Celron eller pentium ?
Fra : Mikkel

Dato : 12-06-04 13:19

Hejsa
Kan jeg uden problemer sætte en pentium cpu i en socket 370 hvor der i forvejen
sidder en Celron processor der nok er død.

Er her iøvrigtigt nogle her der ved hvor længe en 370 processor holder hvis
blæseren falder af pga. et knækket plastik beslag
En anden ting, ..... burde bundkortet ikke have slukket i tide pga. temperatur,
før den brændte den af ?
Er det forøvrigt muligt at den kan have taget bundkortet med i faldet ?

Mvh
PeterM

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 12-06-04 16:20

> Kan jeg uden problemer sætte en pentium cpu i en socket 370 hvor der i
> forvejen sidder en Celron processor der nok er død.

Ja, men det skal være en Pentium 3.

> ..... burde bundkortet ikke have slukket i tide pga. temperatur, før den
> brændte den af ?

Det er vidst en nyere ting, at de gør det. Så nej, det skal du ikke
regne med.

> Er det forøvrigt muligt at den kan have taget bundkortet med i faldet ?

Ja, måske.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Peter Pan

Dato : 13-06-04 22:59

"Lene Skov Mikkelsen" <pivnu@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det skal være en Pentium 3.

Dette er ikke 100% sikkert. Mange af de første Socket 370 bundkort kan kun
køre med PPGA processorer, hvilket vil sige Celeron 300-533 MHz. Og altså
ikke FCPGA processorer (Pentium3 og Celeron 566-1100)

Så det rigtige svar er "måske" afhængigt af hvilket bundkort det er.

> Det er vidst en nyere ting, at de gør det. Så nej, det skal du ikke
> regne med.

Det kom sammen med CuMine kernen. Hvilket vil sige alle Pentium3'ere over
600 MHz og Celeron 566 MHz og opefter.

Mange tror fejlagtigt at alle Pentium3'ere selv slukker, efter et par grove
generaliseringer i en Video Tomshardware lavede hvor de brændte en AMD
processor af. De testede en Pentium3 baseret på en CuMine kerne, som selv
slutter, men sagde at Pentium3 selv slukker. Men første generations Pentium3
chips er baseret på Katmai, og de futter af helt som AMD'erne gjorde.

Mvh
Anders

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 14-06-04 12:49

> [...]
> altså ikke FCPGA processorer (Pentium3 og Celeron 566-1100)
>
> Så det rigtige svar er "måske" afhængigt af hvilket bundkort det er.

Fair nok, jeg er ikke helt fra den tid :) Tak for rettelsen.

Jeg takker for uddybelsen.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Mikkel

Dato : 14-06-04 16:43

1000 tak skal i have for hjælpen
jeg / vi vil nu se hvad vi kan gøre

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-04 18:43

Mikkel wrote:
> Kan jeg uden problemer sætte en pentium cpu i en socket 370 hvor der i forvejen
> sidder en Celron processor der nok er død.

Der findes tre pin-out i Socket 370: PPGA, FC-PGA, og FC-PGA2.
Der må stå i bundkortets manual, hvilke det kan bruge.

> Er her iøvrigtigt nogle her der ved hvor længe en 370 processor holder hvis
> blæseren falder af pga. et knækket plastik beslag

Den bliver ustabil efter et kort stykke tid uden køler (alt efter hvor
mange Watt den smider af sig), men burde køre fint videre når køleren
monteres igen.
Det kommer dog an på, hvor varm den har været - over 90°C, så er der
noget af den, som dør af elektromigration.

> En anden ting, ..... burde bundkortet ikke have slukket i tide pga. temperatur,
> før den brændte den af?

Nej, bundkort fra den årgang registrerer kun blæserens omdrejningstal,
og det kan endda være slået fra.

> Er det forøvrigt muligt at den kan have taget bundkortet med i faldet?

Det er meget usandsynligt.