Fjernelse af mandler!
Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 10-06-04 18:12

Hej NG.

Vores datter på 9 fik helt problemfrit fjernet mandler i januar på
Rigshospitalet, efter henvisning fra læge Sven Prytz fra Bispebjerg hosp.
Idag var vi til eftertjek hos Sven Prytz. Det første han spurgte om, var om
hun havde været god til at skylle hals 3 gange dagligt med klorhexidin i de
efterfølgende dage efter operationen. Dette skulle selvsagt være for at
rense og disinficere samt fjerne lugten, men allervigtigst kunne det især
have betydning får hvordan helingen gik. Dvs. at hvis man ikke skyllede
kunne det forårsage permanente "hævelser" (sådan forstod jeg det, kan ikke
huske hans eksakte ord da jeg blev noget forbavset).
Da vi var indlagt på RH blev vi IKKE informeret om dette, og derfor
"skyllede" vi ikke. Sven P. så overhovedet overrasket ud da vi fortalte
dette, sagde ovenikøbet at han jo skulle spørge (det lå implicit at dette
havde han oplevet før). Han sagde det ikke, men det lå i luften at de, dvs.
RH, havde sjusket/sløset (hvilket ord man nu skal bruge).
Det skal siges, at alt så fint ud på hende, men jeg er alligevel lidt
urolig/vred over at dette ikke er blevet oplyst på RH. Sven P. er den
førende på sit felt og jeg har stor tillid til ham. Desuden skal det
tilføjes, at vores datter har et lille læsp og derfor er det endnu vigtigere
at hendes hals/svælg er så fint som muligt.

Håber meget at høre fra nogle af jer som har erfaringer med dette og hvad I
fik af vide på jeres hosp. Jeg overvejer at ringe til den pågældende afd. på
RH for at forhøre mig nærmere.

Vh. Pernille R.

Fra : Kathrine

Dato : 10-06-04 20:24

"Henrik Lumholdt Sørensen" skrev:

> [...]
ikke
> huske hans eksakte ord da jeg blev noget forbavset).

SNIP

> [...]
hvad I
> fik af vide på jeres hosp. Jeg overvejer at ringe til den pågældende

For ca. 10 år siden (da var jeg 25 år) fik jeg fjernet mandler på RH.
Der blev heller ikke nævnt noget om klorhexidinskyldninger.
Jeg har aldrig haft nogen problemer med hals og svælg overhovedet.
Men ring da og spørg.
--
Kathrine

Fra : Britta Larsen

Dato : 11-06-04 11:25

SNIP noget om mandler ;)

Jeg er selv lige kommet hjem i dag med min søn på 3 år fra
århuskommunehospital.
Jeg tror bare du skal glemme hvad ham lægen han sagde, da vi da heller ikke
hr fået det at vide.
Vi fik at vide det nok ville komme til at lugte og det ville have en gul
belægning når det går i gang med at hele.
Det kan værer han syntes at det er den måde det skal gøres på :)
Men at andre måske har en anden vinkel på sagen.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Chr.

Dato : 11-06-04 20:30

"Henrik Lumholdt Sørensen" <Henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:8D0yc.2065$uE7.1210@news.get2net.dk...
> [...]
> fik af vide på jeres hosp. Jeg overvejer at ringe til den pågældende afd.

Spørg Svend P. om der findes dokumentation for at bruge klorhexidin ved
fjernelse af mandler...ting indenfor lægenviden ændre sig, se bare i europa
hvordan man fek .bruger antibiotika utroligt forskelligt,-så pas på med at
blive vred over noget der måske mere handler om personlige 'råd' kontra
faglig grundlag.

Chr.

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 12-06-04 17:08

> [...]
> blive vred over noget der måske mere handler om personlige 'råd' kontra

Hej Chr.

Tak for dit svar og alle jer andre som har svaret.
Det er rigtigt at ting ændrer sig inden for lægevidenskaben.
Mht. at "passe på med at blive vred!" skal du ikke opfatte det så stringent.
Men det bekymrer mig eller gør mig utryg at Svend P. siger dette, da han,
som jeg er informeret om, er den dygtigste i Dk. på sit felt. Det er ikke
uden grud at Pavarotti og lign. konsulterer ham hvis de er i DK og får
problemer med halsen .
Og igen har min datter et læsp og derfor er det præserende for mig at
minimere alt som kunne give hende yderligere gener i sin udtale.
Men jeg vil kontakte RH i næste uge og høre hvad de siger.

Vh. Pernille

Fra : Ditte

Dato : 11-06-04 21:08

> [...]

> fik af vide på jeres hosp. Jeg overvejer at ringe til den pågældende afd.

Hej Pernille,

Begge mine unger har fået fjernet deres mandler inden for de sidste 2 år. Vi
har aldrig hørt noget om at skulle skylle med klorhexidin, hverken på
hospital eller ved efterfølgende tjek !

Så mon ikke denne Sven Prytz har en anden mening om emnet end de fleste
andre inden for det felt....hvad der så er mest korrekt er vel svært at
vurdere. Jeg ville ringe på hospitalet og høre deres vurdering.

--
Mvh. Ditte