Microsoft TV/Video Connection
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 20:41

Greetings!

Der er dukket en Microsoft TV/Video Connection op. Jeg har en mistanke
om at den er kommet sammen med installationen af mit webcam. Den har
dog aldrig været der ved tidligere installationer af dette webcam.

Problemet er at den har sat sig groft på TCP/IP-stakken, således at det
er dennes IP-adresse og ikke netkortets IP-adresse som maskinens
programmer binder sig til.

Hvordan slipper jeg af med den?

OS: Win 2000 Pro

XFUT:dk.edb.system.ms-windows

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 12-06-04 20:53

> [...]
> om at den er kommet sammen med installationen af mit webcam. Den har
> dog aldrig været der ved tidligere installationer af dette webcam.

Måske har du for nylig installeret Office XP... ?

> Problemet er at den har sat sig groft på TCP/IP-stakken, således at det
> er dennes IP-adresse og ikke netkortets IP-adresse som maskinens
> programmer binder sig til. Hvordan slipper jeg af med den?

Du går glad til /denne computer/ og de-aktiverer dyret i 'enhedshåndtering'.

Mvh John

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 21:10

John skrev:

> Måske har du for nylig installeret Office XP... ?

Negativ.

> Du går glad til /denne computer/ og de-aktiverer dyret i
> 'enhedshåndtering'.

Den er der ikke. Det er software, ikke hardware. Og jeg kan ikke få lov
til at disable interfacet.

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 12-06-04 21:27

> Negativ.

> Den er der ikke. Det er software, ikke hardware. Og jeg kan ikke få lov
> til at disable interfacet.

Ooops Jesper... (kender ikke så meget til win2k, jeg kører win98-2, og der
kan man det altsammen!)...... prøv at finde den.. måske i 'netværk'?

John

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-06-04 09:52

John skrev:

> og der kan man det altsammen!)...... prøv at finde den.. måske i
> 'netværk'?

Den _er_ i "netværk" (et ekstra netværksinterface), men det kan ikke
afinstalleres eller disables.

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 13-06-04 11:49

> Den _er_ i "netværk" (et ekstra netværksinterface), men det kan ikke
> afinstalleres eller disables.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

Hej Jesper!

Jeg har nu kigget på en (engelsk) winXP, der vistnok er næsten lig win2k.
Gik til /denne computer/properties/hardware/device manager/ (expand)
/network adapters/ (højreklik) 'Microsoft TV/Video Connection',
/properties/general/.

Der fremkom så et 'rullegardin' hvor man kan 'disable'.

Håber det hjælper, men frygter jo, du allerede har prøvet.

Lidt læsestof:
http://www.google.com/search?q="Microsoft%20TV/Video%20Connection"

Mvh John

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-06-04 16:23

John skrev:

> Håber det hjælper, men frygter jo, du allerede har prøvet.

Det er der _ikke_. Det figurerer kun under netværksinstillingerne -
ikke under hardware (da der ikke er tale om hardware).

> Lidt læsestof:
> http://www.google.com/search?q="Microsoft%20TV/Video%20Connection"

Som alle beskriver hvordan man får det til at virke :-/

Nu har jeg "de-vinget" alle protokollerne fra interfacet. Det er der
stadig, men det er ikke længere aktivt.

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 13-06-04 17:13

> Det er der _ikke_. Det figurerer kun under netværksinstillingerne -
> ikke under hardware (da der ikke er tale om hardware).

Mnjae... det er vel softwaren til en hardware, som (heller) ikke findes på
din puter. Mener den dukkede op på min, da jeg skiftede fra Office 2k til
xp, måske efter en update. Web cam'et har været der hele tiden.

> Nu har jeg "de-vinget" alle protokollerne fra interfacet. Det er der
> stadig, men det er ikke længere aktivt.

- og det løste vel så omsider dit aktuelle problem. På min 'puter hygger
den sig med et flot rødt kryds (de-aktiveret) under 'enhedshåndtering'. Hvad
benyttes i øvrigt Mac-adressen til?

Mvh John

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-06-04 19:38

John skrev:

> Mnjae... det er vel softwaren til en hardware, som (heller) ikke

Der er ikke noget hardware. Det kan sammenlignes med et virtuel
CDROM-drev. Spørgsmålet er blot hvorfor jeg pludseligt skal trækkes med
det skidt.

> findes på din puter. Mener den dukkede op på min, da jeg skiftede fra
> Office 2k til xp, måske efter en update. Web cam'et har været der
> hele tiden.

Jeg har aldrig haft andet end OpenOffice.Org

> - og det løste vel så omsider dit aktuelle problem. På min 'puter

Ja, til dels. Softwaren er der jo stadig... :-/

> 'enhedshåndtering'. Hvad benyttes i øvrigt Mac-adressen til?

MAC-adressen kan ses som en netadapters "personnummer". Det er en unik
værdi som adskiller dit netkort fra naboens.

Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 13-06-04 20:31

> Spørgsmålet er blot hvorfor jeg pludseligt skal trækkes med
> det skidt.

Tjah.. her kom den også bare 'så'n'.. mener bestemt i forbindelse med
update, men aner ikke hvilken. Opdagede det kun, fordi My-IE2 browseren
løbende viser IP-adressen, der 'pludselig' skiftede til MAC-adr. efter en
genstart. Disabling af 'Microsoft TV/Video Connection' løste problemet.

> MAC-adressen kan ses som en netadapters "personnummer". Det er en unik
> værdi som adskiller dit netkort fra naboens.

Både MAC og Ethernet og deres resp. adr (og meget andet på HDD) kan afsløres
med http://www.belarc.com/free_download.html (gratis program):

------
AMR Voice Modem
Microsoft TV/Video Connection
Opkaldskort
SiS 900 PCI Fast Ethernet Adapter
Network Card MAC Address: 00:3x:xx:xx:xx:xx
Network IP Address: 80.6x.xx.xxx / xx
------

Tak for forklaringen Jesper.

Mvh John

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-04 12:59

John skrev:

> Både MAC og Ethernet og deres resp. adr (og meget andet på HDD) kan

MAC-adressen kan du finde ved "Start -> Kør -> winipcfg"

Jesper G. Poulsen