Hundemad og mus..?
Fra : Martin

Dato : 11-06-04 13:54

Hej,

jeg har haft nogle poser med hundemad (tørkost) liggendene i garagen.
Da jeg skulle hente en pose i dag, så jeg at der var gnaved en lille smule i
hjørnet, og at der lå lidt muselort rund omkring... Kan maden bruges, eller
skal alle 15 Kg. smides ud??

Hilsen Martin.

Fra : Stine

Dato : 11-06-04 14:25

Hej :)

Jeg ville bruge foderet :)

Og så investere i nogle fodertønder, der er musesikrede :))

Stine

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 11-06-04 14:27

> [...]
> Da jeg skulle hente en pose i dag, så jeg at der var gnaved en lille smule
> hjørnet, og at der lå lidt muselort rund omkring... Kan maden bruges,

hej Martin, mit råd ville være, at du skal smide det ud - man kan for små
penge købe plasticbøtter til opbevaring af hundefoder, hvor mus ikke kan
komme ind ............. det er specielt musenes afføring, der er skadeligt
for din hund -

hilsen Pia

Fra : Martin

Dato : 11-06-04 19:40

Hej igen...

En for og een imod..!

Der var kun musselort uden for posen, ikke inde i.. Jeg var meget forsigtig
da jeg kiggede ind i posen. (Tænk hvis der kom en dræber-mus på Eukanuba
foder)

Så jeg er sikker på at der ikke er lort i maden

Hilsen Martin

Fra : Stine

Dato : 11-06-04 20:30

Hej :)

Jeg kan nu heller ikke se hvad lidt muselort skal kunne skade ..... Min
hund æder det med glæde hvis hun finder noget på gulvet i udhus el.lign.
ligeledes med hønse-, rotte- og ko-lort osv. :)

Men vær OBS på at meget foder er "konserveret" med E-vit. der "fordamper" i
forbindelse med ilt og derved kan fedtet i foderet harske. Så medmindre du
er gået i gang med sækken, så hæld det i noget lufttæt :)

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 11-06-04 22:10

ja, hver sin lyst - det lyder da ganske ulækkert at din hund har adgang til
både at kunne æde rotte- og ko lorte .... eller rettere, at du bor et sted
hvor det ligger overalt - velbekomme

Pia

Fra : Martin

Dato : 11-06-04 22:18

hey Pia..!

Det hedder landet
Gå ned og lej en Morten koch film på DVD, så kan du se lidt af det..
(ment som en joke..!)

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 11-06-04 22:43

hej Martin ....... tak for oplysningen - og nej tak jeg er ikke til Morten
Koch film, hverken på DVD eller video - hvad det så iøvrigt har med sagen at
gøre .................... beklager men jeg er ikke lige i joke humøret,
da jeg ikke synes det er noget at tage så let på som du mener .........

Pia

Fra : Stine

Dato : 12-06-04 18:24

Hej Pia :)
Det er vist ikke lige din dag i dag hva' ?? Du plejr da ikke at være sart
( det er ihvertfald mit indtryk ).
Men jeg har altså boet på landet i en del år - og der færdes de forskellige
dyr jo lidt frit til tider. Bl.a. har min hund delt "løbegård" med geder -
der kan du tro min hund "guffede" *GG*

Og det sidste år har hun delt have med mine høns - og det virker også som
rent guf :))

Desuden har hun dagligt været på besøg hos naboen der har køer ......

Og i udhuset er der (desværre) både rotter & mus :))

Ligesom min hund ( og alle de andre jeg har haft ) med glæde æder gamle
"fugle-ådsler" m.m. hvis de finder det i skoven, på marken eller hvor de nu
luftes.

Ja, selv kattelort & hundelorte er i tidens løb blevet ædt med velbehag. Og
mine hunde har ALDRIG haft en sygedag, eller dårlig mave ell.lign pga. af
det æderi :))

Men æder min hund græs & blade - ja så er det 100% sikkert at hun kaster op
på gulvtæppet :)

Fortsat god weekend :))

Det eneste jeg ville være nervøs i Martin's tilfælde ville være at foderet
evt. harskede pga. at der er kommet hul i posen og derved blev farligt for
hunden. Derfor få det brugt hurtigt eller hæld det på noget andet der er
lufttæt :))

Stine

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 11-06-04 22:05

Hej Martin.
Jeg ville nok smide det ud, turde ikke tage schancen. Muselort kan indholde
meget skidt, og jeg tror nu ikke du kan se det hele i en sæk med 15kg.
Ja! det er bare min mening!!.
Hvad betyder en ny sæk foder i forhold til hundens velbefindene og evt.
dyrlæge regninger???.
MVH.
Susanne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-04 23:30

> [...]
> Da jeg skulle hente en pose i dag, så jeg at der var gnaved en lille smule
> hjørnet, og at der lå lidt muselort rund omkring... Kan maden bruges,

Hej Martin

Der skulle vist ikke være noget i vejen for, at du kan bruge foderet.
Hunde er ikke så sarte for den slags. Det er værre, hvis du har voliere
fugle. Så må vandskålen ikke stå et sted, hvor musene kan komme til den.
Men som en anden foreslog, fodertønder... Hvis der ikke er gode muligheder
for at få mad, så finder musene andre græsgange. Husk på at mus er
grovædere, der skal æde 75 % af sin vægt om dagen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin

Dato : 12-06-04 10:17

Hej Alle..
Tak for svarrene...
Jeg ved godt at en foder tønde er en god ide, men det var kun fordi jeg fik
et godt tilbud på 5 x15 Kg. Jeg ikke lige gad at have det hele i bryggerset.

Tak for denne gang..

Martin.

Fra : shadow

Dato : 12-06-04 11:50

Martin spørger om han kan bruge foderet som mussene har kigget lidt på,
selvfølgelig kan du det, du skal jo lige tænke på at hunden er et rovdyr og
ådselsæder, og angående at hunde spiser hæstepærer og komøg, så er det en
delikatesse for hunden, fordi de efterlandenskaber indeholder så mange
mineraler og vitaminer som hunden har brug for, hvis i træner med jeres
hunde på marker og enge vil i også kunne se at hunden spiser harer lort,
hvilket igen er en delikatesse for hunden.
Så Martin hæld du bare de 15 kg foder op i hundeskålen
M.V.H
DcH-Skagen
www.dch-skagen.dk