reponse.write link til popup
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 13-06-04 20:28

Hej

Hvordan får jeg dette link til at åbne i et popup der er 500*500, hedder
'download' og ikke har nogen knapper, menuer, statuslinie eller
adresselinie?

Response.Write "<a href='download.asp?fil=" & RS("filnavn") & "'>" &

Har prøvet følgende (inspireret af http://www.html.dk/artikler/00004/):

Response.Write "<a href=''onclick='window.open('download.asp?fil=" &
RS("filnavn") & "', 'download', 'width=500, height=150';')>" &

men det virker ikke.

--
Simon Moore Højer

Man lære så længe man lever
Når man ikke længere lære, lever man ikke mere.

Fra : Casper Bang

Dato : 13-06-04 21:30

> Har prøvet følgende (inspireret af http://www.html.dk/artikler/00004/):
>
> Response.Write "<a href=''onclick='window.open('download.asp?fil=" &
> RS("filnavn") & "', 'download', 'width=500, height=150';')>" &

Prøv med:

Response.Write "<a href=''onclick=""window.open('download.asp?fil=" &
RS("filnavn") & "', 'download', 'width=500, height=150')"">" &

Problemet er at du omkranser både selve href linket med ', og samtidig
bruger dem inde i javascript koden. Ved at bruge "" yderst kommer du uden om
det problem

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 13-06-04 22:11

> Prøv med:
>
> Response.Write "<a href=''onclick=""window.open('download.asp?fil=" &
> RS("filnavn") & "', 'download', 'width=500, height=150')"">" &

Tusind tak det virkede efter hensigten.

> Problemet er at du omkranser både selve href linket med ', og samtidig
> bruger dem inde i javascript koden. Ved at bruge "" yderst kommer du
uden om
> det problem

Bliver tidt forvirret over hvornår man skal bruge " " og hvornår man
skal bruge ' '. Hvad er forskellen, og findes der nogle generelle regler
eller huskeregler som man kan bruge?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-06-04 23:44

Simon Moore Højer skrev:

> Bliver tidt forvirret over hvornår man skal bruge " " og
> hvornår man skal bruge ' '.

Det er ikke så mærkeligt - det er nemlig forskelligt alt efter
sprog og situation.

I asp bruges " til at markere tekster og ' til at markere
kommentarer. Hvis man skal skrive en tekst der indeholder tegnet ",
skal det escapes med endnu et " - se fx eksemplet her:

Response.write "Her er et ""-tegn."

I html er både " og ' gyldige som markører af værdier (dog kun
parvis). Det er altså underordnet om man skriver <span class="foo">
eller <span class='foo'>.

I javascript er begge tegn også gyldige - men der er muligvis
mindre forskelle(?)

Når man kombinerer html og javascript skal man bruge to slags
anførselstegn: <a href="foo" onclick="alert('hej');"> - eller evt.

I sql-sammenhæng er ' markør af tekstværdier, mens " (normalt) ikke
har nogen særlig betydning. Her skal man altså skrive: SELECT foo
FROM bar WHERE baz = 'foobar'. Skriver man sql-sætningerne fra asp-
sider, vil de ofte være indkranset i asp-anførselstegn - men det er
heldigvis ikke noget stort problem, da asp-anførselstegn som nævnt
kun må være ":

strSQL = "SELECT foo FROM bar WHERE baz = 'foobar'"

Forekommer der et sql-anførselstegn i en tekstværdi i sql-sætningen
(fx lastname = 'Mc'Allan') skal det escapes på samme måde som i asp
- det vil sige ved at sætte endnu et tegn af samme slags foran:

strSQL = "SELECT foo FROM bar WHERE baz = 'f''oobar'"

(finder poster med teksten f'oobar)

En god editor kan farvemarkere kode så det er tydeligt om
anførselstegnene matcher hinanden. Det er ganske praktisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen