Flytt...
Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 11-06-04 09:43

Hej,

bara en liten kommentar från det regniga Långtbortistan...
Håller på att flytta, har den senaste tiden letat lägenhet, fixat,
packat ordnat tusen saker osv...
Alla som någonsin har flyttat vet vad jag talar om! Dyker nu upp ett
ögonblick ur flyttkaoset för att kolla news - det är inte klokt vad ni
är aktiva

De stackars små katterna är inte speciellt förtjusta, det är rörigt
överallt och deras människor har ingen tid att leka med dem...
På plussidan är å andra sidan att det finns tomma bokhyllor att
klättra i (mycket roligare än klätterträdet!) och *mängder* med tomma
lådor att ligga i

Jag överväger att köpa lite Feliway/friend till den nya lägenheten för
att lugna dem, men åtminstone så gör vi så att vi försöker flytta allt
annat först - jag har läst tråden som handlade om flytt här nyligen -
tack för alla goda råd som kom mig till nytta också

Vem/vilka av er var det som hade kattsäkrad balkong - om ni har bilder,
kan ni vara så söta och ge mig länkarna? Jag vet att det kommit upp
flera gånger, men har inte hittat så mycket. För det lyxiga med den nya
lägenheten är att vi får dubelt så mycket plats - och balkong) Men
den ska kattsäkras - jag litar inte *alls* på lilla dumma Twister - han
är så klumpig...

hälsningar från Kristina, som ska hem&fortsätta packa...
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-06-04 11:56

On 2004-06-11 10:42:48 +0200, kweimer@cc.helsinki.fi (Kristina R M
Weimer) said:

> Vem/vilka av er var det som hade kattsäkrad balkong - om ni har bilder,
> kan ni vara så söta och ge mig länkarna?

Hej Kristina - til lykke med det nye hjem og held og lykke med flytningen
Jeg har ingen billeder selv, det kommer nok også an på, hvordan din nye
altan er bygget - men jeg vil til enhver tid anbefale Katrines
hjemmeside som et besøg værd.
http://www.beydana.dk/altan.htm

--
Knus fra Ann R

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 14-06-04 11:44

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote:

>Hej Kristina - til lykke med det nye hjem og held og lykke med flytningen

Takk Det blir nog bra, bara det blir färdigt. Framför allt tror jag
att katterna kommer till å like altanen

>Jeg har ingen billeder selv, det kommer nok også an på, hvordan din nye
>altan er bygget - men jeg vil til enhver tid anbefale Katrines
>hjemmeside som et besøg værd.
>http://www.beydana.dk/altan.htm

Tack Ann - just den minns jag att jag tittat på & beundrat tidigare, men
kunde förstås inte hitta den på nytt...

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 11-06-04 13:38

kweimer@cc.helsinki.fi (Kristina R M Weimer) skrev:
>Hej,

> [...]

Hej Kristina.

Tillykke med lejligheden! Jeg var turen igennem for et par måneder
siden, så jeg føler med dig . Det RODER bare i frygtelig lang
tid! Men misserne elskede det. Det var paradis at lege gemmeleg,
fræs osv. mellem tingene.

Den dag vi flyttede, kørte jeg misserne hjem til mine forældre,
hvor de var alene på et værelse, indtil vi var færdige. Da der så
var faldet ro over tingene, hentede vi misserne hjem i den nye
lejlighed. De var MEGET nysgerrige og slet ikke bange. Jeg tror
det var fordi de kendte alle tingene. Så efter en inspektion (de
skulle nok tjekke, om vi havde husket det hele ;-D), gik de omkuld
på sengen. Så de faldt altså bare til næsten med det samme.

Så det tror jeg ikke du behøver at være nervøs for, hvis bare de
vante og trygge ting flytter med, og i undgår alt for meget uro
(for misserne) på flyttedagen.

Jeg har også fået altan. Sådan en "indbygget" en - altså ikke en
der hænger udenpå huset. Jeg har sikret den med nogle
skråtstillede wirere ved altankanten, så de ikke kan springe op.
De vandrette wirere er bundet sammen lodret flere steder, så
misserne ikke kan gå igennem dem. De kan dog stadig stille sig på
bagbenene og kigge ud over kanten . Desværre har jeg ikke nogen
billeder (endnu). Ejer kun en oldsag af et kamera med film i! Men
jeg skal gerne dele dem, når jeg får dem fremkaldt .

Rigtig meget held og lykke med flytningen!

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 14-06-04 12:10

Helle Frederiksen <hf@M5LXLdlgnet.dk> wrote:

>Hej Kristina.

Hej Helle!

>Tillykke med lejligheden! Jeg var turen igennem for et par måneder
>siden, så jeg føler med dig . Det RODER bare i frygtelig lang

Tack!

>tid! Men misserne elskede det. Det var paradis at lege gemmeleg,
>fræs osv. mellem tingene.

Jo, tomlådor är trevliga Och tomma bokhyllor - mycket bättre än
klätterträdet! Men nu är bokhyllorna borta - stackars djur;-(

---
>Så det tror jeg ikke du behøver at være nervøs for, hvis bare de
>vante og trygge ting flytter med, og i undgår alt for meget uro
>(for misserne) på flyttedagen.

Vi försöker också få så mycket som möjligt ordnat innan de kommer dit,
men allt går inte. Vi kan t.ex. inte stänga in dem i ett eget rum, då
det bara finns ett rum, plus ett litet kök&badrum, som nog är lite väl
små... Men kanske medan man bär ut möblerna i alla fall. Hoppas att de
inte ska bli alltför stressade och gömma sig under sängen i en vecka...

> [...]
>billeder (endnu). Ejer kun en oldsag af et kamera med film i! Men
>jeg skal gerne dele dem, når jeg får dem fremkaldt .

Är det så mycket plats att de kan sticka ut huvudet? Är du inte rädd att
de ska fastna eller kunna klämma sig igenom? Jag är nog lite "pyldret",
men min ena katt (Twister) är så otroligt klumpig ibland. Han fick ligga i
garderoben tidigare (fint gömställe), men efter att min sambo en gång hörde ett
fruktansvärt väsande från hallen och gick dit och hittade honom *hängande
i ena baktassen*! ner från korgen (sån där trådkorg) så får han bara vara
där under övervakning! Han hade på något sätt lyckats trassla in tassen
i maskorna och kom inte loss! Jag hade mardrömmar i evigheter efteråt om
hur det kunde ha hänt medan vi var borta och han skulle ha hängt där i
timmar med huvudet nedåt, kanske t.o.m. varit död när vi kom hem... Ryyyys!
Inte för att de ska få vara på balkongen utan att någon är hemma, men man
kanske gärna skulle kunna gå till badrummet utan att komma tillbaka och
hitta en dum katt med huvudet i kläm... Sisko är mera förnuftig.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 15-06-04 08:04

kweimer@cc.helsinki.fi (Kristina R M Weimer) skrev:

>Är det så mycket plats att de kan
>sticka ut huvudet? Är du inte rädd att
>de ska fastna eller kunna klämma sig
>igenom?

Nej, de kan ikke sidde fast eller klemme sig igennem. Men systemet
blev også omkonstrueret flere gange under vejs, for sådan nogle
skarnskatte kan mange tricks . Nu sidder der fire wirere med
ca. 5 cm mellemrum. De er strammet helt op med bardunstrammere, og
så er de bundet sammen med ståltråd flere steder på den anden led.
Så det kan ikke lade sig gøre at komme igennem. Tro mig...de har
prøvet .

> [...]
>otroligt klumpig ibland. Han fick ligga i
>garderoben tidigare (fint gömställe),
>men efter att min sambo en gång hörde ett

Puh...det var godt nok en grim oplevelse! Godt der ikke skete
noget alvorligt. Men jeg kan godt forstå du er lidt ekstra
påpasselig med sådan en uheldig kat .

>Inte för att de ska få vara på
>balkongen utan att någon är hemma, men man
>kanske gärna skulle kunna gå till
>badrummet utan att komma tillbaka och
>hitta en dum katt med huvudet i kläm...

Jeg har heller aldrig døren åben, uden at de er under opsyn. Også
selvom der ikke engang har været tæt på at ske noget. Jeg kan
selvfølgelig godt gå rundt og ordne nogle ting andre steder i
lejligheden. Men jeg er jævnligt ude og tjekke. Og som regel
ligger de bare og koger i solen .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.