fjern understregning på nogle links
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 12-06-04 00:24

Ved hjælp af <div id="filer"> har jeg angivet nogle specielle egenskaber for
nogle få af mine links. Nu vil jeg gerne have understregningen fjernet fra disse
links. Hvad er den rette kode til dette i mit css-dokument?

--
Simon Moore Højer

Man lære så længe man lever
Når man ikke længere lære, lever man ikke mere.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-06-04 01:35

#filer {text-decoration: none}

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 09:09

Jens Peter Karlsen skrev i

> #filer {text-decoration: none}

Jeg hopper lige ind i den her tråd og låner et citat,
jeg vil nemlig gerne vide noget om hvornår man bruger
# og hvornår man bruger . er der en hjemmeside, som
på mystisk vis har undgået min opmærksomhed, som handler
om netop dette eller er der en venlig sjæl som kan give
et hint?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-06-04 09:31

Jane skrev:

> Jens Peter Karlsen skrev i

> Jeg hopper lige ind i den her tråd og låner et citat,
> jeg vil nemlig gerne vide noget om hvornår man bruger
> # og hvornår man bruger .

I stylesheetet:

..fodnotetegn {
/* her har du angivelse af hvordan class'en "fodnotetegn" skal vises */
}

#boks1 {
/* her har du angivelse af hvordan id'et "boks1" skal vises */
}

På hjemmesiden:

[...]
<sup class="fodnotetegn>1</sup>
[...]

Jeg håber det var klart? - ellers må du lige spørge igen.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 10:56

Jesper Brunholm skrev i <news:40cabf3e$1@news.wineasy.se>:

> Jeg håber det var klart? - ellers må du lige spørge igen.

Tak for hurtigt svar.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 11:27

In news:40cabf3e$1@news.wineasy.se,
Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> typed:
> Jeg håber det var klart? - ellers må du lige spørge igen.

Bare lige en tilføjelse: ID'er må kun bruges én gang på en side, mens
class'er kan genbruges.

Derudover opfører de sig ens, så forskellen er en smule "akademisk", men
alligevel værd at have i mente.

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-06-04 13:10

"Mikkel Z. Herold" <mikkel[at]mzh[dot].dk> wrote in news:40cada63$0$205
$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Derudover opfører de sig ens, så forskellen er en smule "akademisk", men
> alligevel værd at have i mente.

Jens har allerede fortalt om forskellen mellem id og class i css, men id
har også værdi i html (hvor class ingen funktion har). <label>-elementet
gør brug af id og hvis du bruger javascript er det uendeligt lettere at
finde et element med id fremfor class.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 16:04

Andreas Haugstrup Pedersen skrev i <news:Xns9506905E29292usenetsolitudedk@
130.225.247.90>:

> Jens har allerede fortalt om forskellen mellem id og class i css, men id
> har også værdi i html (hvor class ingen funktion har).

Den må du gerne uddybe lidt.

> <label>-elementet
> gør brug af id og hvis du bruger javascript er det uendeligt lettere at
> finde et element med id fremfor class.

Jeg er allergisk overfor javascript, og tror faktisk aldrig jeg har
brugt label til noget. Vil undersøge hvad det skal bruges til.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-06-04 17:21

Jane skrev:
> Andreas Haugstrup Pedersen skrev i <news:Xns9506905E29292usenetsolitudedk@

> Den må du gerne uddybe lidt.

id er som attribut en del at HTML - standarden og kan bruge til nogle
html-funktioner. Fx. kan man linke til et element med id på, i stedet
for at lave en <a name>

> Jeg er allergisk overfor javascript

Det var ikke godt da - kan man ikke få noget i retning af zyrtec (som er
gode mod græs-allergi) til at anfaldsbehandle?

>, og tror faktisk aldrig jeg har
> brugt label til noget. Vil undersøge hvad det skal bruges til.

Tjah - Jens er allerede kommet med en god forklaring og et eksempel, men
du kan da godt lige få en til:
<http://www.andersen.sdu.dk/titler/vaelg.html>

Alistapart har faktisk lavet en form-opsætning hvor de bruger label
meget aktivt: <http://www.alistapart.com/articles/practicalcss/>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 17:39

Jesper Brunholm skrev i <news:40cb2d77$1@news.wineasy.se>:

> id er som attribut en del at HTML - standarden og kan bruge til nogle
> html-funktioner. Fx. kan man linke til et element med id på, i stedet
> for at lave en <a name>

Jo det ved jeg godt, det var det med værdi jeg ikke lige fik fat i.

> Tjah - Jens er allerede kommet med en god forklaring og et eksempel,

Det ser ud som om det mest er noget med forms. Det har jeg ikke
sådan kastet mig ud i (endnu) så det er nok derfor jeg ikke har
stødt på labels.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-04 20:21

Jane skrev:

>Jeg er allergisk overfor javascript

Den holdning skulle du revidere. Jeg kan fortælle i detaljer
hvorfor jeg brugte det i mit projekt. Så kan du måske se nytten
af det?

Projektet drejede sig om noget grafisk statistik. Brugeren kan
vælge en periode og en inddeling (lavet som dropned):

Periode
Dag O Uge O Måned O Kvartal O År O
Specificér O Fra: [ ] Til: [ ]

Inddeling   [Dag]
      (Uge)
      (Måned)
      (Kvartal)

Hvis man vælger Måned, er det ulogisk at inddele den i år. Derfor
lavede jeg serversidetjek af valgene og skar inddelinger væk som
var større end eller lig med perioden. *Men* det kunne brugeren
ikke se - heller ikke når siden med grafikken returnerede.
Valgene forblev uændret. (Man kunne godt se det et andet sted,
men det er ligemeget)

Med en JavaScriptfunktion fik jeg lavet det så de ulogiske
inddelinger blev fjernet med det samme når man valgte en periode.
Det kunne se sådan ud:

Periode
Dag O Uge O Måned X Kvartal O År O
Specificér O Fra: [ ] Til: [ ]

Inddeling   [Dag]
      (Uge)

En anden JS-funktion tog sig af at sætte fokus på "Specificér"
hvis man skrev noget i en af de to datobokse (Fra/Til). Ellers
kunne brugeren sidde der og bruge et kvarter på at hitte de
rigtige datoer - blot for at opdage at der var valgt en fast
periode på en måned. Den funktionalitet kunne jeg slet ikke lave
serverside - det var umuligt at vide hvis der var valgt f.eks. en
måned, om datoerne skulle overstyre dette valg, eller om de bare
var 'rester' som brugeren ikke havde gidet fjerne.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 22:03

Bertel Lund Hansen skrev i <news:h7lmc0h0ob62od89ohafmur0qqqq2sanm7
@news.stofanet.dk>:

> Den holdning skulle du revidere. Jeg kan fortælle i detaljer
> hvorfor jeg brugte det i mit projekt. Så kan du måske se nytten
> af det?

Problemet er lidt at hvis man slår javascript til og surfer rundt
får man så mange dårlige oplevelser med folk der bruger det til
diverse sære ting flyvende om cursor'en og andet ragelse. Desuden
er der problemet med om det virker i en browser for blinde etc.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-04 23:28

Jane skrev:

>Problemet er lidt at hvis man slår javascript til og surfer rundt
>får man så mange dårlige oplevelser med folk der bruger det til
>diverse sære ting flyvende om cursor'en og andet ragelse.

Det er sikkert rigtigt. Jeg surfer ikke så meget, og jeg lukker
for den slags sider. Det mest trælse jeg falder over, er
henvisninger til netblade som aviserne og Computerworld. De er
fyldt med reklamer.

>Desuden er der problemet med om det virker i en browser for blinde etc.

Jeg mener bestemt at man skal kode så det vil virke uden
JavaScript. Det gjorde jeg også i mit projekt. Det er bare bedre
med.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 16:02

Mikkel Z. Herold skrev i <news:40cada63$0$205$ba624c82
@nntp04.dk.telia.net>:

> Bare lige en tilføjelse: ID'er må kun bruges én gang på en side, mens
> class'er kan genbruges.

Jeg bruger sådan set kun id'er til at linke til, hvorimod jeg
bruger class til selve designet.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-04 20:22

Jane skrev:

>Jeg bruger sådan set kun id'er til at linke til, hvorimod jeg
>bruger class til selve designet.

Just præcis. Jeg har dog ikke fået rettet mine name-deklarationer
fra gammel tid til id'er endnu.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-04 10:43

Jane skrev:

>Jeg hopper lige ind i den her tråd og låner et citat,
>jeg vil nemlig gerne vide noget om hvornår man bruger
># og hvornår man bruger .

# bruges hvis du kun skal bruge det ét sted. Det hører sammen med
id som skal være unik.

Punktum bruges hvis du vil lave en klasse som kan aktiveres mange
steder.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 12-06-04 10:55

Bertel Lund Hansen skrev i

> # bruges hvis du kun skal bruge det ét sted. Det hører sammen med
> id som skal være unik.

Aha. Virker det meget rodet hvis man bare holder sig til class
eller afslører det mig straks som css-amatør?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-06-04 11:05

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> Aha. Virker det meget rodet hvis man bare holder sig til class
> eller afslører det mig straks som css-amatør?

Med et par velplacerede id opnår du hurtigt god kontrol og du kan næsten
klare dig uden klasser. Id har den fordel at du altid kan være sikker på
hvad du ændrer på (fordi id altid er unikt).

Jeg bruger det mest i forbindelse med "descendant selectors". Eks.

#menu ol, #menu ul {
/* Lister i min menu. F.eks. er menuen en vandret liste. */
}

#content ol, #menu ul {
/* Lister i min brødtekst. De skal se mere normale ud og ikke være
vandrette. */

#content p {
/* Min brødtekst */

#sidebar p {
/* Tekst i min sidebar. Den vil typisk være mindre end den normale
brødtekst */
}

På den måde slipper jeg for at sætte klasser på de enkelte elementer. Det
hele er styret af hvilken overordnede sektion af siden jeg vil ændre på.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-04 11:22

Jane skrev:

>Aha. Virker det meget rodet hvis man bare holder sig til class
>eller afslører det mig straks som css-amatør?

Det ved jeg ikke. Jeg bruger kun class, men jeg er ikke dybt inde
i css. Jeg tror ikke at jeg har nogen elementer som ikke skal
være magen til nogen andre.

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 12-06-04 11:50

Jane wrote:

> Aha. Virker det meget rodet hvis man bare holder sig til class
> eller afslører det mig straks som css-amatør?

Jeg bruger for det meste kun class. Hvis der skulle komme noget unikt
(fx en markring i en liste), bruger jeg en ID til det.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 12:24

Mikkel Z. Herold skrev:

> Derudover opfører de sig ens, så forskellen er en smule
> "akademisk", men alligevel værd at have i mente.

Der er en væsentlig og praktisk forskel på id- og klasse-
tildelinger - nemlig at id-tildelinger vægtes højere. Det vil sige
at hvis man har følgende kode:

- og følgende css-tildelinger:

..boks{ color: white; background-color: blue; width: 300px }

#boks1{ color: red; background-color: black; }

- så vil boksen blive vist med rød tekst på sort baggrund fordi
tildelingerne i id-linjen vægtes højere end dem fra klasselinjen.
Men boksen vil stadig få bredden 300px fra klassen, fordi id-linjen
ikke specificerer nogen bredde.

Brugt sammen med kombinationer af selektorer (fx #boks1 p{ color:
blue; }, der rammer p-elementer inde i elementet med id=boks1), er
id-tildelinger ofte en stor hjælp. Men på mange sider kan man fint
klare sig uden - jeg mener bestemt ikke man skal bruge id "bare"
fordi man har et unikt element på en side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 12:33

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Med et par velplacerede id opnår du hurtigt god kontrol og du
> kan næsten klare dig uden klasser.

Den sætning kan IMO lige så godt bruges omvendt:

   Med et par velplacerede klasser opnår du hurtigt god kontrol
   og du kan næsten klare dig uden id.

Jeg synes ikke man skal begynde at eksperimentere med id-
tildelinger hvis man ikke enten har brug for det eller selv kan se
fordelen ved det. Vi er enige om at man med fornuftig brug af id-
tildelinger kan få god kontrol over hvad der sker på siden og
(formentlig) også om at man kan en del mere hvis man både benytter
id og klasser.

Men har man ikke en rimelig god erfaring med css, er jeg bange for
at brug af id-tildelinger kan forvirre mere end skabe overblik. Som
du selv er inde på, er det for alvor nyttigt i forbindelse med
sammensatte selektorer - det vil så også sige at man for at kunne
håndtere id-tildelinger fornuftigt også skal kende noget til
opbygningen af sammensatte selektorer. Det er alt sammen nyttige
ting at kunne, men i mine øjne er det ikke begynderstof og man kan
klare sig et langt stykke alene med brug af klasser.

> Id har den fordel at du altid kan være sikker på hvad du ændrer
> på (fordi id altid er unikt).

Men det kræver så også at man er klar til at opbygge sin side af
unikke elementer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-06-04 13:07

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Den sætning kan IMO lige så godt bruges omvendt:
>
> Med et par velplacerede klasser opnår du hurtigt god kontrol
> og du kan næsten klare dig uden id.

Men det er ikke et nær så godt argument. Kontrollen ved id til struktur er
større fordi de skal være unikke (og så er det fordele i forbindelse med
formularer og javascript, men det har ikke noget med css at gøre).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-04 12:37

Jens Peter Karlsen wrote:

> #filer {text-decoration: none}

Det har ingen effekt på links. Det definerer kun, at alm. tekst ikke skal
understreges - men det bliver den vel default ikke alligevel.

#filer a{text-decoration:none}

.... så er alle links indeholdt i <div id="filer"> defineret.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 12-06-04 17:38

> Det har ingen effekt på links. Det definerer kun, at alm. tekst ikke skal
> understreges - men det bliver den vel default ikke alligevel.
>
> #filer a{text-decoration:none}

Ked af at skuffe dig men det et dit forslag der ikke virker...

Det gjorde den her derimod....

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 12:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]

Du kan nå langt med fornuftig brug af klasser. Manglende brug af
id-værdier vil måske nok antyde at du ikke er css-haj, men hvis du
kan klare dig med mindre er det næppe noget problem. Forkert eller
dårlig brug af id-værdier vil i øvrigt i langt højere grad afsløre
en css-amatør.

> Det ved jeg ikke. Jeg bruger kun class, men jeg er ikke dybt inde
> i css. Jeg tror ikke at jeg har nogen elementer som ikke skal
> være magen til nogen andre.

Bare fordi man skal tildele css-kode til et element der er unikt på
en side _behøver_ man ikke at bruge id. Hvis du ikke er løbet ind i
problemer i forbindelse med din brug af css uden id-værdier, har du
sikkert ikke brug for dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 16:26

Jane skrev:

> Jeg er allergisk overfor javascript, og tror faktisk aldrig
> jeg har brugt label til noget. Vil undersøge hvad det skal
> bruges til.

Label er stærkt undervurderet mange steder.

Prøv at se følgende eksempelside:
<http://gyros.dk/usenet/html/label2.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-04 20:09

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Label er stærkt undervurderet mange steder.

Enig. Jeg blev begejstret da jeg hittede ud af hvad det er. Jeg
har brugt det på Fidusos tilmeldingsside og også i mit projekt
til hovedopgaven.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 20:44

Jesper Brunholm skrev:

> Alistapart har faktisk lavet en form-opsætning hvor de bruger
> label meget aktivt:
> <http://www.alistapart.com/articles/practicalcss/>

Øh - da ikke i deres formeksempel. Her er et uddrag af koden:

- det er netop et eksempel på forkert/manglende brug af label.
folk ikke kender til brugen af <label>. Det er dog alligevel
sørgeligt at et stort site som alistapart også begår den fejl.

Flere af brugerne på sitet har i øvrigt kommenteret den manglende
brug af label (se under "Talk about this article").

Søgeformen øverst på siden benytter til gengæld labels fint - men
den er sikkert også opdateret/vedligeholdt senere end artiklen (fra
2001).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-06-04 09:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Øh - da ikke i deres formeksempel. Her er et uddrag af koden:
[snip - kode, og Jens har helt ret]

*ups* pinligt - så må jeg huske forkert og forveksle med en anden
artikel hvor samme opsætning er udført - det må I undskylde!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 20:56

Simon Moore Højer skrev:

> Ked af at skuffe dig men det et dit forslag der ikke
> virker...

Må vi se din side?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 12-06-04 21:49

Desværre ikke... ville gerne... men den indeholder fortrolige
oplysninger...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 21:50

Simon Moore Højer skrev:

> Desværre ikke... ville gerne... men den indeholder fortrolige
> oplysninger...

Kan du så ikke bare lave et eksempel med samme struktur? Selve
indholdet er ligegyldigt, men måden du bruger html-elementerne på
er ikke.

Jeg afprøvede også de to metoder (men fik desværre slettet
eksempelfilen igen) - og de virkede helt som Erik havde beskrevet
det. Når det ikke virker hos dig er det måske fordi dine links ikke
er links - men det er svært at vide uden at se siden (eller en
kopi).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 12-06-04 22:02

css-filen:

#filer {text-decoration:none}

asp-filen:

strSQL = "Select filnavn from opload where rettighed = '" &
Request.Querystring("omraade") & "'"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

If rs.EOF or rs.BOF Then

Response.Write "<h2>Der er ingen filer til denne arbejdsgren:</h2>"

else

Response.Write "<h2>Her er filerne der hører til arbejdsgrenen " &
Request.Querystring("omraade") & " :</h2> "

do while not RS.EOF

Response.Write "<a href='upload/" & RS("filnavn") & "'><div

RS.MoveNext
loop
RS.Close

Set RS = Nothing

End If

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 22:19

Simon Moore Højer skrev:

> css-filen:

Helt generelt - online-eksempler er meget lettere at vurdere.

I tilfældet her er det dog ret enkelt at se hvor det går galt:

> Response.Write "<a href='upload/" & RS("filnavn") & "'><div

Hvis du validerede den færdige side, ville du opdage at div ikke må
stå inde i a - og id-værdier i øvrigt skal være unikke. Dit
eksempel er derfor ikke legal html.

Din kode vil i browseren se ud nogenlunde som her:

Hvis du i stedet laver følgende model, vil koden validere, og Eriks
model virke:

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 12-06-04 23:05

Okay tak for det. Det vil jeg selvfølgelig ændre med det samme, så koden
validere.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-04 23:12

Simon Moore Højer skrev:

> Okay tak for det. Det vil jeg selvfølgelig ændre med det
> samme, så koden validere.

Fint. Kan du lokkes til at tage et kig på min signatur også?

Det er svært at se hvem du svarer og hvad du svarer på når du ikke
citerer noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 12-06-04 23:56

> Fint. Kan du lokkes til at tage et kig på min signatur også?
>
> Det er svært at se hvem du svarer og hvad du svarer på når du ikke
> [...]

OK det skal jeg nok huske fremover. Plejer ikke at tænke så meget over
det selv, men hvis det gør det lettere for jer andre skal jeg nok gøre
det fremover. (det var forresten dig jeg svarede hvis du ikke skulle
have regnet det ud),