Mesterøjet
Fra : H.S.

Dato : 11-06-04 09:55

Som ny-udnævnt jæger har jeg læst en del om skydeteknik (haglbøsse) og om
Mesterøjet.

Det bekymrer mig dog lidt, at jeg tilsyneladende har mesterøje på venstre
øje, men er højrehåndet når jeg skyder.
Da jeg tog jagttegn var jeg én af de bedste til at ramme, men havde dog
alligevel nogle missere, og jeg frygter lidt det kan skyldes at mit venstre
øje 'tager over'

Hvad gør man i den situation ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : J Nielsen

Dato : 11-06-04 12:35

On Fri, 11 Jun 2004 10:55:29 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>alligevel nogle missere, og jeg frygter lidt det kan skyldes at mit venstre

Du kan enten lukke venstre øje helt eller delvist når du skyder, eller du
kan skifte over og blive links-skytte (dette er ikke helt let - især ikke hvis
man er en rutineret skytte)

Da du tilsyneladende rammer ganske fornuftigt, bør du nok vente lidt før du
tager sorgerne på forskud: Da jeg i sin tid skulle have kørekort, viste det
sig ved lægeundersøgelsen at mit venstre øje var mesterøjet, men kun ud til ca
1-2 m afstand, så tog højre øje over. Det har mig bekendt aldrig påvirket min
skydning og jeg har aldrig følt det som et problem. Jeg "kobler" helt
ubevidst venstre øje fra, både når jeg skyder med haglbøsse.og riffel.

--

-JN-

Fra : john

Dato : 11-06-04 16:39

Skyd med begge øjne åbne, det gør jeg NP.

/jr

Fra : Mars

Dato : 11-06-04 17:53

Ka du ramme ;)

Fra : Olfot

Dato : 14-06-04 13:30

Jeps! det kan han

Fra : Martin

Dato : 14-06-04 14:16

> Skyd med begge øjne åbne, det gør jeg NP.

Det er jo netop med begge øjne åbne at problemerne kan opstå med "forkert"
mesterøje, så det løser nok ikke problemet.

Men en del bruger f.eks briller med et let tilsløret venstre glas. Eller som
nævnt med halvt lukket øje.

Et andet problem er jo at det "forkerte" mesterøje kan have forskellig
betydning alt efter skudafstanden.

/Martin

Fra : H.S.

Dato : 15-06-04 10:30

"Martin" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> nævnt med halvt lukket øje.
>
> Et andet problem er jo at det "forkerte" mesterøje kan have forskellig

Jeg har prøvet at lægge mærke til hvad jeg gør, når jeg skyder, og
umiddelbart lukker jeg instinktivt det venstre øje.
Så det lader til at problemet har løst 'sig selv'...

Fra : Olfot

Dato : 21-07-04 09:18

I det sidste nummer af jæger, er der en hel artikkel om en person der
mistede øjet nytårs aften (mester øjet ) der blev der også skrevet om at
skifte til links , men man kan altså få specielt konstrueret et såkalt cross
over kolbe. (se bladet jæger juni/juli )