PSU for lille eller defekt.
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-06-04 21:28

Nogen watt kyndige som kan sige om min PSU er blevet for lille eller bare
svag med årene. Min maskine består af flg (har valgt at være detaljeret):

- Soltek SL-75KAV bundkort (VIA KT133A chipsæt)
- AMD XP 2400+
- 3x256MB SD-Ram
- CD-brænder
- Maxtor DiamondMax Plus 9 harddisk (120GB hvis antallet af plader skulle
gøre forskel)
- Radeon 9500 Pro grafikkort (passivt kølet)
- SB Audigy
- 3Com netkort
- 2x 80MM blæsere (1 til CPU, 1 til som kabinet)

Min PSU er en Enermax 300W købt hos studidata, kender umiddelbart ikke dens
styrke i om den kan levere 300W. Købt for par år siden fordi det var en
støjsvag PSU.

Men undren kommer efter jeg engang imellem oplever maskinen fryser eller
genstarter (dog ikke ofte), men kører med Motherboard Monitor som her
forleden, for første gang, startede sine alarmer for at spændingen på -5V
og -12V svingede med mere end 5%.

Så kan nogen sige om det er ved at være på tide for en større PSU eller om
det blot er Winnie som vil reinstalleres.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-04 12:48

Bjarke Andersen skrev:

> Min PSU er en Enermax 300W købt hos studidata, kender umiddelbart
> ikke dens styrke i om den kan levere 300W. Købt for par år siden

Den burde kunne levere varen til dit setup.

> [...]
> som her forleden, for første gang, startede sine alarmer for at
> spændingen på -5V og -12V svingede med mere end 5%.

Hmmm... Prøv at checke elektrolytterne på dit bundkort. Hvis de buler
lidt op i enden, så er det på tide at udskifte dem.

> Så kan nogen sige om det er ved at være på tide for en større PSU
> eller om det blot er Winnie som vil reinstalleres.

Du har vist ikke behov for større PSU og Windows kan ikke bringe
spændingerne i uføre. Det er en hardwaredefekt.

Jesper G. Poulsen