Novell client gør netværk m e g e t lang~
Fra : Kjeld

Dato : 04-05-01 09:09

Hej

Efter at have installeret en novell 3.3 client for at koble op på et større
netværk, køre opkoblingen til vores interne Win NT 4 Server meget langsom på
den ene PC, som har fået Novell clienten installeret.

- Vores tildelte IP pulje på det større netværk: 192.168.42.xxx

- Forbindelsen til det større netværk sker gennem en ISDN router (IP:
192.168.42.254)
til en firewall (IP: 192.168.1.1).

- Routeren bruges også som hub.

- Vores interne NT 4 server har IP: 192.168.1.1 / navn: Server1 /
domæne: Domain1 og er ikke sat op
til at gøre brug af routeren andet end som hub.

- PC'en som har fået Novell 3.3 clienten installeret køre med Win 95b og
har IP: 192.168.42.3 / sub
mask: 255.255.255.0 / navn: PC1. For at få adgang til internettet har
den en DNS IP: 192.168.1.1 til
det større netværks firewall, samt en gateway til routeren på IP:
192.168.42.254. Sålænge Novell 3.3
clienten ikke er installeret køre denne opsætning meget godt med
adgang til internettet, men såsnart
Novell 3.3 clienten installeres bliver forbindelsen fra PC1 til vores
interne Server1 m e g e t langsom.

Det er åbenbart Novell clienten som er synneren, men hvad er det som gør
forbindelsen sløv?? Vi har efterhånden brugt meget tid på sagen og hverken
vores egen IT afdeling på det større netværk eller det firma som har
installeret vores interne Server1 vil røre ved problemmet, så jeg håber
meget på at nogen i denne gruppe har et bud.

Da jeg inden dette problem opstod ikke anede en rød reje om IP opsætning,
netværk osv. håber jeg der er tilstrækkelige med oplysninger til at granske
problemmet.

Hvis ingen her har en løsning er jeg også interesseret i hvor jeg evt. kan
hente hjælp/oplysninger.

På forhånd tak.

MVH

Kjeld

PS! Hvis der ikke findes nogen løsning på problemmet, så vil jeg også meget
gerne høre om dette. Så ved jeg i det mindste hvor vi står med sagen.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-05-01 13:40

Hej Keld,
"Kjeld" <dfl@aabenraakom.dk> skrev i en meddelelse
> men såsnart
> Novell 3.3 clienten installeres bliver forbindelsen fra PC1 til
vores
> interne Server1 m e g e t langsom.

Hvordan langsom ?
Når du browser dig hen til den eller ved f.eks. overførsel af filer fra et
mappet drev ?

Logger du på et NT domæne eller.?
Vi skal have fundet ud af om det er et navneopløsningsproblem.

Hvad sker der hvis du pinger din NT server på navnet ?

Hint: Måske noget med "protocol preference" sat med IPX først i din Novell
klient ?

Mvh. Kent

Fra : Kjeld

Dato : 04-05-01 14:32

Hej Kent

Tak for dit svar.

Hvis jeg browser på mapper og drev på såvel vores interne Server1, som det
større fjerne netværk som jeg logger på med Novell client er hastigheden
flydende og god.

Der hvor problemmet opstår (det skulle jeg nopk have uddybet lidt) er når
jeg skal hente data på MS SQL Server 7 databasen på vores interne Server1.
Så går det meget langsomt.

Opkoblingen mellem brugerfladen og SQL databasen sker gennem ODBC i
kontrolpanelet i Win95, hvor der under system-DSN er oprettet et DSN link
med en SQL server driver, som henviser til en bestemt database under MS SQL
på Server1.

Jeg ved ikke om jeg logger på et domæne, hvordan kan jeg konstatere det? Det
jeg ved er at den PC, som jeg logger på har ARBEJDSGRUPPE Domain1 (Server1's
domæne), men er det det samme som at logge på et domæne?

Før jeg fik installeret Novell clienten skulle jeg logge på Server1 med
"Microsoft client til netværk" (følger vist med Win95), nu skal jeg kun
logge på Novell clienten for at få adgang til begge netværk.

Hvordan pinger jeg min NT Server1?

Mit kenskab til netværk er begrænset, men jeg lære hele tiden.

MVH

Kjeld

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-05-01 15:08

Hej Kjeld,
> Hvordan pinger jeg min NT Server1?

1. Dosprompt
2. Ping server1 (hvis det var navnet)

Hvordan er PCen bestykket ? (Ram cpu, netkort)

Har du kigget på din Novell klient ? Altså det der med protocol preference !

Det kunne godt være sådan noget.

Mvh.
Kent

Fra : Harriet

Dato : 04-05-01 18:31

Hej Kent

Jeg har prøvet at pinge server1 ved navn fra DOS prompten og den går fint
igennem med hurtige respons tider (noget med 0 eller 1 msek.), det samme
sker hvis jeg pinger Server1's IP nr. eller andre IP nr. på vores interne
netværk for den sags skyld. Hvorimod hvis jeg pinger et IP nr. der ikke
eksistere på nettet kommer der et svar, der ligner noget med "no
request...".

Jeg er hjemme nu, så er det OK om vi fortsætter på mandag? Har ikke fået
kikket på Novell protocollen, det gør jeg mandag.

Jeg vil lige nævne, at selvom jeg ikke er logget på det større fjernnet med
Novell clienten, så er der også sløve respons tider. Er der en eller anden
konflikt mellem Novell clienten og det der OBCD/DNS link!!

Men en ting er sikkert, sløve forbindelser er frustrerende.

MVH

Kjeld

Fra : Kjeld

Dato : 07-05-01 06:21

Hej Kent

Nu har jeg kikket på såvel novell protocollen som PC bestykningen.

Novell client protocol preference:

Førsteplads er besat af IP protocollen.

Andenplads er besta af IPX protocollen.

PC bestykning:

CPU: Intel P3 550 Mhz
Ram: 128 Mb
Netkort: HP DeskDirect (J2585B) 10/100 VG PCI LAN

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-05-01 09:53

Hej Kjeld,

"> Førsteplads er besat af IP protocollen.

> Andenplads er besta af IPX protocollen.

OK !

Under Netværksindstillinger; prøv at sætte primær netværkslogon til:
Klientprogram til Windows-Netværk istedet for Novell Netware Client.

Mvh.
Kent

Fra : Kjeld

Dato : 07-05-01 12:26

Hej Kent

Så fik jeg omsider afprøvet at ændre login clienten "Klientprogram til
Windows-Netværk", men desvære gjore det kun forbindelsen endnu langsommere.

Så jeg skiftede tilbage til Novell Clienten, men forbindelsen var stadig
"endnu langsommere".

Nu har jeg genindstalleret Novell Clienten og er tilbage til den m e g e t
langsomme forbindelse jeg startede med.

Det er åbenbart ikke så lige til at løse!

Hilsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-05-01 14:42

Hej Kjeld,

> [...]
langsommere.

> Så jeg skiftede tilbage til Novell Clienten, men forbindelsen var stadig

Så er jeg desværre også løbet tør for gode råd, et sidste kunne være at
benytte Windows´ egen klient til Novell, kan du det ?

Mvh.
Kent

Fra : Kim Henriksen

Dato : 07-05-01 22:36

Hejsa

Skal du køre med IPX-protokollen??? Hvis ikke, så prøv slå den fra....

--
M.v.h.
Kim Henriksen

Fra : Kjeld

Dato : 08-05-01 11:03

Hej Kim

Jeg ved det ikke 100 pro., men det større netværk jeg er koblet op på er et
Novell netværk, som bruger IPX protocollen - Jeg må lige spørge mig for.

Men på den anden side sker der vel egentlig ikke noget ved bare at slå den
fra, andet end jeg ikke kan koble op??

Hilsen

Kjeld

Fra : Kjeld

Dato : 08-05-01 10:58

Hej Kent

Jeg er godt klar over, at det er en svær nød at knække når ingen vil røre
ved det, men du skal have mange tak for din hjælpsomhed og rådgivning.

Hvis jeg støder på en løsning, lægger jeg en besked/beskrivelse derom i
denne NG.