Kat sammen med andre dyr...
Fra : Søren Aa. Møller

Dato : 13-06-04 00:01

Hejsa,

Min kæreste og jeg har gennem nogen tid overvejet at anskaffe os en kat -
men vi går dog lidt og tænker på, hvor meget man kan træne en kat mod dens
instinkter...

Ser i - vi har et jordegern (http://www.yocal.dk/shortlink/link.asp?id=75)
og han løber frit rundt når vi er hjemme. Det er en lille godbid for en
kat - men tror i man kan lære katten at den skal holde fingrene fra ham?

I tankerne har vi en norsk skovkat - og de skulle jo eftersigende være
rolige af temperament - meeeen... Den ser nu lækker ud, sådan et lille
jordegern

// Søren

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-06-04 07:54

Hej Søren

Jeg ville ikke turde satse på det, kattes jagtinstinkt er veludviklet og
jordegern, mus og hamstere har en størrelse der er meget fristende for en
kat. Jeg har selv haft nogle af de smådyr sammen med katte, men kattene
blev altid lukket af rummet når de små skulle ud af
buret, du ved "better safe, than sorry"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 09:57

"Marianne Hellemose" <hellemose.som3@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marianne og i andre !

Lige et ekstra spørgsmål i forbindelse med katte og andre dyr.
Hvad med katte og marsvin ?
Vi er lige flyttet på nedlagt landbrug og planlægger, at skaffe et par
killinger snart.

Vi har en boks, hvor der går 2 kaniner i den ene halvdel og 2 marsvin (
stadig unger ) i den anden halvdel.
Kan killingerne lærer, at acceptere dem, hvis vi lader dem møde hinanden (
under opsyn selvfølgelig ) eller er det en dårlig ide ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-06-04 13:03

Jeg har kun personlig erfaring med kaniner sammen med katte og det gik
glimrende, marsvin og kaniner er lidt større dyr og jeg tror at med lidt
tålmodighed kan det sagtens lade sig gøre, hvis man holder dem under opsyn
til man har "luret" katten af, om den ser det som en stor "snack" eller en
sjov legekammerat.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 19:23

> [...]
> til man har "luret" katten af, om den ser det som en stor "snack" eller

Vi prøver og lade dem hilse på hinanden, når den tid kommer.
Det er nu rarest, når dyrene kan sammen og er søde ved hinanden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 21:22

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Vi prøver og lade dem hilse på hinanden, når den tid kommer.
> Det er nu rarest, når dyrene kan sammen og er søde ved hinanden.

Tiden er nu kommet og.....

Katte - marsvin og katte - kaniner har nu hilst på hinanden. Der har været
en nysgerrig snusen fra begge sider og marsvinene vil gerne rende efter ( og
putte hos ) både kat og kaniner, men killingerne har pænt lade dem snuse og
der har ikke været kløer involveret, bare en forsigtig og høflig snusen
tilbage.

Vores hund kom til, at komme med et stort glad bjæf, den første dag, hvilket
gjorde Piper lidt skeptisk, men det er hun vidst kommet sig over igen. Buffy
er flink og lader killingerne lege med hendes tyggeben. Hun sidder høfligt
og venter til de er færdige.

Alt i alt, så går det hele jo rigtig godt, imellem dem allesammen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Per Riber

Dato : 13-06-04 10:09

Sun, 13 Jun 2004 01:00:41 +0200 skrev "Søren Aa. Møller"
<yocal@60696867.dk>:

> [...]
>og han løber frit rundt når vi er hjemme. Det er en lille godbid for en
>kat - men tror i man kan lære katten at den skal holde fingrene fra ham?

Vi har nogle erfaringer med katte og undulater (altid i
bur), og kattene sad konstant på lur udenfor og ovenpå buret
for at redde sig en godbid. På trods af utallige
irettesættelser fra os

Vi tror derfor ikke på, at det går at have et jordegern til
at løbe frit rundt sammen med en kat.

Det er vist for farligt for jordegernet

Venlig hilsen
Carina og Per

Fra : maz

Dato : 13-06-04 17:31

Søren Aa. Møller wrote:
> Min kæreste og jeg har gennem nogen tid overvejet at anskaffe os en
> kat - men vi går dog lidt og tænker på, hvor meget man kan træne en
> kat mod dens instinkter...
Det kan man stort set ikke, hvis det skal være dyreværnsmæssigt
forsvarligt - og det skal det.

> [...]
> rundt når vi er hjemme. Det er en lille godbid for en kat - men tror
> i man kan lære katten at den skal holde fingrene fra ham?
Han ser sød ud - jeres lille jordegern :)
Nej, det skal du ikke regne med at kunne. En killing ville muligvis ikke
gøre den noget, og nogle killinger er usikre i deres bevægelser det første ½
års tid, så jordegernet måske ville slippe med livet i behold. Men I ville
ikke kunne lade en kat og et jordegern være alene hjemme.

> I tankerne har vi en norsk skovkat - og de skulle jo eftersigende være
> rolige af temperament - meeeen... Den ser nu lækker ud, sådan et lille
> jordegern
Uhmm.. ;) For en kat er det jo lige guf! Og et jordegern bevæger sig jo en
del, hvilket katte elsker (levende "legetøj")! Men I kan jo forsøge.. Katte
er individuelle og en killing kan måske lære fra starten, at jordegernet
ikke er legetøj. Vælg i så fald en opdrætter,der har f.eks. marsvin eller
lignende også. Men så bør I sikre jer returneringsret på killingen, hvis det
ikke går.. (selvom det altså ikke er optimalt for killingen)... Jeg vil dog
mene, at chancerne for succes er små ..

/M