Kvalitet af IP-telefoni i forbindelse med ~
Fra : Mads

Dato : 13-06-04 15:15

Hej

Vi skal i forbindelse med et udviklingsprojekt bruge nogle ekstra linier til
nogle modems der skal ringe op og modtage opkald.
Vi har dog ikke flere linier ind i huset. Så vi overvejer at købe nogle
analog-til-SIP konvertere og sætte vores modems til dem.
Men er kvaliteten god nok?
Vi vil udelukkende foretage opkald indenfor Danmark.

Hilsen
Mads

Fra : Pongo

Dato : 13-06-04 15:57

Mads wrote:
> [...]
> Men er kvaliteten god nok?
> Vi vil udelukkende foretage opkald indenfor Danmark.

Hvis jeg forstår det rigtigt, så har i en bredbåndsforbindelse, som I
gerne vil udnytte til dial-up forbindelser. Det burde sådan set nok
kunne lade sig gøre. Det afhænger dog en del af hvor megen båndbredde
der er til rådighed mellem jer og den gateway i benytter mod
telefonnettet. Med det rette codec og tilstrækkelig båndbredde kan man
vel godt lave en sådan modem-forbindelse over IP. Det er jo faktisk det
man gør, hvis man sender en fax vhja en sådan ATA-box.
/Klaus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-06-04 16:03

"Mads" <mads@iname.com> wrote in news:cahncv$12tc$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> Men er kvaliteten god nok?
> Vi vil udelukkende foretage opkald indenfor Danmark.

Rent teoretisk skulle det virke, hvis der anvendes et codec uden
kompression - men om de danske VOiP udbydere (telefin/musimi/andre)
understøtter det er nok tvivlsomt. Men prøv at spørge dem.

mvh/lars

Fra : Christen Fihl

Dato : 13-06-04 17:45

G711 er ikke komprimeret. Og det er muligt hos bl.a. http://musimi.dk

G711 er 8KByte = 64KBit per sekund, det samme som en ISDN telefon
benytter.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-06-04 17:59

Hej

Lars Knudsen <lkn@dangaard.dk> wrote:

>Rent teoretisk skulle det virke, hvis der anvendes et codec uden
>kompression - men om de danske VOiP udbydere (telefin/musimi/andre)
>understøtter det er nok tvivlsomt. Men prøv at spørge dem.

Jeg benytter Musimi, og dér er der ingen problemer i at benytte Telefax
inden for DK, (Benyt ULAW/ALAW codec) har også lavet et par test med
modem, og det fungerede også rimeligt. - Dog påståes det at man ikke kan
benytte det til udlandet, har ikke haft behov for at afprøve den
mulighed, men, det er jo også urelevant når det kun er inden for DK i
skal bruge det.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : Soren (News)

Dato : 14-06-04 06:59

Ole Rasmussen <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> writes:

> [...]
> benytte det til udlandet, har ikke haft behov for at afprøve den
> mulighed, men, det er jo også urelevant når det kun er inden for DK i
[snip]

Ja, du skal vaere opmaerksom paa at hvis du vil bruge data-telefoni (som
f.eks. fax) til udlandet over ip-telefoni med Musimi, saa er det nok
en god ide at vaelge '*' prefix (for kvalitets route). De andre router
kan paa vejen til destinationen vaere translated til andre codecs, og
saa vil det ikke virke.

Nogle destinationer har i deres infrastruktur allerede komprimerede
samtaler (f.eks. steder i Indien), hvorfor FAX/Modem nok aldrig vil
komme til at fungere dertil

Mvh,

--
___
Soren / o\

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 13-06-04 18:15

Hej Mads

Jeg har lige testet det.

En laptop med indbygget modem, og gennem en grandstream ATA-286 med G711
Ulaw/Alaw codecs er der ingen problemer.

/Hans-Henrik Andresen
www.telefin.dk