Placering med float
Fra : Maria

Dato : 12-06-04 15:16

Hej gruppe,

jeg er ved at lave nyt design af eksisterende side. Denne gang laver jeg den
i xhtml og indtil videre validerer den (dog uden så meget indhold endnu).
Jeg prøver også at få den til at se pæn ud i både 800x600 og 1024x768 samt
forhåbentligt i diverse browsere.

Ved den første side jeg lavede vha. css brugte jeg mest position absolute
fordi det var nemmest. Men nu vil jeg godt prøve med float fordi det vist er
nemmest når jeg skal have en footer der flytter sig længere ned alt efter
indhold på siden.
Jeg har læst en masse forskelligt og indtil videre går det sådan nogenlunde
og dog.
Jeg har fået placeret nogle elementer og footeren fungerer godt nok - altså
den flytter sig længere ned efter indhold, men de to felter til venstre vil
ikke flugte med hinanden (venstre og højre border), de gjorde det fint
indtil de blev uploaded og indholdet i højre side kom på. Width på begge er
lige store.
Har jeg gjort det rigtigt indtil nu og/eller kan det gøres bedre?
Der skal jo også indhold i midten, både tekst og billeder (og evt. tabel).
Her er siden: http://www.firtheaven.com/testside/index.php

Farver, fonte mv. er kun midlertidige. Jeg skal bare have placeringerne i
orden først.

MVH Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-04 00:00

Maria wrote:

> [...]
> venstre vil ikke flugte med hinanden (venstre og højre border), de
> gjorde det fint indtil de blev uploaded og indholdet i højre side kom

Fejlen opstår, fordi bredden på f.eks. en <p> består af den definerede
bredde + den padding, du har tildelt + den border, du har tildelt.
Regnestykket ser sådan ud:

Defineret bredde: 100 px
Padding 2x5 px: 10 px
Border 2x1 px: 2 px
-----------------------------
I alt 112 px

I tabellen derimod lægges den definerede padding på 2 px ind i
tabelcellerne, som hver især ligger i tabellen på 100 px (underligt nok
inklusive border - den burde være udenfor de 100).

Du kan altså enten reducere p.latest til 88 px eller sætte .leftmenu op til
112 px.

Noget helt andet: I din kildekode har du indsat Steen Hjelmstrand som
forfatter til kildekoden. Er det en fejl - noget, du har overset?

SH har godt nok lavet den editor, du har skrevet din side i, men ... ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Maria

Dato : 13-06-04 10:01

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
> inklusive border - den burde være udenfor de 100).
>
> Du kan altså enten reducere p.latest til 88 px eller sætte .leftmenu op

Takker. Jeg ser på det og håber at finde ud af det.

> Noget helt andet: I din kildekode har du indsat Steen Hjelmstrand som
> forfatter til kildekoden. Er det en fejl - noget, du har overset?

> SH har godt nok lavet den editor, du har skrevet din side i, men ... ;)

Haha. Det har jeg jo bare lige glemt at rette.

MVH Maria

Fra : Maria

Dato : 13-06-04 11:00

"Maria" skrev:

> Takker. Jeg ser på det og håber at finde ud af det.

Det gik jo findt mht. til flugtningen. Men jeg har stadig problemer med at
forstår opbygning med float vs. position:absolute. Kan/skal man bruge en
blanding eller kun det ene frem for det andet?
Jeg har prøvet at gå frem efter forskellige tuturials, men forstår det ikke
helt.
Jeg har sat en foreløbig indholdsboks og poll ind, men footeren rykker sig
ikke ud af stedet. Hvor er fejlen?

Samme side: http://www.firtheaven.com/testside/index.php

MVH Maria

Fra : Maria

Dato : 13-06-04 12:50

"Maria" skrev:

> [...]
> helt.
> Jeg har sat en foreløbig indholdsboks og poll ind, men footeren rykker sig

Se venligst bort fra ovenstående. I mit forsøg på at finde ud af det er der
gået helt koks i siden. Jeg starter forfra og tager det laaaaaaaaaangsomt.
Så ser vi om det ikke går alligevel.

MVH Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-04 16:30

Maria wrote:

> [...]
> det ikke helt.
> Jeg har sat en foreløbig indholdsboks og poll ind, men footeren
> rykker sig ikke ud af stedet. Hvor er fejlen?

Hvis din tanke var, at p#latest skal op under div#leftbar at sidde, skal du
flytte koden for p.latest op før den </div>, der afslutter <div
id="leftbar">

Det vil så gøre det muligt for dig at få div#rightbar op at stå ved siden af
div#content:

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Maria

Dato : 14-06-04 13:25

"Erik Ginnerskov" skrev:
> [...]
> id="leftbar">
>
> Det vil så gøre det muligt for dig at få div#rightbar op at stå ved siden

Ja, lige netop. Tak! Så så jeg (næsten) lyset. Det virker, men jeg kan se at
boksen med p.latest er i samme box som leftbar. Inden for samme border. Kan
den ikke være for sig selv og stadig nedenunder?

Her er lige linket igen: http://www.firtheaven.com/testside/index.php

MVH Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-04 13:29

Maria wrote:

> Ja, lige netop. Tak! Så så jeg (næsten) lyset. Det virker, men jeg
> kan se at boksen med p.latest er i samme box som leftbar. Inden for
> samme border. Kan den ikke være for sig selv og stadig nedenunder?

Flyt border fra leftbar til table, så skulle pengene vist passe.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Maria

Dato : 14-06-04 14:31

"Erik Ginnerskov" skrev

> Flyt border fra leftbar til table, så skulle pengene vist passe.

LOL. Sommetider kan man ikke se skoven for bare træer.

Tak for hjælpen,
Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-04 21:15

Maria wrote:

> LOL. Sommetider kan man ikke se skoven for bare træer.

Det kender jeg godt. Man føler sig så dum bagefter.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin