Indstille NIC til at køre 100mbit, hvordan~
Fra : baal

Dato : 04-05-01 11:19

Hejsa. Jeg har igen brug for lidt hjælp her.

Jeg har et 3Com 3C905B-TX (10/100mbit) NIC i hver af mine PC'er, alle
tilsluttet til en switch.

Men computeren der har installeret linux (mandrake 7.2), kører kun 10mbit
(kan se det på switchens indikator), og hastigheden fra/til denne er typisk
et sted mellem 2-500k/s (hvilket jo ikke engang er fuld 10mbit).

Iflg. netconf bruger kernen modulet 3c59x.

Hvordan indstiller jeg netkortet til 100mbit, og evt. tuner det lidt så det
kommer til at køre 7-9mb/s som normalt ?

mvh Baal

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-01 11:33

baal> Hejsa. Jeg har igen brug for lidt hjælp her. Jeg har et 3Com
baal> 3C905B-TX (10/100mbit) NIC i hver af mine PC'er, alle
baal> tilsluttet til en switch.

baal> Men computeren der har installeret linux (mandrake 7.2), kører
baal> kun 10mbit (kan se det på switchens indikator), og hastigheden
baal> fra/til denne er typisk et sted mellem 2-500k/s (hvilket jo
baal> ikke engang er fuld 10mbit).

baal> Iflg. netconf bruger kernen modulet 3c59x.

baal> Hvordan indstiller jeg netkortet til 100mbit, og evt. tuner det
baal> lidt så det kommer til at køre 7-9mb/s som normalt ?

Jeg tror du har et kabelproblem... jeg har samme netkort i 3
forskellige computere, og de spiller max i 100MBit uden nogen som
helst opsætning... blot kompileret som modul og kastet ind i
kernen... Jeg kan mellem to computere på samme switch overføre omkring
8MB/sek via ftp... Jeg har endda mistænkt at den ene computer ikke kan
køre hurtigere på disken, så det kan muligvis være muligt at trække
mere end 8MB hvis disken kunne følge med.

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : baal

Dato : 04-05-01 11:34

> [...]
> køre hurtigere på disken, så det kan muligvis være muligt at trække
> mere end 8MB hvis disken kunne følge med.

Jeg er ret sikker på det ikke er problemet. Havde Win2k på maskinen indtil
for et par dage siden, hvor det bare kørte :)

mvh baal

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 04-05-01 14:41

In article <9cu0q1$or$1@news.inet.tele.dk>, baal wrote:
> Jeg er ret sikker på det ikke er problemet. Havde Win2k på maskinen indtil
> for et par dage siden, hvor det bare kørte :)

Nu formoder jeg du kxrer med et modul, det er not ala 'options
eth0=0x30' eller nowet i den stil ;) .. jeg er skide fyldstegxrende i
know, ellers i menuconfig kan du tage help pe modulet hvori der se ster
stien til noget net-modul-documentation hvor jeg mener man kan lfse
options til netkort.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-01 14:59

baal> Jeg er ret sikker på det ikke er problemet. Havde Win2k på
baal> maskinen indtil for et par dage siden, hvor det bare kørte :)

Hvilken kerne/modul version køre du med? Jeg har aldrig haft
de problemer som du nævner, de har altid spillet max... måske er det
noget autonegotiation der fejler... giver dmesg ikke noget output?

/Thomas

Fra : baal

Dato : 04-05-01 15:10

> Hvilken kerne/modul version køre du med? Jeg har aldrig haft
> de problemer som du nævner, de har altid spillet max... måske er det
> noget autonegotiation der fejler... giver dmesg ikke noget output?

Jeg prøvede at rykke netkortet til et andet PCI slot. Det "hjalp" idet min
switch nu lyser på 100mbit dioden. Men hastigheden er den samme, ikke en
meter over 700k/s.
Så jeg tror næppe det er driveren / modulet det er galt med. Men hvad kan
det være så?

mvh baal

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-01 19:15

"baal" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>et sted mellem 2-500k/s (hvilket jo ikke engang er fuld 10mbit).
>
>Iflg. netconf bruger kernen modulet 3c59x.

Der findes et modul til 3c905B. Det hedder 3c90x, men er ikke med i
alle distributioner. I RedHat kom det først med i 6.2.

RH6.1 forsøger ligesom din Mandrake at bruge 3c59x, men jeg har haft
store problemer med hyppige, små udfald af 1-2 sekunders varighed. Ret
generende, når man arbejder over telnet. Efter jeg installerede
3c90x-modulet, forsvandt problemerne øjeblikkeligt.

Du kan prøve, om det samme hjælper for dig. Hvis du ikke kan finde
modulet, har jeg en diskette med kildekoden liggende på arbejde. (Jeg
tror faktisk, den fulgte med kortet, så måske har du den også selv.)

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-05-01 19:54

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> modulet, har jeg en diskette med kildekoden liggende på arbejde. (Jeg
> tror faktisk, den fulgte med kortet, så måske har du den også selv.)

Eller også kan man hapse 3c59x.c fra 2.2.19 og kompilere den. Det
virker faktisk.

http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/

specifikt:

http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/3c59x.c-2.2.19pre11.gz

(Jeg tror ikke den er anderledes i 2.2.19final).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : baal

Dato : 04-05-01 20:18

Ja, det kunne da godt tyde på det var modulet den var gal med. Jeg prøver en
af de drivere.

Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som jeg
kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?

tak for hjælpen! :)

mvh baal

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-01 21:22

"baal" <no@mail.com> wrote:

>Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som jeg
>kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?

Putter dem i det bibliotek, hvor du har de øvrige moduler. Det er nok
noget i retning af /lib/modules/<din.kerne-version>/net/.

Hvis du vælger det modul, jeg omtalte, skal du nok også have rettet en
linie i din /etc/conf.modules, så den peger på det rigtige modul.

....og så ville jeg nok vælge at genstarte maskinen og lade være med at
fortælle nogen om det.

Jeg har forresten i mellemtiden ledt lidt, og fandt 3Coms 3c90x-modul
incl. kompilerings- og installationsvejledning på
http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/linuxdownload.htm

Så har du da lidt at vælge mellem.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-05-01 21:38

"baal" <no@mail.com> writes:

> [...]
>
> Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som jeg
> kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?

Der er garanteret en nemmere metode, men jeg udpakkede
kerne-kildeteksten fra rpm, indsatte den ny .c fil i stedet for den
gamle,

make xconfig
make dep
make
make modules
make modules_install

....eller noget derhenad. (Det kringlede var at sikre sig at compileren
fik de rette argumenter.)

Fra : baal

Dato : 05-05-01 21:05

Jeg har nu sidet hele dagen og leget med netkortet, fik prøvet både 3coms
officielle driver, samt de to andre nævnte. Jeg fik dem find kompileret, og
installeret, de loader uden fejl, men der er slet ingen forbindelse til/fra
maskinen.
Kan i evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver med ?

mvh baal

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-05-01 21:19

baal> Jeg har nu sidet hele dagen og leget med netkortet, fik prøvet
baal> både 3coms officielle driver, samt de to andre nævnte. Jeg fik
baal> dem find kompileret, og installeret, de loader uden fejl, men
baal> der er slet ingen forbindelse til/fra maskinen. Kan i
baal> evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver
baal> med ?

Jeg har længe kørt med standard kerner og 3c905B TX netkort og de
spiller max alle sammen. Mine distributioner er:

Debian potato
Debian woody
Redhat 6.0

Kernerne er:
2.2.12
2.2.16
2.2.18
2.2.19
2.4.0
2.4.1
2.4.3

De køre alle sammen 100Mbit fuld duplex, uden at jeg har skal lave
krumspring.

Jeg vil stadig holde på at du har et kabel problem... jeg har selv
observeret at en leder eller to havde løsnet sig i et patchkabel
pga. lidt for hård håndtering... så jeg crimpede blot et nyt stik på
og så kørte det igen.

Desværre er det lidt svært at fejlfinde sådanne kabler hvis ikke man
har korrekt udstyr... men en gennemgangstester kan godt bruges med
lidt fingersnilde.

Hvordan lyser dioderne på selve netkortet?

/Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-05-01 00:55

"baal" <no@mail.com> wrote:

>Kan i evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver med ?

Jeg har en korrektion. Det er 900B-kort - ikke 905B - jeg har haft
problemer med. Så det er ikke sikkert, du kan bruge mine erfaringer
til noget som helst.

Der er som tidligere nævnt en 3c90x med i RedHat 6.2. Jeg har dog med
flere maskiner haft lidt problemer med netværk på 6.2 uanset netkort,
men disse problemer er forsvundet fuldstændigt efter en opgradering af
kernen til 2.2.16. Jeg har en mailserver med 50 brugere, som kører den
kombination. Sidst jeg checkede, var der løbet 1,5 GB gennem den, og
der har overhovedet ikke været problemer.

Det vil dog sikkert føles som et tilbageskridt at gå til RH6.2.

Jeg har lige installeret den Mandrake 8.0, som jeg skrev om i en anden
tråd. Den ser umiddelbart ud til at køre fint med et 900B, men jeg har
heller ikke haft noget netværkstrafik af betydning endnu. Jeg er ikke
engang klar over, om den bruger 3c90x eller 3c59x, og da den ligger på
en harddisk, som er pillet fra, kan jeg ikke lige checke.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-05-01 01:16

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]

P.S.
Gider du ikke skære lidt i dine citater - og så i øvrigt svare _under_
det, du citerer? Vi er en del, som læser news rasende hurtigt, og vi
falder ud af rytmen, når der dukker fejlformaterede indlæg op midt i
det hele.

Fra : baal

Dato : 06-05-01 07:22

> [...]
> det, du citerer? Vi er en del, som læser news rasende hurtigt, og vi
> falder ud af rytmen, når der dukker fejlformaterede indlæg op midt i

Hehe, jo jeg prøver at huske på det