Luftpumpe - nybegynder
Fra : Mikkel

Dato : 11-06-04 16:01

Hej NG,

Jeg har fornylig anskaffet en luftpumpe, men jeg syntes den larmer meget
(har prøvet flere fabrikater med samme resultat).

Jeg mener selv at det har noget at gøre med manglende modstand under vandet,
dvs. fx for lidt modstand i luftstenen.
Jeg har prøvet at lave et lille knæk på slangen for at give mere modstand,
dette hjælper det larmer mindre men der kommer naturligvis også mindre luft.

Spørgsmål
- Hvad gør jeg for at udnytte min luftpumpe mest optimalt?
- Er det nu også en god ide at skabe en højere modstand, ved at begrænse rør
diameteren?
- Anbefaling af sten etc. med højere modstand

Mvh

Mikkel

Fra : Per W.

Dato : 11-06-04 16:07

"Mikkel" <mikkel@kaldmig.dk> skrev i melding
> [...]
luft.

> Spørgsmål
> - Hvad gør jeg for at udnytte min luftpumpe mest optimalt?

Fjerner den. Man skal ikke trenge en luftpumpe.

/Per W.

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 11-06-04 16:19

> Jeg har fornylig anskaffet en luftpumpe, men jeg syntes den larmer meget

Hej Mikkel
En luftpumpe er fin til et "lavbudget" akvarie. Men de støjer. Alle sammen,
uanset hvad. Når jeg indimellem bruger luftpumper (af praktiske årsager),
har jeg den ophængt i en elastik i en isoleret papkasse. Hvis den ikke rør
pappet, er larmen til at overse. Jeg bruger en stump gammel gulvtæppe til at
isolere med.

Men i længden burde du overveje et lille indvendigt filter.

Mvh
Jacob

---

Fra : Mikkel

Dato : 11-06-04 16:23

Jeg har sådan set allerede en stor pumpe på (1000 liter i timen) men jeg
syntes at fiskene er levet meget mere op, efter at der er kommet pumpe i.

Men hvad men modstand i stenen, kan det ikke have noget at sige?

/Mikkel

Fra : Mikkel

Dato : 11-06-04 16:24

Jeg har sådan set allerede en stor pumpe på (1000 liter i timen) men jeg
syntes at fiskene er levet meget mere op, efter at der er kommet luft pumpe

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 11-06-04 20:30

> Men hvad men modstand i stenen, kan det ikke have noget at sige?

Jo, jeg har oplevet det samme som dig, jo mere luft der flyttes, jo mere
larmer pumpen - ikke så mystisk. Så du har valget mellem en pumpe der ikke
støjer så meget men yder lidt, pga "tæt" luftsten eller andet, eller
alternativt fuld kul på pumpen med meget larm til følge

Mvh
Jacob

---

Fra : Jessen

Dato : 12-06-04 06:25

Hej Ng..........

Ret mig venligst hvis jeg tager fejl (det gør jeg nu nok)
som jeg læser det, så vil i "proffer" ikke have luft i tanken samtid med en
pumpe, er det ik rigtigt forstået ?
hvor meget cirkulation har i så i tanken ? - Og hvor meget skal der til ?
jeg har en 300L's tank med både luft og udv. spandfilter, kan jeg så godt
dermed tage luft-pumpen fra tanken og i teorien smide den et hvis sted hen ?
er det helt forkert forstået, hjælp mig venligst, er rimelig ny..

Venligst
D.Jessen

Fra : kha

Dato : 12-06-04 07:01

> [...]
?
> er det helt forkert forstået, hjælp mig venligst, er rimelig ny..

Hvor meget cirkulation kommer an på dine fisk. Hvis det var Malawi cichlider
ville jeg ud over en 1000 L/t bruger en kraftig powerhead eller indvendigt
filter.

Hvis det er selskabsfisk vil jeg nøjes med 1000 l/t og intet andet. Jeg vil
gerne cirkulerer mine akvarier 4 gange i timen. Så i mit 960L har jeg 2 x
Eheim 2260 og i mit 530L har jeg 2 x Eheim 2128 og i mit 325 har jeg 1 x
Eheim 2128.
Jeg har ikke også luftpumper i akvarierne.

Fra : henrik

Dato : 12-06-04 10:20

det skal så også siges det er et spørgsmål om at få brudt vandoverfladen,
hvis pumpen pumper vandet i bunden så er der stadig ingen ilt. jeg bruger
godt nok også selv luft på mine yngelakvarier, men de er så også stærkt
overbefolket med malawi....
Men det er rigtigt med den rette mængde fisk og den rigtige opstilling er
luft ikke nødvendigt, så prøv og se om du ikke kan finde den Mikkel.

/Sonor som bruger mest af hans tid på www.aquaa.dk