/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Re: :-( mine sikringer springer
Fra : C.Høj


Dato : 12-06-04 20:15

Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??

 
 
Ukendt (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-04 20:31

> Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??

Nej, gør du?

Det er korrekt, at glasset på halgonlamperne (og projektionspærer) kan revne
pga. fedtstof (f.eks. overført fra fingerne), men det er vel ikke et
problem, som alene vil berøre sikringerne?

Hilsen
Lars



Armand (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-04 23:31


Lars T. Thomsen <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en
news:40cb5a11$0$23878$14726298@news.sunsite.dk...
> > Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??
>
> Nej, gør du?
>
> Det er korrekt, at glasset på halgonlamperne (og projektionspærer) kan
revne
> pga. fedtstof (f.eks. overført fra fingerne), men det er vel ikke et
> problem, som alene vil berøre sikringerne?

Drejer det med hudkontakt sig ikke om sodning af parabolen p.g.a. afbrændt
hudfedt??

--
Armand.





Ukendt (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-04 23:51

> > > Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??
> >
> > Nej, gør du?
> >
> > Det er korrekt, at glasset på halgonlamperne (og projektionspærer) kan
> revne
> > pga. fedtstof (f.eks. overført fra fingerne), men det er vel ikke et
> > problem, som alene vil berøre sikringerne?
>
> Drejer det med hudkontakt sig ikke om sodning af parabolen p.g.a. afbrændt
> hudfedt??

Skal der ikke temmelig meget hudfedt til at sode en parabol i en grad, så
det kan ses!?
Jeg mener, at hudfedtet (og evt. andet omsluttet forureningslag) i værste
fald, kan give pæren et varmeproblem, så glasset kan risikere, at revne. Det
er jo tale om ret høj temperatur og specielt de små halogen-pærer er nok
designet /lige/ til grænsen hvad glassets køleareal angår.
Men i hvilken grad problemet opstår på MC, det skal være mig usagt, men der
er stadig ingen direkte sammenhæng mellem dét, at berøre glasset på pæren og
blæse sikringen.

Hilsen
Lars



Steen Egeberg (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 13-06-04 00:06

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:40cb88d0$0$23876$14726298@news.sunsite.dk...
> > > > Du rører vel ikke ved pæren glas når du monterer den ??
> > >
> > > Nej, gør du?
> > >
> > > Det er korrekt, at glasset på halgonlamperne (og projektionspærer) kan
> > revne
> > > pga. fedtstof (f.eks. overført fra fingerne), men det er vel ikke et
> > > problem, som alene vil berøre sikringerne?
> >
> > Drejer det med hudkontakt sig ikke om sodning af parabolen p.g.a.
afbrændt
> > hudfedt??
>
> Skal der ikke temmelig meget hudfedt til at sode en parabol i en grad, så
> det kan ses!?
> Jeg mener, at hudfedtet (og evt. andet omsluttet forureningslag) i værste
> fald, kan give pæren et varmeproblem, så glasset kan risikere, at revne.
Det
> er jo tale om ret høj temperatur og specielt de små halogen-pærer er nok
> designet /lige/ til grænsen hvad glassets køleareal angår.
> Men i hvilken grad problemet opstår på MC, det skal være mig usagt, men
der
> er stadig ingen direkte sammenhæng mellem dét, at berøre glasset på pæren
og
> blæse sikringen.
>
> Hilsen
> Lars
>
>

Den forklaring jeg har læst på at man ikke må røre især halogenpærerne er,
at sved o.l. fordamper p.g.a. varmen og vil virke korroderende på parabolen.
Bare en lille smule mathed nedsætter lysudbyttet væsentligt.

Dette kan dog næppe have noget med sikringerne at gøre ?
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-04 00:24

> Den forklaring jeg har læst på at man ikke må røre især halogenpærerne er,
> at sved o.l. fordamper p.g.a. varmen og vil virke korroderende på
parabolen.
> Bare en lille smule mathed nedsætter lysudbyttet væsentligt.

Aha?! - Det lyder interessant! - Gælder det for alle parabolmaterialer og
hvordan korrodér de?
Selv de almindelige pærer (f.eks. den klassiske assymetriske 40W/45W pære)
bliver jo også ret varm. Desuden er "tilsviningsoverfladen" nok en kende
større, end en alm. halogen-pære.... så hvorfor er det mindre "fybap" at
indfedte en alm. pære, end halogentypen? For i teorien må den assymetriske
vel svine mest på længere sigt?

> Dette kan dog næppe have noget med sikringerne at gøre ?

Næh, det mener jeg heller ikke...

Hilsen
Lars
.... der nok må re-vurdere dén forklaring, som jeg engang fik ang. at
berøring af glaspære kunne få glaset til at revne!



Martin Sørensen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-06-04 00:29

>> Den forklaring jeg har læst på at man ikke må røre især
>> halogenpærerne er, at sved o.l. fordamper p.g.a. varmen og vil virke
>> korroderende på parabolen. Bare en lille smule mathed nedsætter
>> lysudbyttet væsentligt.
> Lars
> ... der nok må re-vurdere dén forklaring, som jeg engang fik ang. at
> berøring af glaspære kunne få glaset til at revne!

Det ved jeg nu ikke, for det er også den forklaring jeg oprindeligt har
hørt. Fedtet isolerer, så glasset bliver for varmt og kan revne.

--
signing off.. Martin Sørensen



Gert Bo thorgersen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-06-04 00:55


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:cag3k1$2n0u$1@news.cybercity.dk...
> >> Den forklaring jeg har læst på at man ikke må røre især
> >> halogenpærerne er, at sved o.l. fordamper p.g.a. varmen og vil virke
> >> korroderende på parabolen. Bare en lille smule mathed nedsætter
> >> lysudbyttet væsentligt.
> > Lars
> > ... der nok må re-vurdere dén forklaring, som jeg engang fik ang. at
> > berøring af glaspære kunne få glaset til at revne!
>
> Det ved jeg nu ikke, for det er også den forklaring jeg oprindeligt har
> hørt. Fedtet isolerer, så glasset bliver for varmt og kan revne.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
Bruger altid en klud når jeg aftager eller monterer pærerne i motorcyklerne,
men har dog aldrig set eller hørt om en pære som er revnet og har dog haft
med motorcykler at gøre siden den første (med nummerplade/til gadebrug) i
1969; altså over 35 år.

Men som det jo blev skrevet så kan en sprungen sikring jo ikke være
resultatet af en sprungen pære.

Mvh. Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste