Tæger..
Fra : ° Jane °

Dato : 13-06-04 14:36

....eller hvordan man nu staver det...

Min søde Niels kommer ofte hjem med tæger.

Jeg plejer så vidt muligt at nulre dem af med madolie, men i dag har jeg
lige fjernet en mega stor én, hvor hovedet blev siddende inde, trods lang
tids nulren.

Jeg ringede til dyrlægen og spurgte hvad der skete ved det, hvor jeg fik
svaret at intet sker ved det, da huden udstøder hovedet efter lidt tid.

Hvorfor hører jeg så af andre, at det er MEGET vigtigt at hovedet kommer med
ud?

Og hvad kan jeg gøre bedre for at få det med, da han ofte kommer ind med en
tæge eller to på sig? Hvad gør i andre, hvis jeres kat har en tæge?

Mvh Jane

Fra : M&M

Dato : 13-06-04 14:45

<klip Hvad gør i andre, hvis jeres kat har en tæge?

> Mvh Jane
</klip>

Hej Jane

Jeg hiver den af i ét snuptag, så den ikke når at vide hvad der skete og
dermed ikke kan nå at holde sig fast *heheheeee*
Jeg bruger ikke tægetang, olie eller andet...hurtighed er midlet hér, og det
virker hver gang!

Hilsen Miver og Mulles mor Heidi

http://hei.homepage.dk

Fra : Larson

Dato : 13-06-04 16:43

Hej Jane.
"° Jane °" <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ringede til dyrlægen og spurgte hvad der skete ved det, hvor jeg fik
> svaret at intet sker ved det, da huden udstøder hovedet efter lidt tid.

Det gør den nemlig.Det er også sket for mig(der hiver dem af ved at tage fat
om hovedet på den).Det er ´gået galt et par gange,men nu der er intet at se
de steder mere.Huden er fin og glat,og katten har det godt.

> Hvorfor hører jeg så af andre, at det er MEGET vigtigt at hovedet kommer
med
> ud?

Det er igvertfald vigtigt for at undgå betændelse,
men som sagt,det er noget huden selv lapper

> Og hvad kan jeg gøre bedre for at få det med, da han ofte kommer ind med
en
> tæge eller to på sig? Hvad gør i andre, hvis jeres kat har en tæge?

Du skal have fat i den lille sorte del af tægen,som er selve tægen,og hive
hurtigt og med kraft.Hvis du kun får fat i bagdelen,knækker den,og
presto,mulig betændelse.

Mvh Larson
"One thing is for sure.When Cliff Richard wrote Wired For Sound,no way was
he sitting on a clean toilet."

Fra : Larson

Dato : 13-06-04 16:58

I wrote

> med
>
> Det er igvertfald vigtigt for at undgå betændelse,
> men som sagt,det er noget huden selv lapper

Der er jo selvfølgelig borelia,men der kan man vist ikke gøre andet end at
være påpasselig med at få tægen af så tidligt som muligt,da jeg mener at
bakterien kommer ud i blodet med tægens spyt efter 2 dage(?)
Så derfor,gå din kat igennem for tæger hver dag,er mit råd.Så kan du tage
dem i opløbet,før de har siddet for længe.

Mvh Larson

Fra : Kari Eiffert

Dato : 13-06-04 18:33

> Og hvad kan jeg gøre bedre for at få det med, da han ofte kommer ind med
en
> tæge eller to på sig? Hvad gør i andre, hvis jeres kat har en tæge?
>
> Mvh Jane

Hej.

Jeg tager en pincet, og tager fate helt nede på hovedet. Så drejer jeg
pincetten rundt, og til sidst slipper tægen helt af sig selv. Det har virket
hver eneste gang indtil nu

mvh Kari

Fra : CC

Dato : 13-06-04 20:20

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> en

Vi har egentlig altid taget dem med fingrene og revet dem ud med et snubtag,
hvilket også er gået fint, bortset fra, at der altid smuttede
en tot kattehår med (især når det var mine store fingre ). Så faldt vi
over en genial lille opfindelse hos vores dyrlæge fornylig. Det er 2 små
plastictænger som man holder tægens hoved fast med og drejer indtil tægen
slipper. Produktet hedder O'Tom link: www.otom.com.

mvh
Claus

Fra : Doris

Dato : 13-06-04 22:31

Ja, Jeg elsker også de stænger, bruger dem altid.

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 14-06-04 09:13

En tæge-tang kan købes for omkring kr. 50 - den snupper tæger med ud hver
gang - også med hovedet.

Det med olie og margarine er ikke godt. Det er bl.a. noget med pelsen og
huden på en kat, der vist ikke har godt af det.

Var noget min kæreste engang sagde - hun går jo også op i de katte og har
læst biologi. Hun er ikke hjemme pt. så kan ikke lige forhøre mig af.

Så brug en tang - den virker hver gang.

Men ellers også få den givet en tæge/flåt kur, så de er en smule beskyttet.
Dem hvor man sprøjter dem i nakken er effektive - men intet er 100 %.

Mvh

Jakob

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 14-06-04 09:38

Hej igen

Olien kan få en tæge til at kaste op - mens den sidder inde i katten. Har
tægen borelia, så vil den via opkastet overføre denne bakterie til katten.

Og så har man jo desværre problemet.

Så frem med tægetangen

Mvh

Jakob

Fra : Tiks

Dato : 14-06-04 10:34

Først: Det er skovflåter, man får på sig; tæger er noget helt andet.

Dernæst er det rigtigt, som nogen har skrevet, at det er pga. sygdomsfare,
at det er vigtigt at flåten fjernes inden for det første døgn. Dette skyldes
at en del flåter er bærere af en bakterie, der kan give borreliose, og disse
bakterier er ca. et døgn om at vandre fra flåtens tarm til bidstedet.

Når man fjerner flåten, må man ikke klemme om bagkroppen, da man derved kan
tømme dens maveindhold over i den bidte person, men ellers er det nemmeste
nok at bruge en pincet (hvor man altså kun tager fat helt nede om hovedet)
eller en speciel flåt-tang. Grunden til at man ikke skal bruge alle mulige
husråd med margerine, vaseline, at dreje flåten rundt og lignende, er også
at man her risikerer at flåten tømmer sit maveindhold.
Bliver hovedet eller munddele siddende er det ikke så alvorligt, det svarer
til at man får en splint. Det kan give anledning til lokal betændelse, der
naturligvis så skal behandles, men oftest sker der ikke noget. Det vigtigste
er altså at få fjernet resten af kroppen inden de 24 timer.

Udover borreliose kan flåter være smittebærere af endnu en sygdom, forkortet
TBE. Denne sygdom er en virus, og kan dermed smitte så snart flåten har bidt
sig fast - men er indtil videre kun udbredt på Bornholm.

Er man inficeret med borreliose vil man se en rød plet omkring stedet hvor
flåten sad. Plettet vil blive gradvist større og midten vil blive bleg.
Dette vil typisk ses fra en til fire uger efter biddet og sker dette skal
man kontakte læge/dyrlæge hvorefter der kan behandles med antibiotika.

På min egen kat bruger jeg en pincet, når jeg opdager en flåt, og desuden
bruger jeg Frontlines Pour-on Vet, der også dræber flåter, såvel som andet
utøj.

Venlig hilsen
Tine

Fra : Trine

Dato : 14-06-04 22:24

Jeg ville lige høre.. hvad farve er en flået??
Ja ja jeg ved det godt et dumt spørgsmål

Det er fordi sidste år da mine katte kom ud for første gang kom de hjem med
flåter der var grå/sorte
og i år er de røde, jeg går ud fra at det er det samme... de suger sig i
hvertilfald godt fast på kattene.

Trine

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 14-06-04 22:39

> [...]
> flåter der var grå/sorte
> og i år er de røde, jeg går ud fra at det er det samme... de suger sig i

Hej Trine

En skovflåt er, når den kravler på dyrene, sort, lille og ækel!
Efterhånden som den fyldes med blod udvider den sig og bliver til en
stor rød/brunlig ækel ting med et sort hovede og sorte ben!

Her i huset får kattene loppemiddel i nakken og det holder skovflåterne
væk selvom vi bor i et område med meget græs og marker! Skulle de være
så uheldige at få en på sig alligevel, så drypper jeg dem en ekstra gang
i nakken og de er væk efter nogen timer - flåten dør og falder af!

Mine katte har ikke været ude i lang tid efterhånden, men jeg har hørt
at antallet af flåter i år skulle være meget højt - andre der har hørt
noget om det?

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
www.nania.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-06-04 08:29

On Mon, 14 Jun 2004 23:39:09 +0200, Annemette Engell Hansen
<therealnaniaKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

>Mine katte har ikke været ude i lang tid efterhånden, men jeg har hørt
>at antallet af flåter i år skulle være meget højt - andre der har hørt
>noget om det?

Det ved jeg ikke noget om, men mine kommer i hvert fald næsten dagligt
hjem med flåter. Nogle dage kan de have reddetsig 4-5 stykker, og de
bliver ellers også behandlet med loppemiddel i nakken, men det er
åbenbart ikke nok.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Larson

Dato : 15-06-04 05:44

"Trine" <trine@REMOVEramskov.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> flåter der var grå/sorte
> og i år er de røde, jeg går ud fra at det er det samme... de suger sig i

I må endelig give mig hug,hvis dette er forkert,men skifter farven ikke alt
efter hvor længe den har siddet på værten?
En fyldt tæge er grå/sort,men hvis man går bare 2-3 dage tilbage af dens tid
på værten,vil den være mindre(selvfølgelig:)) men med en rødlig bagkrop.
Sådan mener jeg det er.(?)

Glem ikke at tægen før den suger blod blot er en lillebitte bille på
størrelse med et nålehovede.

Hygge

Fra : Trine

Dato : 15-06-04 11:05

Hej igen
Jeg har oplevet at den kravlede i pelsen og jeg nåede at få den væk.. der
var den tyk, fed og rød, kan den godt suge sig fast og så bagefter gå vidre
til det næste sted? eller bliver den der hvor den har sat sig første gang??

Hilsen Trine

Fra : Allan

Dato : 15-06-04 11:15

> [...]
vidre
> til det næste sted? eller bliver den der hvor den har sat sig første

Hej Trine

Så har det nok ikke været en flåt.

Mine katte henter mange underlige dyr med ind, i pelsen,
Når de har været ude i haven.

Snegle, edderkopper, og alt hvad der lige kan hænge fast i pelsen.

Mvh Allan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-06-04 11:26

> Så har det nok ikke været en flåt.

Sådan ser en flåt ud
http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_maj_2004/Flaater_maj_2004/flaater_maj_2004.html

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Trine

Dato : 15-06-04 17:39

Nu har jeg fået læst lidt på netdyredoktor, og det jeg kom frem til er at
det var en flået der havde "spist" en masse blod og havde givet slip på
katten, som jeg så viftede væk, så ved jeg da det til en anden gang, det er
nu meget rart at vide.

Trine

Fra : diana

Dato : 15-06-04 12:43

"Tiks" <prehn@kmk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> Først: Det er skovflåter, man får på sig; tæger er noget helt andet.

> Venlig hilsen
> Tine

hej

Der er både flåter og tæger....
men det er dog kun flåten der kan overføre bakterien Borrelia burgdoferi.
se venligst denne side:

http://home19.inet.tele.dk/holstebroloeveapotek/Gode_raad/Taeger/taeger_flaat.htm

fra Diana

Fra : Tiks

Dato : 15-06-04 13:16

"diana" wrote
> Der er både flåter og tæger....
> men det er dog kun flåten der kan overføre bakterien Borrelia burgdoferi.

Det er korrekt, der er findes både flåter og tæger. Men de dyr, der menes
her, der altså bider sig fast på katte (og selvfølgelig andre dyr og
mennesker) er flåter.

Tæger er større, ligner biller (er dog ikke biller) og gør ikke mennesker
noget. De lever af planter eller blod fra larver og andre insekter - som der
også står på siden, du henviser til.

Tine

Fra : diana

Dato : 16-06-04 07:29

> [...]
> noget. De lever af planter eller blod fra larver og andre insekter - som

hej

ok lige den sætning overså jeg.. min fejl

diana