Det var tydeligvis en grå somali, eller somali-efterkommer.
Den drønede direkte ud foran bilen. Heldigvis var jeg forberedt, så
der skete ikke katten noget, men havde det været en af A-bilerne
(folk, der har fået kørekort inden for de seneste to år, og som har
højt rap-musik kørende i bilen), havde det været ude med katten.

Jeg må indrømme, at jeg tænkte, stakkels kat. Dens ejere bekymrer sig
så lidt om den, at de bare lader den rende ude og blive kørt over.

Hvordan kan man bare lade sin kat gå sådan?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : J

Dato : 13-06-04 23:02

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

Godaften
Jeg har lige læst en hjemmeside, hvor tre af hjemmesidens katte er døde i
trafikken. Det rystede mig.
Vi har to somali-katte, som aldrig får lov at gå løs udenfor.

Svar
Nogen katte går ude (og inde) selv om deres ejer bekymrer sig meget om dem.
F.eks. de to katte, der har været i mit voksenliv. Den ene blev 14 år den
næste 16 og begge boede i en by. Den sidste voksede op næsten inde midt i en
større provinsby på Sjælland. Så selv om man bor med trafik, så kan man
altså godt have katte. Nogen mennesker synes det er synd at have katte inde
i en lejlighed, andre at det er synd at de kommer ud, og man kan altså ikke
sammenligne det at ens katte kommer ud med at man er ligeglad med dem, og
ikke passer dem ordenligt. Måske er hovedparten af de katte du skriver om
slet ikke nogens katte, eller er smidt ud og kasseret, og det er jo en hel
anden og meget trist sag.
Hilsen Jette

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 23:46

On Mon, 14 Jun 2004 00:02:21 +0200, "J" <3xjenyla@privat.dk (fjern
3x)> wrote:

>Måske er hovedparten af de katte du skriver om
>slet ikke nogens katte, eller er smidt ud og kasseret, og det er jo en hel
>anden og meget trist sag.

Altså nogen af dem var jo andres katte. Dem, jeg læste om på
hjemmesiden, var.

De to killinger, vores nabo havde, var. De er begge døde nu.

Den kat, vi kalder "miv", og som jeg skrev om var med killinger for
nyligt, er. Den har rødt halsbånd på. Vi ser den altid rende rundt i
området, både nat og dag. Har den et liv med sin familie? Ville den
ligge uden for vores dør, hvis den havde en familie, der bekymrede sig
om den?

Hende, der ejede huset, før vi købte det, havde én af de katte, der nu
render rundt udenfor. Hun var af den overbevisning, at "man kan ikke
flytte en kat". Så hellere forlade den og lade den klare sig selv.

Fra : Frodo

Dato : 14-06-04 05:44

Jeg er meget ked af at opleve, at du har haft så dårlige oplevelser med
udekatte. At det faktum en kat får lov til at gå ud, er lig med at ejerne er
ligeglade og ikke bekymre sig om sine katte.

Jeg kan ikke tage dine oplevelser og erfaringer fra dig, men jeg har 4 katte
som render ud og ind som de har lyst til, og vi bor i centrum af en stor
provinsby.

Jeg vil tillade mig at linke til min hjemmeside , så du også kan få et
positivt billede af udekatte

Besøg:

www.Huskatte.dk

/Frodo

Denne mail er blevet scannet af Norton AntiVirus Copyright© 2000-2002
Symantec Corporation og indeholder ikke virus!

Fra : Jane

Dato : 14-06-04 09:56

Britt Malka skrev i <news:65mpc01gk1us938a19bpkihqd5ead7abc6@4ax.com>:

> Den kat, vi kalder "miv", og som jeg skrev om var med killinger for
> nyligt, er. Den har rødt halsbånd på.

Jeg havde engang en kat som trods halsbånd blev fodret af andre
og derfor valgte at have killinger hos dem, og de gad sørme ikke
kontakte mig, så da jeg skulle flytte var jeg nødt til at efterlade
katten (tog halsbåndet af) og håbe de levede op til deres ansvar.
Det var klart den altid løb rundt hos dem når de fodrede den og
tog den ind hvorimod vores diæt kost ikke var så sjov.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : DM

Dato : 14-06-04 20:12

Jane wrote:

> [...]
> Det var klart den altid løb rundt hos dem når de fodrede den og
> tog den ind hvorimod vores diæt kost ikke var så sjov.

Av det var ikke smart at efterlade sin kat......

/DM

Fra : Jane

Dato : 16-06-04 19:24

DM skrev i <news:40d07d96$0$789$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:

> Av det var ikke smart at efterlade sin kat......

Hvilket valg havde du valg?
1) efterlade katten hos de mennesker som plejede at give
den mad og lade hende amme sine killinger
2) tage katten med og lade killingerne dø af sult

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-06-04 20:28

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse news:Xns950ACF96BEC71kkgnsdlkng@62.243.74.162...

> [...]
> den mad og lade hende amme sine killinger
> 2) tage katten med og lade killingerne dø af sult

3. Tage både katten og killingerne med!

Man rejser altså ikke fra en kat og håber på, at den nok klarer sig!
Og når den så oven i købet har killinger!
Det er uanstændigt - medmindre man har en klokkeklar aftale om, at naboen tager sig af den fremover!
Jeg er faktisk temmelig chokeret over, at nogen kan vælge bare at rejse fra katten - selvom det desværre ikke er nogen helt ualmindelig fremgangsmåde!

Eva

Fra : Jane

Dato : 17-06-04 08:35

Eva Schmidt skrev i <news:40d09f01$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> 3. Tage både katten og killingerne med!

Husk lige på at du ikke ved hvor killingerne er henne! Som jeg
skrev gad de pågældende idioter jo ikke kontakte mig og sige
at min kat havde fået killigner hos dem...

Jeg hører gerne om hvilke telepatiske evner du vil bruge til at
finde ud af hvor killingerne var, for jeg tænker da stadig tit på
dem selvom jeg kun var en lille pige dengang (og WOW hvor er det
dygtigt af dig at skælde mig sådan ud, over at jeg som lille pige
ikke kunne bestemme over de voksne og hvad vi gjorde med katten,
håber sørme ikke du har børn selv - tænk at de som voksne skal
påduttes dårlig samvittighed over noget de ikke havde indflydelse
på og kalde det "uanstændigt").

Det eneste jeg vidste var at min nabo vist nok havde hørt om nogen
der havde en tilløbende kat som havde killinger (og jeg kunne jo se
katten havde fået sine killinger, da hun var tynd), og da vi så tog
halsbåndet af hende (for at kommunikere med de pågældende menensker
at nu havde hun ikke mere en ejer i os) hørte vi at "nu havde den
ikke halsbånd på mere, men de var sikre på det var den samme kat"
så jeg ved den blev hos dem. Mand hvor jeg dog hader de idioter for
aldrig at have ringet til os, på det nummer der stod i kattens blå
halsbånd.

> Man rejser altså ikke fra en kat og håber på, at den nok klarer sig!
> Og når den så oven i købet har killinger!

Omvendt rejser man altså heller ikke bare fra killinger og lader
dem dø af sult vel?

1) killingerne mister deres ammende mor, og katten indleves på inges
kattehjem og får en ny familie (vi kunne ikke medbringe nogen af
vores katte men de resterende katte fik den løsning)

eller

2) killingerne får lov at beholde deres mor og få mælk, og jeg
håber idioterne som har fodret katten lever op til det ansvar
de har påtaget sig

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 17-06-04 09:39

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse news:Xns950B61ABDD509kkgnsdlkng@62.243.74.162...

> Husk lige på at du ikke ved hvor killingerne er henne! Som jeg
> skrev gad de pågældende idioter jo ikke kontakte mig og sige
> at min kat havde fået killigner hos dem...

Ja, jeg havde jo nok selv undersøgt, hvor min kat havde sine killinger
og ikke regnet med, at nogle "idioter" ville kontakte mig!
Og når du var barn, var det så ikke dine forældre,
de skulle have kontaktet???

> [...]
> håber sørme ikke du har børn selv - tænk at de som voksne skal
> påduttes dårlig samvittighed over noget de ikke havde indflydelse

Og hvilke telepatiske evner skulle jeg så bruge,
for at vide at dette fandt sted, da du var barn???
Det skriver du ingen steder, bare at du engang havde en kat,
som du tog halsbåndet af, da du skulle flytte
og at du håber, at naboerne tog sig af den!

Og ja, jeg holder stadig på, at det er uanstændigt at rejse fra en kat
- eller noget andet dyr for den sags skyld!
Men hvis du havde meddelt fakta, så var du sluppet for at
blive "påduttet dårlig samvittighed!"

Eva

Fra : Jane

Dato : 17-06-04 10:02

Eva Schmidt skrev i <news:40d1583e$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Ja, jeg havde jo nok selv undersøgt, hvor min kat havde sine killinger

Hvordan? Løbet efter den under hække gennem sprækker og i
vandpytter hele natten? Så god kondi tror jeg de færreste
mennesker har.

> Og når du var barn, var det så ikke dine forældre,
> de skulle have kontaktet???

Tja den der tog telefonen oftest var altså mig.

> Og hvilke telepatiske evner skulle jeg så bruge,
> for at vide at dette fandt sted, da du var barn???

Du kunne jo overveje sætningen "var jeg nødt til" og
se om den giver indtryk af jeg havde ret mange valgmuligheder.

> Og ja, jeg holder stadig på, at det er uanstændigt at rejse fra en kat
> - eller noget andet dyr for den sags skyld!

Jamen jeg glæder mig da til at høre hvordan du havde fundet
ud af hvor killingerne var...

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-06-04 10:49

> [...]

Jeg må altså give Eva ret: at efterlade en kat og dens killinger på den måde
er i mine øjne også dybt uansvarligt! At det så måske ikke var dig, der pga.
din alder ikke levede op til ansvaret, ændrer ikke ved det faktum.

> Jamen jeg glæder mig da til at høre hvordan du havde fundet
> ud af hvor killingerne var...

Sætte opslag op, hvor man efterlyser dem, forhøre sig i nabolaget (naboen
havde jo hørt om det, ikke?), sætte en seddel med "kontakt os" i halsbåndet,
bede områdets børn om at hjælpe med en "eftersøgning", sætte annonce i
avisen o.s.v. Hvor der er en vilje, er der en vej!
Læner man sig blot tilbage og afventer, at "idioterne" selv kontakter en, er
man ikke et hak bedre selv.

At jeg nok aldrig ville have ladet en højgravid kat løbe frit, er så et helt
andet aspekt i sagen.

MVH Mette

Fra : Jane

Dato : 17-06-04 14:07

Mette Svangren Guttesen skrev i <news:1768q1-f68.ln1@svangut.dk>:

> Sætte opslag op, hvor man efterlyser dem, forhøre sig i nabolaget

Opslag var umulighed, da det skulle være tophemmeligt at vi
skulle flytte, hvilket forøvrigt skete midt om natten af
samme grund.

> sætte annonce i avisen o.s.v. Hvor der er en vilje, er der en vej!

Tjo hvis vi ville riskere vores egne liv ja. Men man
tænker altså anderledes når man har oplevet to mordforsøg
fordi man beklageligvis er i familie med en psykopat.

> Læner man sig blot tilbage og afventer, at "idioterne" selv kontakter
> en, er man ikke et hak bedre selv.

Nej naturligvis skulle min mor have vægtet sin ene kat højere
end eget og mit liv, det kan jeg da godt se (og forøvrigt har
jeg et eiffeltårn til salg) men helt ærligt havde du selv
gjort det med dine børn?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-06-04 19:25

> Opslag var umulighed, da det skulle være tophemmeligt at vi
> skulle flytte, hvilket forøvrigt skete midt om natten af
> samme grund.

Hvorfor skulle der stå noget på opslaget om, at I skulle flytte? Det var vel
blot en simpel efterlysning af en kat, en efterlysning som ikke behøvede at
vente til flytningen stod for døren.

> Tjo hvis vi ville riskere vores egne liv ja.

Igen: annoncen skulle vel bare være en efterlysning: "Hvem ved, hvor vores
kat går hen og spiser?", ikke nogen erklæring om at skulle flytte med ny
adresse og det hele.
Jeg må gå ud fra, at katten ikke først begyndte at spise hos andre og føde
sine killinger, selv samme nat som I skulle flytte. Hvorfor vente med at
efterlyse til den dag, man skulle flytte. Det burde gøres med det samme, den
begyndte at blive væk.
Og du siger jo selv, at naboen havde hørt om nogen, der først fik killinger
med en fremmed kat og samme kat havde sidenhen ikke noget halsbånd. Det
indikerer dels, at det foregår over tid, ikke blot EN hektisk nat, samt at
man indirekte nok har haft en anelse om, hvor det var, katten opholdt sig,
eller i hvert fald har kunnet finde ud af det. Jeg tvivler stadig på, at det
ville have været særlig svært at finde den _før_ flytningen. Og hvorfor du
insisterer på at sammenblande det med, at flytningen skulle være hemmelig,
kan jeg ganske enkelt ikke se logikken i. At finde katten udelukker ikke at
hemmeligholde en flytning.

> Nej naturligvis skulle min mor have vægtet sin ene kat højere
> end eget og mit liv, det kan jeg da godt se (og forøvrigt har
> jeg et eiffeltårn til salg) men helt ærligt havde du selv
> gjort det med dine børn?

Igen: hvorfor var det først aktuelt at finde katten, i samme øjeblik man
skulle flytte? Som sagt stak den vel ikke af og fik killinger den selvsamme
dag, uden I havde en anelse om, at den frekventerede andre steder?
En ting kan jeg dog godt forstå: nemlig at man i en meget presset situation
gør uhensigtsmæssige ting, som med lidt omtanke og overskud kunne have været
gjort bedre. Det ændrer dog ikke på, at det i den aktuelle situation netop
_kunne_ være gjort anderledes og bedre.

Ang. Eiffeltårnet...tja, hvis du fortsat udbygger din historie med samme
fart over nogle få svar, er der vel ikke langt til, at du rent faktisk _har_
det til salg

MVH Mette

Fra : maz

Dato : 18-06-04 09:25

Mette Svangren Guttesen wrote:
> Ang. Eiffeltårnet...tja, hvis du fortsat udbygger din historie med
> samme fart over nogle få svar, er der vel ikke langt til, at du rent
> faktisk _har_ det til salg
Det er altid nemt at være bagklog og sidde bag et tastatur og stille sig til
dommer over hvad andre burde eller ikke burde have gjort i en given
situation, hvor vedkommende selv måske ikke har haft særlig stor indflydelse
på begivenhedernes gang. Historien er fortid - lad det dog ligge.

Fra : Jane

Dato : 18-06-04 11:10

Mette Svangren Guttesen skrev i <news:9e49q1-8s9.ln1@svangut.dk>:

> Hvorfor skulle der stå noget på opslaget om, at I skulle flytte? Det
> var vel blot en simpel efterlysning af en kat, en efterlysning som
> ikke behøvede at vente til flytningen stod for døren.

Da flytningen skulle ske på under en uge var det faktisk
noget der stod for døren ret akut og jeg er sikker på
at vennerne ville undre os over hvorfor vi pludselig
hastede med at finde ud af hvor katten havde lagt sine
killinger (nytter ikke noget at efterlyse katten for
den kom jo jævnligt forbi og den var ikke problemet).

> Jeg må gå ud fra, at katten ikke først begyndte at spise hos andre og
> føde sine killinger, selv samme nat som I skulle flytte.

Nej inden da havde vi ligesom haft lidt travlt med andre
ting som man jo har når ens hus er brændt ned og man har
været udsat for mordforsøg.

> med at efterlyse til den dag, man skulle flytte. Det burde gøres med
> det samme, den begyndte at blive væk.

Ja men som sagt var det ligesom mere noget andet vores tanker
var optaget af som for eksempel hvor vi skulle sove selv og
hvor vi fik nyt tøj.

> Og du siger jo selv, at naboen havde hørt om nogen, der først fik
> killinger med en fremmed kat og samme kat havde sidenhen ikke noget
> halsbånd. Det indikerer dels, at det foregår over tid,

Ja vi snakkede med hende 14 år efter så du kan roligt sige det
foregik over tid. Før havde vi ikke mod på at afsløre hvordan
det var gået os fordi vi stadig lever lidt i skjul.

> ikke blot EN
> hektisk nat,

Nej det tager mere end en nat at komme over en ildebrand,
det har du ganske ret i.

> det. Jeg tvivler stadig på, at det ville have været særlig svært at
> finde den _før_ flytningen. Og hvorfor du insisterer på at

Tja det er så dit problem.

> sammenblande det med, at flytningen skulle være hemmelig, kan jeg
> ganske enkelt ikke se logikken i. At finde katten udelukker ikke at
> hemmeligholde en flytning.

Som sagt var det ikke et problem at finde katten men derimod
killingerne.

> Igen: hvorfor var det først aktuelt at finde katten, i samme øjeblik
> man skulle flytte? Som sagt stak den vel ikke af og fik killinger den

Fordi vi havde travlt med at skulle finde os selv efter mordforsøget
og desuden vidste vi jo at killingerne nok havde det ok eftersom
mor-katten spiste både hos os og idioterne så hun havde mælk nok.
Vi regnede sådan set med at katten tog kilingerne med hjem når hun
følte der var roligt og sikkert igen.

> presset situation gør uhensigtsmæssige ting, som med lidt omtanke og
> overskud kunne have været gjort bedre. Det ændrer dog ikke på, at det

Jamen når du engang bliver udsat for mordforsøg så fortæl endelig
om hvor meget omtanke og overskud du havde mens du skulle sørge
for at dine børn havde et sted med tag over hovedet hvor pyromanen
ikke fandt jer...

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Leyna

Dato : 14-06-04 08:19

On Sun, 13 Jun 2004 23:15:41 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Jeg må indrømme, at jeg tænkte, stakkels kat. Dens ejere bekymrer sig
>så lidt om den, at de bare lader den rende ude og blive kørt over.

I det øjeblik man giver sin kat adgang til friheden, så løber man også
en risiko. Der er masser af ting der kan gå galt udendørs, og det ved
de fleste godt FØR de lukker kattene ud. Man kan dog selv tage nogle
forholdsregler, og med det mener jeg at få kattene neutraliserede og
passe deres vaccinationer og give dem et godt foder. Uanset hvad du
mener om ude-inde katte, så er det altså ikke dem allesammen der er
forhutlede.
Mht. at blive kørt over... Der kan ske uheld uanset hvad man gør. Jeg
kan også risikere at blive kørt over, eller mine børn kan blive kørt
over, og alligevel går jeg selv ud i trafikken, og jeg sender børnene
i skole.

Alle der har prøvet at have en kat der går og "skriger" fordi den vil
ud, ved hvor belastende det er at høre på, og katten kan bare ikke
afledes. Den VIL ud at jage og hvad den ellers laver udendørs, og i
stedet for at have en frustreret kat der blot går rundt og "skriger"
hele dagen, så vejer man det op mod risikoen for hvad der kan ske,
hvis den får lov at løbe frit omkring.

>Hvordan kan man bare lade sin kat gå sådan?

Jeg tror jeg har besvaret det i ovenstående, men jeg kan fortælle dig
at jeg selv har 4 katte som er ude-inde katte, og der er bestemt ikke
nogen af dem der ser forhutlede ud, eller fejler noget værre end at de
er temmelig plaget af tæger. Jeg må dog erkende, at det ER en risiko
at løbe, for selv om jeg mener at have 4 katte, så er det altså kun de
3 der kommer hjem regelmæssigt. Bamse, som jeg overtog for lidt over
et halvt år siden, blev kastreret, øremærket og vaccineret lige efter
Påske, og da han var frisk nok til at komme ud, så smuttede han, og vi
har ikke set ham siden. Det er jeg da ked af, men man ejer ikke en kat
på samme måde som man ejer en hund. Er katten utilfreds med
forholdene, ja, så flytter den altså.

Jeg håber dog stadig på, at Bamse kommer hjem igen, og i modsat fald
håber jeg at han så i hvert fald har fundet et andet sted at bo, hvor
de er lige så glade for ham, som vi var. Hans frihed ville jeg dog
ikke nægte ham, selvom det kunne se ud som om han så foretrak friheden
frem for mig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mette B

Dato : 14-06-04 12:57

> Hvordan kan man bare lade sin kat gå sådan?
> --
> Britt Malka

Hey Britt

Jeg vil også lige bidrage med et positivt syn på katte der kan være ude.
Vi har haft katte de sidste 14 år, og de har begge kunne gå ud og ind
som det passede dem.

Vi bor dog også langt oppe ad en markvej med marker og en stor have
omkring huset. Begge blev neutraliseret tidligt, og har derfor heller
ikke haft interesse i at rende så langt. De har altid været lige omkring
huset, og har virkelig nydt at kunne bevæge sig frit - fange mus og bare
være kat i solen

Indimellem har der været små skader, fordi de har slåes for territoriet
- men hellere det, end at de var inde altid. Det er den risiko man
tager. Til gengæld tror jeg personligt at deres helbred har godt af, at
de kommer ud i luften og rør sig og de naturlige instinkter

For nylig har vi fået en Maine Coon, og jeg må indrømme at spørgsmålet
om ude/inde kat har været oppe at vænne, især fordi det er gået op for
mig at mange ejere af racekatte har den inde eller i løbegård. Men her
får Liva lov til at rende ude frit når vi er hjemme, og når vi ikke er
hjemme samt om natten må hun blive inde. Dette mest fordi jeg er bange
for, hun bliver "hugget" samt at hun endnu ikke er neutraliseret.

Så jeg tror altså der er ligeså mange syn på ude/indekatte - som der er
katteejere. Hver gør det som de finder bedst (nogle gør det elendigt -
det kan vi godt blive enige om). Så måske nogle af de katte du har mødt
har haft det elendigt - og nogle har måske haft det fedt

Fedt du bragte debatten op !

Med venlig hilsen
Mette B

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 16:38

Hej Mette

On Mon, 14 Jun 2004 13:57:10 +0200, Mette B
<justice_dkKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

>Vi bor dog også langt oppe ad en markvej med marker og en stor have
>omkring huset.

Ja, og det gør jo en væsenlig forskel i mine øjne i hvert fald.

Her, hvor vi bor, er vejen tæt på huset, og vi bor over for Clos Lucé,
hvor Léonardo da Vinci boede de sidste tre år af sit liv (Læs masser
af turister). Selve vores vej er stille, men der er ikke langt til de
mere befærdede veje.

>Begge blev neutraliseret tidligt, og har derfor heller
>ikke haft interesse i at rende så langt.

Det er også en vigtig ting.

> [...]

>Til gengæld tror jeg personligt at deres helbred har godt af, at
>de kommer ud i luften og rør sig og de naturlige instinkter

Ja, det er nok sundt, hvis de kan gøre det i rolige områder, som der
lyder til at være hos dig.

> [...]
>hjemme samt om natten må hun blive inde. Dette mest fordi jeg er bange
>for, hun bliver "hugget" samt at hun endnu ikke er neutraliseret.

Ja, så hun er mere udsat.

>Så jeg tror altså der er ligeså mange syn på ude/indekatte - som der er
>katteejere.

Sandsynligvis

>Hver gør det som de finder bedst (nogle gør det elendigt -
>det kan vi godt blive enige om). Så måske nogle af de katte du har mødt
>har haft det elendigt - og nogle har måske haft det fedt

Dem, jeg har set her i området, har haft det elendigt. Især naboens
killinger De var ti dage gamle, da de første gang fik lov at løbe
rundt alene udenfor.

Senere har vi talt med naboerne om det, og de vidste slet ikke, at
killingerne ikke kunne magte det, de blev udsat for. De troede, at
katte bare kunne klare sig selv -- også i trafikken -- stort set fra
de var født.

>Fedt du bragte debatten op !

Tak og tak for dit svar.

Fra : Frodo

Dato : 14-06-04 18:06

----- Snip snap en hel masse ---------

> [...]
> hvor Léonardo da Vinci boede de sidste tre år af sit liv (Læs masser
> af turister). Selve vores vej er stille, men der er ikke langt til de

Her er jo en oplysning som jeg syntes er meget væsentlig for debatten. Det
faktum at det område du referre til ikke er Danmark.

Nu har sydlændinge jo et meget mere afslappet forhold til kæledyr, end vi
har her i Danmark. Og det har jo nok en hel del at sige her i denne debat,
ikke at det bliver mere rigtigt af den grund. Men vi er desvæære nødt til at
tage højde for de kultur forskelle der kan være, omkring kæledyr, på Danmark
og Italien f.eks.

Jeg tror de fleste som har været syd på charterferie har tabt deres hjerte
til et sølle kræ af en kat eller hund. :-/

Fra : Jan Holm

Dato : 14-06-04 23:08

>Britt Malka wrote:
>Re: Hvorfor går katte ude?

Solen skinner, næsten ingen vind. Fuglene kvidrer, det er weekend.
Alle havens grøntsager og frugter er ved at være modne, lige til at
spise.

http://www.parkholm.dk/cats/model/ivan.jpg
http://www.parkholm.dk/cats/model/max.jpg

Hvorfor går du ud.

Mvh
Jan

Fra : Marie Jacobsen

Dato : 15-06-04 13:01

I al den snak om katte, der går ude, ser jeg ingen råd om, hvordan man
holder katten hjemme i egen have. Dette ville ellers være godt for
kattene - og ikke mindst for de naboere, der er så uheldige at bo ved
siden af hensynsløse katteholdere.
Venlig hilsen
Marie

Fra : Britt Malka

Dato : 15-06-04 17:50

On Tue, 15 Jun 2004 14:01:10 +0200, Marie Jacobsen
<marie.j@hotmail.com> wrote:

>I al den snak om katte, der går ude, ser jeg ingen råd om, hvordan man
>holder katten hjemme i egen have.

Vi har vores i snore udenfor (men kun når vi er der). Som jeg vist
skrev, er der tale om de der hundesnore, hvis længe ændrer sig
efterhånden som dyret trækker i snoren, og så ruller den sig sammen
igen.

Det har haft den fordel, at det er let at have kattene med rundt, også
på ferie, fordi de er vant til at gå i snor.

En anden mulighed, som vi ikke rigtigt kan bruge her på grund af vores
haves beliggenhed, er at have hegn omkring haven.

Fra : maz

Dato : 16-06-04 13:00

Marie Jacobsen wrote:
> [...]
> holder katten hjemme i egen have. Dette ville ellers være godt for
> kattene - og ikke mindst for de naboere, der er så uheldige at bo ved

Det kan man ikke, hvis der er tale om en fritløbende kat - det ved du vist
også godt. Så dit spr. besvarer jo sig selv. Nej, det ville ikke være godt
for kattene - men måske for egoistiske, hysteriske naboer.
At have fritgående katte er ikke hensynsløst og deres ejere er heller ikke.
De fleste katte er faktisk ikke til stor gene, sålænge de er kastrerede og
man sørger for eks sandkasser i egen have (så bruger katten primært dem).
Og det er sgu ikke værre end hundeejere, der lader deres hunde løbe frit
rundt (hvilket størstedelen gør - endda fertile!!), når de går tur til gene
for os andre!!

Fra : Marie Jacobsen

Dato : 16-06-04 22:42

Der er noget, du har "mis"-forstået.
Det er forbudt at lade hunde såvel som katte løbe frit omkring.
Man tager ikke hensyn til sine naboer, hvis man lader sin kat jage fugle
og besørge sin nødtørft i naboens have. Han vil sikkert heller ikke
synes om, at mine høns skraber i hans nytilsåede køkkenhave. Det er i
orden,at man gerne vil holde kat, men så må man sørge for, at man selv
klarer alle ulemperne. Man maa ikke være så egoistisk, at man bare
overlader disse til andre.
Marie

Fra : maz

Dato : 17-06-04 11:23

Marie Jacobsen wrote:
> Der er noget, du har "mis"-forstået.
Tror jeg nu ikke ;)

> Det er forbudt at lade hunde såvel som katte løbe frit omkring.
Nej det er det ikke. Katte må godt løbe frit omkring, men må iflg Lov om
Mark- og Vejfred ikke opholde sig på 3. mands ejendom. Der står intet i
loven om at katte i øvrigt ikke må løbe frit. Loven har aldrig og er ikke
tiltænkt katte, men derimod større dyr. Hundeloven er jeg ikke så meget inde
i, men ved dog at mange steder må hunde ikke løbe frit (politivedtægter i
lokalområder f.eks.) - hvoraf størstedelen af hundeejere alligevel lader dem
løbe frit.

> Man tager ikke hensyn til sine naboer, hvis man lader sin kat jage
> fugle og besørge sin nødtørft i naboens have. Han vil sikkert heller
> ikke synes om, at mine høns skraber i hans nytilsåede køkkenhave. Det
At jage fugle er et instinkt katten har - det kan du ikke fjerne. Det har
intet med hensyn til naboen at gøre. Lev med det - naboen ligeså.. Vi ta'r
den lige igen. Hav en eller flere sandkasser/kompostbunker på egen grund, så
besørger katten primært dér. Vis katten, hvor den skal besørge. Ofte har det
noget at gøre med hvordan man introducerer katten til udendørslivet og dens
territorium (ens egen have/grund), hvordan man i øvrigt passer sin kat og
hvordan katten er..
En hønes behov kan også dækkes fint i en større indhegning.

> er i orden,at man gerne vil holde kat, men så må man sørge for, at
> man selv klarer alle ulemperne. Man maa ikke være så egoistisk, at
> man bare overlader disse til andre.
Selvfølgelig ikke. Men katte bør stadig have mulighed for at løbe frit. Så
må man tage en snak med naboen og evt. kompensere denne, hvis der skulle
opstå et problem. Alternativt indhegne sin have. Det kan jo blive
nødvendigt, hvis forholdene ikke er til at kattene kan løbe frit (stærk
trafik, katte der ikke har respekt for trafik og andre farer, sindssyge
naboer etc). Og naturligvis. Hvis man har fritløbende katte, så bør man
først lige tage en snak med naboerne i respekt for disse og lade dem vide,
at ens katte er fritløbende. Det er ikke egoistisk at have fritløbende
katte, men man har så naturligvis pligt til at tage hensyn så vidt det er
muligt til sine naboer.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-06-04 11:41

Maria skrev
[...]

Hmm det må vist være et fortolkningsspørgsmål, helt konkret står der i
kapitel 1, §1..........
Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr
på eget.

Hvis katten ikke er et husdyr vil jeg vove den påstand at så er hunden det
heller ikke, loven nævner intet om at den ikke gælder for katte, tværtimod
er katte nævnt i kap.4
§14 og det viser vel at mark og vejfred-loven _også_
gælder katte, ellers havde man vel nævnt dem specifikt.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-06-04 11:49

tsk tsk tsk det er alderen
der skulle selvfølgelig have stået
ellers havde man vel *ikke* nævnt dem specifikt

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 17-06-04 11:51

Marianne Hellemose wrote:
> Hmm det må vist være et fortolkningsspørgsmål, helt konkret står der i
> kapitel 1, §1..........
> Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr
> på eget.
Ja. Men katte må godt løbe frit omkring på offentlige veje medmindre der er
anført et decideret lokalt forbud. Og ja, det *er* et fortolkningsspr.

> [...]
> §14 og det viser vel at mark og vejfred-loven _også_
> gælder katte, ellers havde man vel nævnt dem specifikt.
Det skrev jeg jo også at den gjorde - gjaldt for katte. Men katte må
stadigvæk godt løbe frit på off. vej. Både du og jeg ved, at loven i sin
oprindelse *ikke* var tiltænkt katte, men derimod større dyr som heste, køer
osv - der er til fare for dem selv og deres omgivelser, når disse løber
frit. Loven har været revideret siden dens ikrafttræden. Loven er i øvrigt
forældet. Ved du i øvrigt hvad der skete med Katteloven? Gik det totalt i
stå?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-06-04 13:14

Maria skrev
<Ved du i øvrigt hvad der skete med Katteloven? Gik det totalt i stå? >

Nej den er ikke gået i stå, men den offentlige mølle maler langsomt
lige nu ligger lovforeslaget hos Dyreetisk Råd, de skal så give deres mening
tilkende overfor
Folketinget, før de begynder at vedtage noget.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 16-06-04 13:15

Britt Malka wrote:
> Jeg har lige læst en hjemmeside, hvor tre af hjemmesidens katte er
> døde i trafikken.
> Vi har to somali-katte, som aldrig får lov at gå løs udenfor.
Og jeg har haft 8 katte som har levet lykkeligt som forkælede fritgående
katte, der kom ind hver aften og sov, og som sagtens kunne gebærde sig i
trafikken. Som aldrig stak af, som sjældent generede naboerne. Og det var
ikke langt ude på landet hvor der ingen trafik var. Sådan er der så meget...

> Dels dør 1/3 af kattene her i området af katteleukæmi, dels er der
> trafikken, som er en dræber. Vores katte kommer ud i snor, og det er
> de godt tilfreds med.
Tror du selv på det? Hvis kattene selv kunne vælge - tror du så ikke de
ville vælge at løbe frit fremfor at stå bundet i en snor? Ville du være
tilfreds med at blive bundet i en snor, når du skulle ud? Nej, vel?

> [...]
> indenfor i lunheden. I foråret var samme kat endnu engang tung med
> killinger. Andre ser usle og forkomne ud.
Og vi kan hurtigt blive enige om, at der findes en del katteejere, der ikke
burde være katteejere. Men det har ikke en dyt at gøre med om de løber frit
eller ej. Vær sød at lade være med at gøre dette til en diskussion om
ansvarlighed=indekatte.

> Jeg må indrømme, at jeg tænkte, stakkels kat. Dens ejere bekymrer sig
> så lidt om den, at de bare lader den rende ude og blive kørt over.
Suk.... Og hér hvor jeg bor, kan jeg se indekatte, der sidder og piver i
vinduerne og skriger for at komme ud.. Hvordan kan man bekymre sig så lidt
om sin kat, at man ikke sørger for dens trivsel? Når katten har brug for at
komme ud og bruge sine instinkter?

> Hvordan kan man bare lade sin kat gå sådan?
Og jeg kan så passende spørge.. Hvordan kan man spærre sine katte inde i en
lejlighed hele dens liv og høre den sidde i vinduet og skrige for at komme
ud? Det er nemlig ikke for kattens trivsel at folk holder indekatte, men for
deres egen skyld...

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-06-04 15:23

> [...]
> ud? Det er nemlig ikke for kattens trivsel at folk holder indekatte, men for

Selvfølgelig har man brug for en undskyldning,
når man lader sin kat strejfe frit omkring!!

Men at de skulle sidde og skrige i vinduet, for at komme ud
- den er altså for langt ude!
Jeg har tre indekatte - og INGEN af dem sidder
og skriger i vinduet for at komme ud!

Jeg ved godt, at denne diskussion har været oppe før og at man aldrig bliver enige,
men lad dog være med at kalde folk med indekatte for dyrplagere
- for det er jo det du siger, med dine kommentarer!

Du har valgt at have udekatte, det er dit valg, men udtal dig ikke om noget,
du ikke kender til - nemlig trygge og harmoniske indekatte!

Jeg skal ikke afvise, at der findes katte, der har prøvet udelivet,
der ikke kan trives som indekatte
- men har de aldrig kendt til andet, så savner de det altså ikke!!!

Og så det obligatoriske spørgsmål, som altid dukker op i disse diskussioner,
men som faktisk aldrig bliver besvaret:

Hvorfor er det katten og kun katten af alle de dyr, vi har taget til os, der skal løbe helt frit omkring ??

Eva

Fra : Pia Nave

Dato : 16-06-04 21:23

Eva Schmidt wrote:
> [...]
>
> Du har valgt at have udekatte, det er dit valg, men udtal dig ikke om noget,
> du ikke kender til - nemlig trygge og harmoniske indekatte!

Hej Eva - og andre

Jeg tror nu nok at vi bliver nødt til at se maz' indlæg som svar på
tiltale til indlæget om os dyrplagere der har udekatte!
Som udekatte-ejer må jeg indrømme, at jeg ærlig talt føler mig temmelig
stødt over de udtaleleser Britt kommer med i sit indlæg.
Lige så mange ulemper folk kan komme på ved at holde udekatte, ja lige
så mange fordele kan _jeg_ komme på.

Jeg er af den mening, at jeg føler det er en lidt nem måde at slippe af
med bekymringerne på, ved at holde kattene inde - jeg mener, vi spærrer
jo heller ikke os selv inde af fare for at blive kørt over.....eller
hvad der nu ellers kan ske.

Jeg tror nu godt man som hovedregel kan regne med, at de fleste katte
ville vælge at løbe frit ude - hvis de altså selv havde muligheden for
at vælge. Dermed ikke sagt at indekatte ikke godt kan fungere - kender
dog trods alt mange eksempler herpå (ikke mindst i denne gruppe)
Til syvende og sidst er de fleste af os herinde jo meget ansvarlige
katteejere, selvom vores kattehold er vidt forskellige - men det er da
også kun skønt....synes jeg
Vi behøver jo ikke ligefrem beskylde hinanden for dyrplageri fordi vi
holder katte på hver vores måde...!!

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Marie Jacobsen

Dato : 17-06-04 10:40

Hej Pia!
I mit indlæg oven over dit forsøger jeg at henlede katteholderes
opmærksomhed på deres moralske pligt til at overholde loven og til at
vise hensyn.
Langt de fleste mennesker føler sig bundet af etiske regler om
hensyntagen til andre. Men så er der de andre! Lad os eksempelvis nævne
rygerne, hvoraf stadig nogle synes, at skrækken for tobaksrøg er pjat og
hysteri. Og så de, der spiller høj musik for åbne vinduer! Og de, der i
timevis saver med motorsave ikke langt fra jeres solterrasse. Ja, jeg
kunne blive ved.
Selvom vi bestræber os på det modsatte, kommer vi vel alle en gang
imellem til at overskride regelen om hensyn til naboerne, men
sædvanligvis og forhåbentlig kun kortvarigt.
Men så: Nogle kattefolk har ingen betænkeligheder ved at se deres kat
springe rundt og jage inde i naboens have - det skal de bare finde sig i
ellers er de hysteriske! Ved at læse lidt af indlæggene i gruppen kan
man af og til få det indtryk, at nogle nærmest glæder sig ved
bevidstheden om, at katten more sig derovre, og at dens natur nærmest
berettiger den til det!
Om årsagen til disse menneskers indstilling kan man kun gisne.
Det er måske noget med ligegyldighed og måske manglende uddannelse og
opdragelse.
Sådanne mennesker vil sikkert - for at afskære yderligere diskussion og
apellering til deres samvittighed - til alle os andre sige: Rejs dog ud
på heden med jeres rabiate synspunkter!
Venlig hilsen - og i særdeleshed til Britt
Marie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-06-04 11:22

Marie skrev
<at nogle nærmest glæder sig ved bevidstheden om, at katten more sig
derovre, og at dens natur nærmest
berettiger den til det! >

Hej Marie

Hvad skal jeg sige ud over amen...............

Jeg har endnu i tydelig erindring da jeg for nogle år siden
fik at vide at jeg "bare var en hysterisk kattehadende
møgkælling" blot fordi jeg ikke synes at det var sjovt at en nabos fertile
hankat strintede op ad mit vasketøj og min hoveddør.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 18-06-04 10:08

On Thu, 17 Jun 2004 12:21:47 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som3@mail.dk> wrote:

> [...]
>møgkælling" blot fordi jeg ikke synes at det var sjovt at en nabos fertile
>hankat strintede op ad mit vasketøj og min hoveddør.

Det er jo heller ikke rimeligt at få sådan en beskyldning stukket ud.
Jeg tror ikke at de selv ville have fundet det morsomt hvis det var
deres eget vasketøj katten strintede op ad.

Men jeg synes nu mere hele denne debat går på om hvem der er
uansvarlige og hvem der ikke er. Det er min opfattelse, at dem der har
indekatte er de "hellige", og dem der har udekatte (eller
inde/udekatte) er nogle uansvarlige mennesker, der overhovedet ikke
tænker på andre end sig selv... heller ikke på kattene!

Mine katte er neutraliserede, vaccinerede, øremærkede og kommer
iøvrigt til dyrlægen når der er behov for det. Jeg ved godt at det
ikke er alle der har samme indstilling til hvordan man holder kat, og
da slet ikke herude på landet hvor jeg nu bor, men derfor bliver jeg
alligevel lidt stødt, når jeg får skudt i skoene at jeg er
uansvarlig... lige som du ikke fandt det rimeligt at blive kaldt
hysterisk og kattehadende.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : maz

Dato : 17-06-04 11:35

Marie Jacobsen wrote:
> Men så: Nogle kattefolk har ingen betænkeligheder ved at se deres kat
> springe rundt og jage inde i naboens have - det skal de bare finde
> sig i ellers er de hysteriske!
Det har du ganske ret i. Der findes en del katteejere, der har et ganske
anderledes syn på katte. Og som ikke tager de hensyn som de *kan* tage til
deres omgivelser, når kattene nu engang *er* fritløbende og besøger naboens
have.

> Om årsagen til disse menneskers indstilling kan man kun gisne.
> Det er måske noget med ligegyldighed og måske manglende uddannelse og
> opdragelse.
Jeg kender selv nogle af dem. En del bunder i uvidenhed. Men desværre er en
stor del af det holdninger til katte. En del mennesker er jo opdraget med
devisen: "det er jo bare en kat!" Det hænger ved som voksen - har jeg måttet
konstatere hos dem jeg har snakket med. Det er svært - selv ved saglig
argumentation - at ændre folks holdninger. At man ikke lader fertile
hankatte løbe frit omkring, at man lige viser lidt hensyn eller kompenserer
naboen, når ens katte løber frit.. Nogle er jo desværre også ligeglade..

Fra : maz

Dato : 17-06-04 10:58

Eva Schmidt wrote:
> Selvfølgelig har man brug for en undskyldning,
> når man lader sin kat strejfe frit omkring!!
Nå?
Jeg har skam ikke brug for nogen undskyldning overhovedet. Mine katte har
aldrig strejfet. De har såmænd bare haft fri adgang til at være inde som
ude, når de havde lyst. I øvrigt har jeg intet at skulle forsvare i dén
henseende eller andre..

> Men at de skulle sidde og skrige i vinduet, for at komme ud
> - den er altså for langt ude!
> Jeg har tre indekatte - og INGEN af dem sidder
> og skriger i vinduet for at komme ud!
Nå okay... Jamen så er det sikkert rigtigt, når du siger det. Hvorfor er det
så liiiiige, at en hel del katte bliver omplaceret fordi de IKKE trives som
indekatte? Uden mulighed for at komme ud? Dine tre katte trives måske - men
mange andre gør ikke. Men ja, nogle trives sikkert fint indenfor. Men du
burde vide nok om katte til at erkende, at katte ikke kan gøre fuld og
tilfredstillende brug af deres instinkter indenfor.

> [...]
> men lad dog være med at kalde folk med indekatte for dyrplagere
> - for det er jo det du siger, med dine kommentarer!
Det gør jeg skam heller ikke. Jeg har aldrig sagt at folk med indekatte er
dyrplagere. Jeg konstaterer bare, at katte nyder udendørslivet. Det er dig
selv, der tilsyneladende antager dig som dyrplager - ikke mig... Jeg er bare
pissetræt af selvhøjtidelige indekatteejere, der skyder på folk der er
tilhængere af fritløbende katte - så drop det. Om folk har deres katte som
indekatte, i løbegård, indhegnet have eller fritløbende er deres egen sag -
sålænge de bare behandler dem ordentligt og drager omsorg for dem.

> Du har valgt at have udekatte, det er dit valg, men udtal dig ikke om
> noget,
> du ikke kender til - nemlig trygge og harmoniske indekatte!
Nå okay?. Tjah, det ved du vist ikke noget om. Men så må jeg hellere skuffe
dig med at oplyse, at mine katte alle er indekatte, fordi jeg ikke har
mulighed for at give dem adgang til det fri her hvor jeg bor p.t. Til
gengæld kommer de ud (med mit følgeskab) hvis og når de vil.

> Jeg skal ikke afvise, at der findes katte, der har prøvet udelivet,
> der ikke kan trives som indekatte
> - men har de aldrig kendt til andet, så savner de det altså ikke!!!
Passer ikke. Katte er ikke skabt til at være indendørs konstant. Dens behov
bliver ikke dækket.

> [...]
> diskussioner,
> men som faktisk aldrig bliver besvaret:
> Hvorfor er det katten og kun katten af alle de dyr, vi har taget til
Det kender du vist godt selv svaret på. Katten *er* et fritløbende dyr og
kan ikke "opdrages" på samme måde som hunde. Ej heller kan man skabe samme
betingelser, der tilgodeser kattens behov indendørs, som man langt bedre kan
med for eks et marsvin.

Og så en anden ting: Er du ikke sød at skrue lidt ned for anvendelsen af
udråbstegn (!) - det er trættende og ganske unødvendigt.

/Maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-06-04 11:27

Maria skrev
< Katten *er* et fritløbende dyr og
kan ikke "opdrages" på samme måde som hunde >

Det kan køer og får heller ikke men det er godt nok sjældent at folk klager
over naboens køer skider på deres havehynder

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 17-06-04 11:39

Marianne Hellemose wrote:
> Det kan køer og får heller ikke men det er godt nok sjældent at folk
> klager over naboens køer skider på deres havehynder
Hehe ;)
Det ville nok komme i Ekstra Bladet hvis det skete ;)
Køer og får, heste osv kan jo også sagtens få deres behov dækket ved
begrænset adgang til det fri - i indhegninger, folde etc. Det kan katte ikke
på samme måde.

Fra : Marie Jacobsen

Dato : 17-06-04 17:05

Hvis nogen holder dyr, hvis behov bla.a. inkluderer at kunne færdes frit
i andres haver, er der så ikke et eller andet, der er galt?
Kompensation til naboerne! Hvad nu hvis naboen siger nej?
Hvis jeg fandt på at have et andet rovdyr som kæledyr, skulle naboerne
så finde sig i dets besøg i haven, hvis det nu var dyrets behov? Hvad er
det for noget infantilt vås.
Man forstår mere og mere, hvad det er for en slags mennesker, der holder
fritløbende katte.
Venlig hilsen
Marie

Fra : Pia Nave

Dato : 17-06-04 18:29

Marie Jacobsen wrote:
> Man forstår mere og mere, hvad det er for en slags mennesker, der holder fritløbende katte.
>
> Venlig hilsen
> Marie

Alene den kommentar siger vist _en del_ mere om dig end om os
udekatte-ejere!
Aldrig har jeg dog hørt en mere generaliserende og lam(!) kommentar. Du
er vist en af den slags mennesker, der får dig til at føle dig SÅ meget
mere end andre, ved at nedgøre dem.

Hvem er det i øvrigt liiige der skal være dommer i den her sag? Kattene
kan vi jo af gode grunde ikke spørge direkte. Og jeg ved ved Gud ikke
hvad der får dig (eller andre) til at tro, at vi udekatte-ejere holder
mindre af vores katte end Jer indekatte-ejere......det _er_ sku da noget
vås, som jeg bliver meget harm over at høre! Især i dette forum hvor man
må gå ud fra, at alle er her netop fordi deres katte betyder alverden
for dem. At mange 'alm.' katteejere mest af alt er ligeglade med
_deres_ katte, kan vi lynhurtigt blive enige om. Men så ville det måske
være mere på sin plads at konfrontere dem fremfor os....med mindre det
selvfølgelig var for at få en debat igang om indekatte vs. udekatte. (I
hvilken jeg i øvrigt meget gerne deltager, så længe den er saglig og
uden form for beskyldninger om dyrplageri - hverken af den ene eller
anden form for kattehold).
Hvilket i øvrigt var min pointe i mit oprindelige indlæg....

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : maz

Dato : 18-06-04 09:22

Marie Jacobsen wrote:
> Hvis nogen holder dyr, hvis behov bla.a. inkluderer at kunne færdes
> frit i andres haver, er der så ikke et eller andet, der er galt?
Nej, det er der ikke. Kun overhysteriske naboer. Jeg har aldrig haft det
fjerneste imod at have fremmede katte i haven, men jeg er måske mere large
end gennemsnittet. Kunne være du skulle tænke over det - og prøve at være
lidt mere large - både i din forståelse og udtalelser desangående. Og prøv
at se tingene fra en anden vinkel - det kaldes empati.

> Kompensation til naboerne! Hvad nu hvis naboen siger nej?
Tjah... De fleste ting løses i mindelighed. Men vær da endelig pessimistisk.
Så må man vælge andre alternativer - såsom at indhegne sin have. Har naboen
hund, så er det jo ofte intet problem (af hvilke der findes en hel del).

> Hvis jeg fandt på at have et andet rovdyr som kæledyr, skulle naboerne
> så finde sig i dets besøg i haven, hvis det nu var dyrets behov? Hvad
> er det for noget infantilt vås.
Der er forskel på katte og mange andre typer af rovdyr. Langt størstedelen
af rovdyr, der kan forvolde skade på mennesker, dyr eller sig selv ved at
være i det fri, må netop ikke være fritgående. Katte er ikke til fare eller
væsentlig gene for mennesker - langt de fleste flygter, hvis man skræmmer
dem..
Sorry, men jeg gider altså ikke bevæge mig ned på 3. klasses
diskussionsniveau, og vælger at overhøre dine "infantile" provokationer.

> Man forstår mere og mere, hvad det er for en slags mennesker, der
> holder fritløbende katte.
Pas nu på med dine udtalelser. Det er fint at diskutere - men gør det
sagligt eller forlad debatten! Kan du ikke forstå og efterleve dette, må jeg
fremover ignorere dine indlæg.

Fra : Marie Jacobsen

Dato : 18-06-04 10:43

Når man slår ned i en flok katte, vræler de, der bliver ramt.
De gode katteholdere - der holder dem inde eller ude enten i indhegnet
have eller i snor - har forståelse for, hvad mine indlæg handler om.
De mere fundamentalistiske katteholdere, der lader deres dyr løbe
frit i et større område, og som inderst inde er ligeglade - det kaldes
apatiske - overfor de gener de måtte påføre andre, skal man nok ikke
gøre sig håb om at kunne påvirke. Man kan jo ikke fylde en hel liter ned
i en halv liters flaske.
For min part stopper jeg her.
Venlig hilsen
Marie

Fra : Britt Malka

Dato : 22-06-04 12:54

On Wed, 16 Jun 2004 14:15:20 +0200, "maz" <mackiavelli@nospam.dk>
wrote:

>Tror du selv på det?

Nej, da, jeg lyver da naturligvis offentligt, ikke?

Hvor dumt kan man spørge?

>Hvis kattene selv kunne vælge - tror du så ikke de
>ville vælge at løbe frit fremfor at stå bundet i en snor?

Kattene kan ikke selv vælge.

Kattene har ikke hjerne til at vælge.

Kattene har ikke viden nok til at vide, hvad de vælger imellem: Døden
i trafikken eller af sygdomme eller at være ude i haven i snor.

>Ville du være
>tilfreds med at blive bundet i en snor, når du skulle ud?

Jeg har mere hjerne end mine katte.

Derfor behøver -- de fleste -- mennesker ikke at stå bundet i en snor
i haven. De kan endda tage kørekort, færdes i trafikken og beskytte
sig mod sygdomme og gå til lægen. Helt selv.

Det kan katte ikke.

Derfor skal katte behandles anderledes end mennesker.

> [...]
>burde være katteejere. Men det har ikke en dyt at gøre med om de løber frit
>eller ej. Vær sød at lade være med at gøre dette til en diskussion om

Udeløbende katte = uansvarlige katteejere.

Det er min mening. Ikke et oplæg til diskussion.

>Og jeg kan så passende spørge.. Hvordan kan man spærre sine katte inde i en
>lejlighed hele dens liv og høre den sidde i vinduet og skrige for at komme
>ud?

Sikke noget vrøvl.

Katte, der er vokset op i en lejlighed, og som intet aner om at komme
ud, sidder ikke og skriger for at komme ud.