e-bog-læser
Fra : Desilva

Dato : 13-06-04 11:20

Hvad er egentlig situationen indenfor apperater til læsning af e-bøger?
Sidst jeg læste en anmeldelse af sådanne enheder, var de ikke ret gode. Det
er så også 12+ måneder siden, og der må være sket noget siden.

Jeg har sjovt nok ikke været i stand til at finde nogen videre omtale af
tidens læsere. De er til salg her og der, men sælgerne er selvsagt meget
positive.

Er der nogen her der ved hvordan markedet er nu, og evt. kan linke til
yderligere information?
Hvad er egentlig standarden for dem.. kan de læse almindelige dokumenter som
pdf?

Fra : hjh

Dato : 13-06-04 12:13

Rocket e-book var en af de eneste dedikerede læsere. Firmaet der købte dem
(mener det var gemstar) lukkede formatet, så man i de nye modeller kun kunne
læse bøger specielt formateret til læseren. Brugeren kunne selvfølgelig ikke
selv lave bøgerne (suk) men købe dem til vilde overpriser i producentens
egen butik. Det holdte i et par års tid, så var den ide og det produkt slået
ihjel. Men det var iøvrigt en god dims, det var det. Her i Århus kunne man
låne dem på bibliotekerne. Udvalget af bøger var dog latterligt lille pga.
at Gyldendal men næb og kløer kæmpede imod en videre udbredelse af
elektroniske tekster.

Der findes hvis stadig nogle koreanske kloner.

Selv bruger jeg en gammel palm med s/h skærm og kun 2mb ram og den kan læse
det meste, undtagen *.lit-filer. Grafik sutter pga skærmstørrelsen, men til
tekst er den fino fino. Størrelsen på fonten kan skrues op og der er baglys
så man kan læse om natten etc. Det er egentlig ok. Største tilvænning er nok
at de bøger jeg læser nu om dage ikke er på 2-500 sider men 3-8000 sider

Hvis du skal have en der kan det hele så køb en laptop eller en af de der
nye tablet-pc'ere. Ellers er en af de nyere pda'er fuldt ud tilstrækkeligt.

mvh

hjh

Fra : Desilva

Dato : 13-06-04 17:18

> [...]
> elektroniske tekster.
>
> Der findes hvis stadig nogle koreanske kloner.

Ireterende, når en god ide opkøbes og drejes ind på noget pjat der ikke er
anvendeligt.

> [...]

> Hvis du skal have en der kan det hele så køb en laptop eller en af de der
> nye tablet-pc'ere. Ellers er en af de nyere pda'er fuldt ud

Jeg synes da en pda er lidt vel lille. Skærmen er jo langt fra så stor som
en side i de fleste bøger. Man vil derfor skule scrolle hele tiden, eller
gøre skriften mindre, hvilket nedsætter læsebarheden. Jeg har i hvert fald
ikke set en pda til fornuftig pris som ikke var for lille...?

En tablet kunne måske.... vil bare mene at en dedikeret reader er bedre. den
skal bare have lager og kunne dekode forskellige formater. resten af
indsatsen kunne gå til at lave en rigtig god s/h skærm

Fra : hjh

Dato : 13-06-04 18:28

> [...]
> gøre skriften mindre, hvilket nedsætter læsebarheden. Jeg har i hvert fald
> ikke set en pda til fornuftig pris som ikke var for lille...?

En tekst formatteret til palms e-book format *.pdb tilpasser sig den valgte
skrifttypestørrelse. Dvs. ikke noget med at scrolle, du skal kun "bladre"
(dvs benytte de to funktionstaster i bunder af pda'en til at bladre frem og
tilbage). Hvis du f.eks. bruger største skrifttype (som er absolut god ved
øjnene) skal du "bladre" en 3-5000 gange i løbet af en god bog, mindre hvis
du bruger en mindre skrifttype. Det lyder af meget, men det glemmer du
hurtigt. Det samme med rene tekstfiler og hvis jeg husker korrekt så også
med doc-filer. Men selv pdf-filer er ok, heller ikke noget med at scrolle,
men jeg husker at der er lidt med den måde den kapper siderne i bunden...
sålænge vi bare snakker tekst og ikke grafik så er en pda et godt valg.

En pda har den fordel at den ikke fylder ret meget. Når jeg engang imellem
kører i bus på arbejde så har jeg den med. Og jeg kan stå op i en overfyldt
bus og læse. Holder fast med den ene hånd og bladrer med den anden. På
ferier kan jeg stadig have 10-20 bøger med i et fornuftigt format. Og så
koster en brugt ikke mere end at jeg altid kan have en backup liggende.

http://www.franklin.com/ebookman/ er et eksempel på en pda der er mere
tilpasset e-bøger (større skærm f.ex) uden dog at miste præget af at være en
pda. På de nye burde det vel egentlig også være muligt at få læst teksterne
op med talesyntese... hmm, det skal jeg vist lige have undersøgt

> [...]
> skal bare have lager og kunne dekode forskellige formater. resten af
> indsatsen kunne gå til at lave en rigtig god s/h skærm

Jeg glemte at skrive før, at der er ved at ske en hel masse. Tjek sonys nye
e-ink baserede læser http://www.eink.com/news/releases/pr70.html , utrolig
skarp tekst, lavt energi forbrug. Der er en række konkurrerende teknologier
på vej magic-ink og hvad det altsammen hedder, der lover analog kvalitet og
digital funktionalitet. Så indtil videre så nøjs jeg selv med en pda. Større
ting kan læses på en bærbar.

mvh

hjh

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-06-04 14:53

Desilva skrev bl.a:

> Hvad er egentlig situationen indenfor apperater til læsning af
> e-bøger?

Jeg ved det ikke, men jeg har i en årrække læst ebøger på min Palm, nu en
Palm m515. Man kan konvertere stort set enhver tekst til et format som
PalmOS platformen kan håndtere. Man kan finde en masse gratis bøger og andre
tekster lovligt på nettet. Man kan også låne ebøger
http://www.elib.se/library/default.asp?lib=27 Jeg har købt en del på
http://www.ereader.com/ Hvis man køber et FlashRAM kort til sin Palm eller
PocketPC, kan man have et helt bibliotek på sin PDA. For tiden har jeg
omkring 30 skønlitterære bøger + nogle digre leksikons på min Palm og har
plads til 100 mere på mit 128 MB SDkort. Personligt syntes jeg at en PDA er
det ultimative læseværktøj, hvis det ikke skal fylde så meget.

--
Mvh.

Karsten Jensen

...ved svar pr email, fjern "123".