Computer der genstarter hele tiden
Fra : Fausto

Dato : 12-06-04 08:45

Hej
Jeg har nogle problemer med min computer som jeg håber i kan hjælpe mig
med. For ca. et år siden begyndte den at genstarte hele tiden. Men det hjalp
lidt hvis jeg lod være med at sætte kabinettet på igen. Så den har stået
"nøgen" lige siden. Men nu er det blevet værre for nu genstarter den når CPU
usage har været på 100% i 30 sek-1 minut i træk. Og det er jo rimelig
irriterende. Jeg går ud fra, med mit utilstrækkelige kendskab til computere,
at det er pga overophedning. Jeg lagde mærke til at køleren på mit
grafikkort sad løs, så nu har jeg skiftet grafikkortet ud, men det har ikke
hjulpet.
Er der nogle af jer der har nogle ideer om hvad der er galt eller til hvad
jeg kan prøve for at løse problemet?

Jeg bruger windows XP, motherboard: SL-75DRV5.
Hvis der er andre oplysninger i har brug for om computerens indmad så sig
til

Hilsen Fausto

Fra : jonas w

Dato : 12-06-04 10:18

Fausto wrote:
> Jeg har nogle problemer med min computer som jeg håber i kan hjælpe
> mig med. For ca. et år siden begyndte den at genstarte hele tiden.
<SNIP>
> Er der nogle af jer der har nogle ideer om hvad der er galt eller
> til hvad jeg kan prøve for at løse problemet?

Jeg kender fornemmelsen af at famle i blinde med sådan et problem, så her er
nogle vilde skud, som du måske kan prøve (i vilkårlig rækkefølge):
- Undersøg: Er der nogle konflikter i enhedshåndtering/devicemanager?
- Har du flere harddiske? Måske bliver de for varme, hvis de sidder tæt
sammen.
- Har du flere harddiske? Prøv at sætte dem på hver sin kæde. (ja, lyder
fjollet, men det har hjulpet mig)
- Er der mon fejl på en harddisk? Prøv at slå "indexing service" fra.
- Er der mon fejl på en harddisk? Hvis du har en ledig disk, kan du prøve at
installere en ny windows på den, bare for at se om det ville afhjælpe
problemet. Hvis det gør det bør du geninstallere helt.
- Pil al ikke-essentielt hardware ud og start maskinen. Sæt dem tilbage ét
efter ét og check om maskinen begynder at brokke sig igen. (jeg tænker på
strømforbruget)
- Sidder nogle af indstikskortene for tæt sammen og udvikler for meget
varme?
- Tør støv af overalt. Støv isolerer som pels og temperaturen stiger.
Specielt hvis maskinen ikke har haft hat på i lang tid. Det ville forklare
hvorfor den er begyndt på det igen.
- Skil det hele ad og saml det igen. Måske sidder der støv på nogle stik.

Det er bare nogle af de ting, der har hjulper mig, når min maskine
kontinuerligt frøs eller genstartede. Jeg synes også det lyder mest
plausibelt at det er fordi maskinen bliver for varm, men måske kan varmen
(eller de abrupte genstarter) have været skyld i at der er kommet fejl på
harddisken.

HTH
/jonas

Fra : Fausto

Dato : 12-06-04 10:49

"jonas w" <jw6335@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> nogle vilde skud, som du måske kan prøve (i vilkårlig rækkefølge):
> - Undersøg: Er der nogle konflikter i enhedshåndtering/devicemanager?

Hvordan kan jeg se det?

> - Har du flere harddiske? Måske bliver de for varme, hvis de sidder tæt
> sammen.
> - Har du flere harddiske? Prøv at sætte dem på hver sin kæde. (ja, lyder
> fjollet, men det har hjulpet mig)

Jeg har prøvet at køre med en harddisk. Og jeg har også skiftet den ud i
mellemtiden. Så det er nok ikke den der er noget galt med.
> - Er der mon fejl på en harddisk? Prøv at slå "indexing service" fra.

Hvor gør jeg det?

> [...]
> installere en ny windows på den, bare for at se om det ville afhjælpe
> problemet. Hvis det gør det bør du geninstallere helt.

Har prøvet ..

> [...]
> strømforbruget)
> - Sidder nogle af indstikskortene for tæt sammen og udvikler for meget

well, der er kun et ledigt slot tilbage. Alle de andre er brugt. Så det er
måske en mulighed.

> - Tør støv af overalt. Støv isolerer som pels og temperaturen stiger.
> Specielt hvis maskinen ikke har haft hat på i lang tid. Det ville forklare
> hvorfor den er begyndt på det igen.

Det vil jeg prøve

> - Skil det hele ad og saml det igen. Måske sidder der støv på nogle stik.

O.k. Jeg vil lige forsøge mig med nogle af disse ting (dem jeg kan finde ud
af ihvertfald). Tusind tak for dine forslag!

Fausto

Fra : jonas w

Dato : 12-06-04 19:10

Fausto wrote:

> Hvordan kan jeg se det?

Åbn System Properties i kontrolpanelet. I fanebladet "Hardware" klikker du
på "Device Manager". Her kan du se al registreret hardware i maskinen. Hvis
der er konflikter på noget af det, er det markeret med et kryds eller et
spørgsmåltegn eller lign. tydeligt.

> Hvor gør jeg det?

Højreklik på harddiskdrevet i My Computer og vælg Properties. Her kan du
sætte eller fjerne flueben udfor Indexing Services. Indexing Services gør at
XP holder styr på hvad der ligger på disken, for at kunne søge hurtigere,
men det gør også at den hele tiden læser på disken i baggrunden, og hvis der
er fejl på disken når du ikke at opleve hvorfor denne process går galt. Den
går bare galt, og maskinen kan fryse eller genstarte.

Husk disse metoder. De er dele af helt fundamental maskinkendskab. Selv min
mor kender dem (nu). Check forøvrigt også lige dette tip:
http://www.duxcw.com/faq/win/xp/restarting.htm
Det kan måske hjælpe til at komme fejlen nærmere.

Men iøvrigt tror jeg du har ret i at fokusere mest på varmeudviklingen i
maskinen.
Held og lykke.

/jonas

Fra : PJ

Dato : 12-06-04 13:24

Du har 99% sikkert fået den virus der gør dette sjove fænomen - fjern virus
og sikrer dig fremover.

PJ

Fra : Fausto

Dato : 12-06-04 13:56

"PJ" <pj12345@stofanet.dk> wrote in message
> Du har 99% sikkert fået den virus der gør dette sjove fænomen - fjern
virus
> og sikrer dig fremover.

Jeg har skam tjekket min computer for virus og jeg har iøvrigt også
genindstalleret windows to gange imens dette problem har stået på. Men bare
for en sikkerheds skyld: Hvad hedder denne virus?

Fausto

Fra : M.Kay

Dato : 14-06-04 09:29

I know it's awful, but Fausto wrote to everybody in dk.edb.hardware
saying:

> [...]
> genindstalleret windows to gange imens dette problem har stået på. Men
> bare for en sikkerheds skyld: Hvad hedder denne virus?

Sasser eller blaster. Men det er ikke det der er galt her.

--
Kay

Fra : Fausto

Dato : 12-06-04 16:07

Jeg har netop fundet et program der kan analysere computeren. Ifølge den er
temperatur for høj:
Board temperature 52 C og power/aux temperature 80 C

Hvordan finder jeg ud af hvor høj en temperatur computeren kan klare?

Fausto

Fra : Egil Solberg

Dato : 12-06-04 16:33

Fausto wrote:
> [...]
> Board temperature 52 C og power/aux temperature 80 C
>
> Hvordan finder jeg ud af hvor høj en temperatur computeren kan klare?

Det lyder mærkeligt. Er det måske din CPU temp der er 80 grader?
Gør digselv den tjeneste at trykke "DEL" for at gå ind i BIOS ved opstart.
Der kan du et sted se CPU og bundkorttemperatur.Lad computeren stå der en
stund og se hvordan det udvikler sig.
Din CPU er sandsynligvis ratet til 80-90 grader, men der kan komme
ustabilitet endel før du kommer så højt op.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-06-04 23:05

> [...]
>
> Jeg bruger windows XP, motherboard: SL-75DRV5.
> Hvis der er andre oplysninger i har brug for om computerens indmad så sig

Lad os starte med basics!
Kig på kølerprofilen på din CPU. Kører blæseren?
Er køleprofilen fuld af fnulder?
Kører blæseren ikke, skal den skiftes, evt. hele profilen (oftest billigst)
Ellers gør den ren for nullermænd, så burde systemet virke igen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger