/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
For meget luft?
Fra : Christian Andreasen


Dato : 12-06-04 18:16

Hej

HK kan man jo ikke få nok af, så jeg har forsøgt med at skifte min originale
luftfilterkasse/filter på min gsx-r 750w ud med 4 stk. "udvendige"
KN-filtre. Jeg har så selv forsøgt at omdyse den indtil jeg kan få en tid på
rullefelt, men selv med 5 overstørrelse dyser (har prøvet fra 1. til 5.
overstørrelse) kan jeg ikke få den til at køre ordentligt. Jeg har også
justeret nåle og luftskruer.

Mine spørgsmål er så: kan motoren få for meget luft? Eller skal den bare til
en professionel? Var det måske bedre med KN-filter i kassen?

VH
Christian



 
 
Moller (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-06-04 18:37

Christian Andreasen wrote:
> Hej
>
> HK kan man jo ikke få nok af, så jeg har forsøgt med at skifte min originale
> luftfilterkasse/filter på min gsx-r 750w ud med 4 stk. "udvendige"
> KN-filtre. Jeg har så selv forsøgt at omdyse den indtil jeg kan få en tid på
> rullefelt, men selv med 5 overstørrelse dyser (har prøvet fra 1. til 5.
> overstørrelse) kan jeg ikke få den til at køre ordentligt. Jeg har også
> justeret nåle og luftskruer.

   F.eks. skal en B12 når den for monteret åben luftfilter system fra en
dyse 102,5 op til ca. 150 i størelsen... Men hvordan bedømmer du hvilken
vej du skal med dyserne ??? du burde allerede nu få en klar indikering
via tændrørs testen, om du er langt fra endnu osv..

> Mine spørgsmål er så: kan motoren få for meget luft? Eller skal den bare til
> en professionel? Var det måske bedre med KN-filter i kassen?

   Uha, man kan få for meget luft, hvis man ik kan få nok benzin samtidig
med = ødelagt motor.

   Har du ik nogen data fra folk der har gjort noget lignende osv. som du
kan trække på ?

   f.eks. undre det mig at du justere nål, inden du har fundet den korekte
hoveddyse, da du så ender med at skulle stille nålen igen derefter.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Christian Andreasen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 13-06-04 14:20


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:40cb3f1d$0$3055$14726298@news.sunsite.dk...
> Christian Andreasen wrote:
> > Hej
> >
> F.eks. skal en B12 når den for monteret åben luftfilter system fra en
> dyse 102,5 op til ca. 150 i størelsen... Men hvordan bedømmer du hvilken
> vej du skal med dyserne ??? du burde allerede nu få en klar indikering
> via tændrørs testen, om du er langt fra endnu osv..

Jeg startede med original dyse og har så monteret 1. overstørrelse, 2., 3.
og så fremdeles og hver gang kørte den lidt bedre.

> Har du ik nogen data fra folk der har gjort noget lignende osv. som du
> kan trække på ?

Jeg har ikke kunnet finde noget, derfor netop mit spørgsmål her i forummet.

> f.eks. undre det mig at du justere nål, inden du har fundet den korekte
> hoveddyse, da du så ender med at skulle stille nålen igen derefter.

Se det vidste jeg ikke, så har jeg jo lært lidt... Tak for rådene



> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
> "http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"



Armand (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-04 19:41


Christian Andreasen <chrand@stofanet.dk> skrev i en
news:40cb3a56$0$3073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hej
>
> HK kan man jo ikke få nok af, så jeg har forsøgt med at skifte min
originale
> luftfilterkasse/filter på min gsx-r 750w ud med 4 stk. "udvendige"
> KN-filtre. Jeg har så selv forsøgt at omdyse den indtil jeg kan få en tid

> rullefelt, men ............
> Mine spørgsmål er så: kan motoren få for meget luft? Eller skal den bare
til
> en professionel? Var det måske bedre med KN-filter i kassen?

K&N-enkeltfiltre er noget lort på CV-karbunader, eftersom at disse er for
følsomme overfor den turbolens der kan slå ind igennen de direkte monterede
filtre :-|

--
Armand.




Gert Bo thorgersen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-06-04 01:12


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> wrote in message
news:40cb3a56$0$3073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hej
>
> HK kan man jo ikke få nok af, så jeg har forsøgt med at skifte min
originale
> luftfilterkasse/filter på min gsx-r 750w ud med 4 stk. "udvendige"
> KN-filtre. Jeg har så selv forsøgt at omdyse den indtil jeg kan få en tid

> rullefelt, men selv med 5 overstørrelse dyser (har prøvet fra 1. til 5.
> overstørrelse) kan jeg ikke få den til at køre ordentligt. Jeg har også
> justeret nåle og luftskruer.
>
> Mine spørgsmål er så: kan motoren få for meget luft? Eller skal den bare
til
> en professionel? Var det måske bedre med KN-filter i kassen?
>
> VH
> Christian
>
En motor kan ikke få for meget luft! Hvis der ved ændringer kommer mere luft
ind så er det blot at dyse dertil.

Mere luft er jo blot en bedre fyldningsgrad. For mange år siden kunne biler
ofte ligge på en fyldningsgrad af kun f.eks. 70%, men nu om dage kan tunede
motorer komme over 120 %; altså her 71 % flere Hk for sidstnævnte motor af
samme volumen.

Fyldningsgraden er forskellig ved forskellige omdrejningstal. Udover af
fyldningen jo i den sammenhæng skal regnes med fuldt åbent gashåndtag -
altså uden spærring via spjældet - så skyldes dette jo resonanssammenhæng,
bestemt af både indsugningslængder/volumen før indsugningsventilen, samt det
samme for udstødningssiden samt formgivning af forbrændingsrummet osv.

Så en motor kan ikke få for meget luft, vi betaler jo til tuning for netop
at få mere luft ind, det eneste er jo at dyse der til så den får den rette
blanding. I den sammenhæng kan man komme ud for at man allerede på et
standard køretøj kan få flere Hk ved blot at dyse, fordi fabrikanter til
tider for at opfylde reglerne vedr. CO2 giver køretøjet for mager blanding.
Og i den sammenhæng kan man jo komme let komme ud for endnu magrere blanding
ved tuning, før efterfølgende efterdysning.

Mvh. Gert Thorgersen



Flemming Nyboe (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 13-06-04 16:03

[Moller skrev længere oppe]
>Uha, man kan få for meget luft, hvis man ik kan
>få nok benzin samtidig med = ødelagt motor.

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:cag987$e88$2@news.loxinfo.co.th...
>
> En motor kan ikke få for meget luft! Hvis der ved ændringer kommer mere
> luft ind så er det blot at dyse dertil.

Tilsyneladende et klassisk eksempel på ikke at være enige om hvad man
diskuterer og hvad ordene betyder...







Flemming Nyboe (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 13-06-04 16:15

[Moller skrev længere oppe]
>Uha, man kan få for meget luft, hvis man ik kan
>få nok benzin samtidig med = ødelagt motor.

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:cag987$e88$2@news.loxinfo.co.th...
>
> En motor kan ikke få for meget luft! Hvis der ved ændringer kommer mere
> luft ind så er det blot at dyse dertil.

Tilsyneladende et klassisk eksempel på ikke at være helt enige om hvad man
diskuterer og hvad ordene betyder...

Jo mere luft man kan få igennem en motor, jo mere moment kan den lave _hvis_
den får den rette mængde benzin til, hvilket så "kun" et spørgsmål om
dysning.

Hvis den får for lidt benzin går den magert, og det kan jo ses som at den
får for meget luft /i forhold til benzinen/, altså.

--
VH Flemming Nyboe
(med CTRL+Enter kramper)
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



F.Sander (13-06-2004)
Kommentar
Fra : F.Sander


Dato : 13-06-04 11:08

Min/e FCR39mm ,som nogle 'kloge' hoveder siger ikke kan ind just. til vej
og bane, har ca 50 i over størelse, har dog selv fået meget hjælp til at få
dem rigtig ind.just.- men neeejjj hvor de trækker i mellem området.

Taget af Factory papir, og ikke helt dårlig

1.Select best main jet to get the best , most even top end power( +7500 rpm)

2.set needle height for best power between 5000 and 7000 rpm

3.to get bst driveabillty, set clip hight so that tehe engine wil accept
full throttle in 2nd gear from 3500-4000 rpm.

Der er mange råd , men jeg har ingen scanner så det er ikke muligt at liste
dem alle, hvis jeg kommer forbi en ,skal jeg nok lægge den ud på
binaer.motor.

PS- hvis nogen, altid negative personer, fortæller dig at KN ikke dur, så er
det nok fordi de ikke selv er for dygtige, det kræver altid arbejde at øge
efekten, men hvis det lykkes at få et stort 'hul' i moment kurven væk, så er
det lækket- som at få en ny kværn.

FS-



Christian Andreasen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 13-06-04 14:21


"F.Sander" <Finn@dk.dk> skrev i en meddelelse
news:6IVyc.75$RU3.45@news.get2net.dk...
> Min/e FCR39mm ,som nogle 'kloge' hoveder siger ikke kan ind just. til vej
> og bane, har ca 50 i over størelse, har dog selv fået meget hjælp til at

> dem rigtig ind.just.- men neeejjj hvor de trækker i mellem området.
>
> Taget af Factory papir, og ikke helt dårlig
>
> 1.Select best main jet to get the best , most even top end power( +7500
rpm)
>
> 2.set needle height for best power between 5000 and 7000 rpm
>
> 3.to get bst driveabillty, set clip hight so that tehe engine wil accept
> full throttle in 2nd gear from 3500-4000 rpm.
>
> Der er mange råd , men jeg har ingen scanner så det er ikke muligt at
liste
> dem alle, hvis jeg kommer forbi en ,skal jeg nok lægge den ud på
> binaer.motor.
>
Det lyder godt med en indscanning - det vil jeg se frem til



Moller (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-06-04 14:35

Christian Andreasen wrote:

> Det lyder godt med en indscanning - det vil jeg se frem til

   Og hvis du ikke kan vendte, så ligger det jo her :

      http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html

   Hvis du skal ha det ekstra pift til at sætte dine CO skruer korekt, så
er der info her :

http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/bandit_tips.htm#pilot%20adjustment

   Når du laver den slags her, så HUSK at læse tingende flere gange, så du
er helt obs på hvad du skal være opmærksom på, så du ikke roder rundt
med en fejl, som kommer fra noget andet end hvad du selv tror...

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Christian Andreasen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 13-06-04 15:49


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:40cc57f0$0$23876$14726298@news.sunsite.dk...
> Christian Andreasen wrote:
>
> > Det lyder godt med en indscanning - det vil jeg se frem til
>
> Og hvis du ikke kan vendte, så ligger det jo her :
>
> http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html
>
> Hvis du skal ha det ekstra pift til at sætte dine CO skruer korekt, så
> er der info her :
>
>
http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/bandit_tips.htm#pilot%20adjustmen
t
>
> Når du laver den slags her, så HUSK at læse tingende flere gange, så du
> er helt obs på hvad du skal være opmærksom på, så du ikke roder rundt
> med en fejl, som kommer fra noget andet end hvad du selv tror...
>
Tak for ovenstående links, nu har jeg sgu lært en hel masse om
karburatorerne. Nu vil jeg "nul-stille" karbs'ene og starte med at finde den
rigtige dyse.



Mikkel Christensen (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 14-06-04 09:31

"F.Sander" <Finn@dk.dk> writes:

> Min/e FCR39mm [..]
>
> PS- hvis nogen, altid negative personer, fortæller dig at KN ikke dur,
> så er det nok fordi de ikke selv er for dygtige, det kræver altid
> arbejde at øge efekten, men hvis det lykkes at få et stort 'hul' i
> moment kurven væk, så er det lækket- som at få en ny kværn.

PPS. Så kan nogen også lægge mærke til at at KN filtre bliver kaldt
noget lort i forbindelse med CV karbs.
Kombinationen af FCR carbs og løse filtre virker også rigtig godt
på min.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| - David Gerard

Carl Dragert (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 14-06-04 17:22

Mikkel Christensen wrote:
> Kombinationen af FCR carbs og løse filtre virker også rigtig godt
> på min.

Hvad er en FCR carb?
Jeg har Mikuni på min, er de ens?
Jeg overvejer nemlig også KN clamp-on.

--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Mikkel Christensen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 15-06-04 08:29

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Mikkel Christensen wrote:
> > Kombinationen af FCR carbs og løse filtre virker også rigtig godt
> > på min.
>
> Hvad er en FCR carb?

Flatslide karburatorer - jeg kan ikke huske hvad CR står for (og google
er ikke megen hjælp), men F står vist for Flat
De virker efter et andet princip end CV (Constant Velocity) karb, men
det ved du sikkert mere om end jeg gør.

> Jeg har Mikuni på min, er de ens?

Mikuni laver sikkert også flatslides, det er Keihin/Sudco der har lavet
mine. Men det er højest sandsynligt ikke flatslides der sidder på din
FZR.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| - David Gerard

Carl Dragert (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 15-06-04 11:20

Mikkel Christensen wrote:
> Flatslide karburatorer - jeg kan ikke huske hvad CR står for (og
> google er ikke megen hjælp), men F står vist for Flat
> De virker efter et andet princip end CV (Constant Velocity) karb, men
> det ved du sikkert mere om end jeg gør.

Ja jeg kender godt Flatslide princippet - men om jeg ved mere om det end dig
må komme an på en prøve en dag

> Mikuni laver sikkert også flatslides, det er Keihin/Sudco der har
> lavet mine. Men det er højest sandsynligt ikke flatslides der sidder
> på din FZR.

Nej det er det ikke, det er CV karbs.

Jeg slår sgu snart 'plat eller krone' med hensyn til luftfilter:
Plat - af med luftfilterboksen og på med KN clamp-on
Krone - beholde luftfilterboksen og i med et KN indsatsfilter
Højkant - ingen ændringer, den kører jo meget godt nu. Og alligevel ikke -
jeg plejer som regel at fyre den op over 200 på det lige stræk på
Østerbrogade, og det er som om den tøver lidt på toppen, men det er måske
kun indbilding fordi jeg skal undgå de satans fodgængere som bare vader
bevidstløse ud på gaden når de får grønt lys


--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Mikkel Christensen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 15-06-04 12:35

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Mikkel Christensen wrote:
[CV/Flatslides]
> > men det ved du sikkert mere om end jeg gør.
>
> Ja jeg kender godt Flatslide princippet - men om jeg ved mere om det end
> dig må komme an på en prøve en dag

Hehe, sådan lidt lissom billedlotteri for blinde Det bliver en skæg
dag.

> Jeg slår sgu snart 'plat eller krone' med hensyn til luftfilter:
> Plat - af med luftfilterboksen og på med KN clamp-on
> Krone - beholde luftfilterboksen og i med et KN indsatsfilter

Jeg ville beholde luftfilterkassen, men der kan selvfølgelig være gode
grunde til at du vil af med den.

> Højkant - ingen ændringer, den kører jo meget godt nu. Og alligevel ikke -
> jeg plejer som regel at fyre den op over 200 på det lige stræk på
> Østerbrogade, og det er som om den tøver lidt på toppen, men det er måske
> kun indbilding fordi jeg skal undgå de satans fodgængere som bare vader
> bevidstløse ud på gaden når de får grønt lys

Yeah! Så kan de lære det. Men spøg til side - det er da på Striben du har
brug for de sidste 4%?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| - David Gerard

Ukendt (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-06-04 17:14


Mikkel Christensen skrev i meddelelsen ...
>"F.Sander" <Finn@dk.dk> writes:
>
>> Min/e FCR39mm [..]
>>
>> PS- hvis nogen, altid negative personer, fortæller dig at KN ikke dur,
>> så er det nok fordi de ikke selv er for dygtige, det kræver altid
>> arbejde at øge efekten, men hvis det lykkes at få et stort 'hul' i
>> moment kurven væk, så er det lækket- som at få en ny kværn.
>
>PPS. Så kan nogen også lægge mærke til at at KN filtre bliver kaldt
>noget lort i forbindelse med CV karbs.
>Kombinationen af FCR carbs og løse filtre virker også rigtig godt
>på min.


PPPS. CV'er kan i teorien også fungere med "mølle", men i praksis

mvh
Orla

>
>--
>Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
>motortosse.dk | Just another day.
> | - David Gerard



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste