Hvor tidligt kan man
Fra : J

Dato : 12-06-04 16:03

se om en blandingskillling bliver langhåret.
Hvis en killing er halv main-coon eller norsk skovkat og halv huskat f.eks.
kan man så med det samme se, om de bliver langhårede eller går der nogen
uger måske.
Venlig hilsen

Fra : Lene Hansen

Dato : 13-06-04 07:38

Min erfaring er at du meget tidligt kan se om det bliver langhåret
killinger. De skal ikke være mange dage, uger gamle før du kan se at pelsen
er mere ulden end normalt. Jeg købte en kat for et par år siden der også
skulle blive langhåret (efter en norsk skovkat). Jeg burde have lyttet til
mit indre jeg, for den ligner en ganske almindelig kat.

Hilsen

Lene Hansen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-06-04 11:34

"J" <3xjenyla@privat.dk (fjern 3x)> wrote in message
> [...]
f.eks.
> kan man så med det samme se, om de bliver langhårede eller går der nogen

Korthårsgenet er dominant, så med mindre der er langhårskatte (eller semi)
bag begge forældre bliver de korthåret. Killingen skal arve genet fra begge
sine forældre for at blive langhåret. Hvis den kun arver fra den ene, og et
korthårs fra den anden, så bliver den korthåret.
En semilanghårskat kan man se det fra de er nyfødte. Pelsen er lidt længere
end ved en korthårskat.

Det er netop den manglende viden der gør, at BYB'er lever i bedste
velgående. De sælger ofte killinger der er halvt langhårs og halvt korthårs,
og lover en langhårskat.
Hilsen Nina

Fra : Ragna

Dato : 13-06-04 12:43

Nina skrev:

> [...]
>sine forældre for at blive langhåret. Hvis den kun arver fra den ene, og et
>korthårs fra den anden, så bliver den korthåret.

Hej Nina!
Det undrer mig lidt, for vores gamle hunkat, Sussi, var meget langhåret.
Prøv at kigge her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=431

Hendes mor var perser, og faderen var en ukendt huskat fra omegnen, og de
fleste af dem er vel korthårede?

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann K

Dato : 13-06-04 15:04

> [...]
> Prøv at kigge her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=431
>
> Hendes mor var perser, og faderen var en ukendt huskat fra omegnen, og de

Hej Ragna.
Og det er netop det der med "ukendt", du skal hæfte dig ved!
I og med at du ikke aner, hvad der ligger bag hankatten, kan du jo heller
ikke vide om der evt skulle gemme sig et lillebitte ressicivt langhårsgen i
hans arvemasse *sss*

Samme gjorde sig gældende da Saga fik sine killinger... havde du spurgt mig
inden fødslen, så ville jeg have sagt vi nok fik et kuld korthårede og evt
orientalsk typede killinger (jeg vidste godt nok at faderen var skovkat -
men Saga er meget lille og nærmest orientalsk, fintbygget)...
Prøv lige at se billedet af Tjalfe Sagassøn i mit album... en mindre
korthåret, orientalsk typet kat, skal man vist lede længe efter! *ggg*
Faktisk ligner han det han er = en dejlig blanding af NFO og husmis

Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-06-04 16:02

On 2004-06-13 13:42:43 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> said:

> [...]
> Prøv at kigge her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=431
>
> Hendes mor var perser, og faderen var en ukendt huskat fra omegnen, og de

Selv om far-mis var korthåret, kan han sagtens være "bærer" af
langhårsgenet. Korthåret dominerer over langhåret, så hvis han har et
korthårsgen fra den ene forælder og et langhårsgen fra den anden,
bliver han korthåret - men kan give langhårgenet videre. Ikke osse,
genetik-eksperter? *ss*
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-06-04 16:27

> [...]
> Prøv at kigge her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=431
>
> Hendes mor var perser, og faderen var en ukendt huskat fra omegnen, og de

Det er det ukendte der gør forskellen i dit tilfælde.
Lad os sige at K står for korthår. L for langhår.
Og K bestemmer altid over L. Dvs er begge disse to til stede, så vinder K,
og L er bare et bæregen, vi ikke kan se.

Mor: KK
Far: LL
Man giver et gen hver til sine børn.
Det kan give følgende fire killinger
KL
KL
KL
KL
Altså alle korthårede, men bærer langhår.

Tager du en af disse KL killinger, som vi ikke kan se egentlig bær langhår,
men vi ved det.
Den parrer vi med en langhår.
Så mor er: KL (fra det tidligere kuld)
Far: LL

Så kan der komme disse killinger.
KL
KL
LL
LL

Her er to killinger der er langhåret (din Sussi)... de øvrige er korthårede.
Men alle bærer langhårsgen som det tidligere kuld.

Så tager du en af de LL langhårede.
mor: LL
og parer med endnu en langhårs
Far: LL
Alle får LL, og er langhårede.

Men om du laver dem langhårede i 100 generationer, vil du være tilbage til
starten, så snart du parre med en korthåret igen For det vinder igen.

Så din kats far har enten været langhåret LL, eller korthåret men båret
langhårsgenet KL

I det her tilfælde (fik forklaringen på mail) er mor halv mco og halv
huskat. Far hel mco.
Det der er afgørende er at mor er halv mco. Hun har må så have KL
Og far har LL
KL
KL
LL
LL
Det er 50/50 om de bliver langhårede eller korthårede, men de bærer alle
langhårsgenet.... som man jo så ikke kan se på de korthårede.
Og så er det jo sandsynlighedsregning... man kan sagtens få et helt kuld af
enten den ene eller anden slags....
Når man lige hitter den genetik, er den ikke så svær igen

Og som ekstra krydder til din kats genetik, kan der jo være forskellige
fædre til et kuld killinger, da den er parret ude i byen Og så går der
altså helt kludder i det

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-06-04 16:33

> [...]
> Prøv at kigge her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=431
>
> Hendes mor var perser, og faderen var en ukendt huskat fra omegnen, og de

Og lige for at komme med en lille tilføjelse til min tidligere forklaring.
Man kan få en langhåret af at parre to korthårede. Hvis de begge bær
korthårsgenet.
Mor: KL (ser korthåret ud, men bær langhår)
Far: KL (det samme)

Killinger : KK KL KL LL
Tre bliver korthåret, men en af dem bær ikke langhår. Vi ved bare ikke
hvilken....
Og en killing bliver langhåret....

Fra : Ragna

Dato : 13-06-04 19:57

Nina skrev:
> [...]
>korthårsgenet.
>Mor: KL (ser korthåret ud, men bær langhår)

Hej alle tre!
Tak for udredningerne, som også forklarer, hvorfor Sussis bror så mere
korthåret ud på det billede, vi så af de to killinger.
Vi så ikke broderen i virkeligheden, for han var solgt allerede, da vi
hentede hende.
De har sikkert haft forskellige fædre, og en af dem har været bærer af et
langhårsgén.
Sjovt nok har jeg regnet det for en selvfølge, at en persermor altid ville
få langhårskillinger, uanset hvem faderen var, men nu er jeg blevet lidt
klogere!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-06-04 21:30

On 2004-06-13 20:57:25 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> said:

> [...]
> hentede hende.
> De har sikkert haft forskellige fædre, og en af dem har været bærer af et

Det kan også have været samme far. Hvis han har været korthåret, men
bærer af langhårsgen, kan han fint sammen med en langhåret mor lave
både korthårede og langhårede killinger i samme kuld.
--
Knus fra Ann R

Fra : Ann K

Dato : 13-06-04 22:45

Ann R skrev:
> Det kan også have været samme far. Hvis han har været korthåret, men
> bærer af langhårsgen, kan han fint sammen med en langhåret mor lave
> både korthårede og langhårede killinger i samme kuld.

Dette var meget tydeligt med Sagas kuld på ialt fem killinger... faderen var
som sagt en kridhvid NFO - og Saga er som bekendt sort og korthåret...
Killingerne blev både korthårede og (semi)langhårede - og de to killinger
med den korte pels, tja de var helt hvide
Hvidt er en dominant farve, når vi taler genetik...
Så vi var helt sikre på at Sagas killinger - trods deres indbyrdes store
forskelle - alle havde samme far

Ann